På egen hand : att arbeta som frilansare i förlagsbranschen
(2016) FBMK12 20161Publishing Studies
Department of Arts and Cultural Sciences
- Abstract (Swedish)
- Denna kandidatuppsats är en början till kartläggning av villkoren för frilansare i förlags-branschen. Den ämnar ge kunskap om vilka förutsättningar som råder och vilka krav som ställs, samt hur frilansarnas marknadsföringsstrategier ser ut. Materialet består av intervjuer gjorda med ett antal frilansare, och de teoretiska perspektiv som sedan appliceras på detta är Robert Karaseks Krav/kontroll/stödmodell samt Evert Gummessons Relationsmarknadsföringsteori. De slutsatser som nås är att många frilansare upplever sitt yrke som stressigt och otryggt, även om friheten är en stor fördel. Dock kan kraven uppfattas olika beroende på vilka tidigare erfarenheter och förväntningar frilansaren har. Det finns även möjligheter för frilansarna att... (More)
- Denna kandidatuppsats är en början till kartläggning av villkoren för frilansare i förlags-branschen. Den ämnar ge kunskap om vilka förutsättningar som råder och vilka krav som ställs, samt hur frilansarnas marknadsföringsstrategier ser ut. Materialet består av intervjuer gjorda med ett antal frilansare, och de teoretiska perspektiv som sedan appliceras på detta är Robert Karaseks Krav/kontroll/stödmodell samt Evert Gummessons Relationsmarknadsföringsteori. De slutsatser som nås är att många frilansare upplever sitt yrke som stressigt och otryggt, även om friheten är en stor fördel. Dock kan kraven uppfattas olika beroende på vilka tidigare erfarenheter och förväntningar frilansaren har. Det finns även möjligheter för frilansarna att förbättra några av de brister de menar finns med yrket. Vad gäller marknads-föring är kontakter samt långvariga och ömsesidigt givande relationer med kunderna mer lönsamt än exempelvis reklamutskick och hemsidor, även om dessa kan fungera som komplement. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8883068
- author
- Nilsson, Julia LU
- supervisor
- organization
- course
- FBMK12 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Fackföreningar, Flexibilitet, Karasek, Arbetsvillkor, Förlagsbranschen, Frilansare, Förlag, Marknadsföring, Gummesson, Relationsmarknadsföring, FBMK, förlags- och bokmarknadskunskap
- language
- Swedish
- additional info
- Bifogat i dokumentet finns bara Bilagorna 1-2. Bilagorna 3-8 finns i skribentens ägo.
- id
- 8883068
- date added to LUP
- 2016-09-19 10:56:57
- date last changed
- 2016-09-19 10:56:57
@misc{8883068, abstract = {{Denna kandidatuppsats är en början till kartläggning av villkoren för frilansare i förlags-branschen. Den ämnar ge kunskap om vilka förutsättningar som råder och vilka krav som ställs, samt hur frilansarnas marknadsföringsstrategier ser ut. Materialet består av intervjuer gjorda med ett antal frilansare, och de teoretiska perspektiv som sedan appliceras på detta är Robert Karaseks Krav/kontroll/stödmodell samt Evert Gummessons Relationsmarknadsföringsteori. De slutsatser som nås är att många frilansare upplever sitt yrke som stressigt och otryggt, även om friheten är en stor fördel. Dock kan kraven uppfattas olika beroende på vilka tidigare erfarenheter och förväntningar frilansaren har. Det finns även möjligheter för frilansarna att förbättra några av de brister de menar finns med yrket. Vad gäller marknads-föring är kontakter samt långvariga och ömsesidigt givande relationer med kunderna mer lönsamt än exempelvis reklamutskick och hemsidor, även om dessa kan fungera som komplement.}}, author = {{Nilsson, Julia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{På egen hand : att arbeta som frilansare i förlagsbranschen}}, year = {{2016}}, }