Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

[Mat]Rätten att vara : en semiotisk analys av två av Coops reklamfilmer i kampanjen "Ekoeffekten"

Hejde Svedman, Hanna LU and Olsson, Hanna LU (2016) MKVA22 20161
Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
Abstract (Swedish)
Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. Filmerna lanserades under kampanjnamnet “Ekoeffekten”. Studien genomförs genom en semiotisk bildanalys. Denna metod används för att kunna tolka det empiriska materialet. Detta för att kunna förstå underliggande meningar. På detta har vi applicerat Bourdieu och andras teorier om klass och social differentiering. Att vi använder oss av mer än enbart Boudieus teorier gör att vi får ett bredare perspektiv. Resultatet knyter vi senare till en... (More)
Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. Filmerna lanserades under kampanjnamnet “Ekoeffekten”. Studien genomförs genom en semiotisk bildanalys. Denna metod används för att kunna tolka det empiriska materialet. Detta för att kunna förstå underliggande meningar. På detta har vi applicerat Bourdieu och andras teorier om klass och social differentiering. Att vi använder oss av mer än enbart Boudieus teorier gör att vi får ett bredare perspektiv. Resultatet knyter vi senare till en större kontext i slutdiskussionen. Resultatet i studien visar att det finns stereotyper och framställningar som visar sociala differentieringar, ekonomiskt och kulturellt. Resultatet visar även att den ekologiska matens symboliska värde kan ha reviderats. Slutsatsen är att reklamfilmerna verkar pedagogiskt genom att utbilda de av lägre symboliskt kapital till att nå högre. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hejde Svedman, Hanna LU and Olsson, Hanna LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20161
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
fält, social differentiering, representation, ekologisk mat, matkonsumtion, stereotyper, symboliskt kapital, klass, Coop
language
Swedish
id
8882409
date added to LUP
2016-06-20 16:31:23
date last changed
2016-06-20 16:49:32
@misc{8882409,
  abstract     = {{Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. Filmerna lanserades under kampanjnamnet “Ekoeffekten”. Studien genomförs genom en semiotisk bildanalys. Denna metod används för att kunna tolka det empiriska materialet. Detta för att kunna förstå underliggande meningar. På detta har vi applicerat Bourdieu och andras teorier om klass och social differentiering. Att vi använder oss av mer än enbart Boudieus teorier gör att vi får ett bredare perspektiv. Resultatet knyter vi senare till en större kontext i slutdiskussionen. Resultatet i studien visar att det finns stereotyper och framställningar som visar sociala differentieringar, ekonomiskt och kulturellt. Resultatet visar även att den ekologiska matens symboliska värde kan ha reviderats. Slutsatsen är att reklamfilmerna verkar pedagogiskt genom att utbilda de av lägre symboliskt kapital till att nå högre.}},
  author       = {{Hejde Svedman, Hanna and Olsson, Hanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{[Mat]Rätten att vara : en semiotisk analys av två av Coops reklamfilmer i kampanjen "Ekoeffekten"}},
  year         = {{2016}},
}