Kan man mötas utan att synas?
(2016) SMKK10 20161Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- I ett samhälle som blir allt mer tjänsteintensivt blir servicemöten en allt större del av vår vardag (Corvellec & Lindquist 2005: Svingstedt 2005) vilket gör att även intresset för dessa möten ökar. I denna studie undersöks servicemötet mellan chaufförer och deras kunder då det är en bransch där mötet med kund inte alltid resulterar i en mänsklig interaktion. Syftet är att belysa problematiken kring synlighet i servicemötet där tjänsten levereras ute hos kunden. Frågorna som besvaras i denna studie är: - Hur påverkas servicemötets karaktär mellan chaufförerna och företagets kunder när tjänstearenan ligger ute hos kunden? - Vilka premisser finns kring chaufförer som frontpersonal och hur påverkas deras roll i servicemötet av dessa? - Vilken... (More)
- I ett samhälle som blir allt mer tjänsteintensivt blir servicemöten en allt större del av vår vardag (Corvellec & Lindquist 2005: Svingstedt 2005) vilket gör att även intresset för dessa möten ökar. I denna studie undersöks servicemötet mellan chaufförer och deras kunder då det är en bransch där mötet med kund inte alltid resulterar i en mänsklig interaktion. Syftet är att belysa problematiken kring synlighet i servicemötet där tjänsten levereras ute hos kunden. Frågorna som besvaras i denna studie är: - Hur påverkas servicemötets karaktär mellan chaufförerna och företagets kunder när tjänstearenan ligger ute hos kunden? - Vilka premisser finns kring chaufförer som frontpersonal och hur påverkas deras roll i servicemötet av dessa? - Vilken inverkan har chaufförernas interna organisation på deras synlighet i servicemötet? - På vilket sätt blir servicemötet mer än bara ett möte mellan människor?
Uppsatsen är en kvalitativ studie som bygger på deltagande observation och öppna samtal med sex stycken chaufförer. Empirin har analyserats efter studiens fyra frågeställningar där ämnen som den fysiska miljöns inverkan, chaufförens roll som frontpersonal och påverkan från den interna organisationen blir centrala. Studiens slutsatser berör hur de fysiska miljöerna och serviceanspråken som varierar utifrån varje kunds verksamhet påverkar frontpersonalens synlighet i servicemötet. Ett möte behöver inte alltid vara beroende av mänsklig kontakt, vilket ger ett brett spektrum mellan att vara synlig och osynlig. Här får även rollen en betydande del i servicemöte samt den interna organisationen. Den interna organisationen påverkar rollen i aspekten kring hur synlig den blir i servicemötet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8884273
- author
- Starkman, Caroline LU and Persson, Anna LU
- supervisor
- organization
- course
- SMKK10 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Servicemöte, frontpersonal, fysisk miljö, intern organisation, synlighet och chaufförer.
- language
- Swedish
- id
- 8884273
- date added to LUP
- 2016-09-02 11:20:20
- date last changed
- 2016-09-02 11:20:20
@misc{8884273, abstract = {{I ett samhälle som blir allt mer tjänsteintensivt blir servicemöten en allt större del av vår vardag (Corvellec & Lindquist 2005: Svingstedt 2005) vilket gör att även intresset för dessa möten ökar. I denna studie undersöks servicemötet mellan chaufförer och deras kunder då det är en bransch där mötet med kund inte alltid resulterar i en mänsklig interaktion. Syftet är att belysa problematiken kring synlighet i servicemötet där tjänsten levereras ute hos kunden. Frågorna som besvaras i denna studie är: - Hur påverkas servicemötets karaktär mellan chaufförerna och företagets kunder när tjänstearenan ligger ute hos kunden? - Vilka premisser finns kring chaufförer som frontpersonal och hur påverkas deras roll i servicemötet av dessa? - Vilken inverkan har chaufförernas interna organisation på deras synlighet i servicemötet? - På vilket sätt blir servicemötet mer än bara ett möte mellan människor? Uppsatsen är en kvalitativ studie som bygger på deltagande observation och öppna samtal med sex stycken chaufförer. Empirin har analyserats efter studiens fyra frågeställningar där ämnen som den fysiska miljöns inverkan, chaufförens roll som frontpersonal och påverkan från den interna organisationen blir centrala. Studiens slutsatser berör hur de fysiska miljöerna och serviceanspråken som varierar utifrån varje kunds verksamhet påverkar frontpersonalens synlighet i servicemötet. Ett möte behöver inte alltid vara beroende av mänsklig kontakt, vilket ger ett brett spektrum mellan att vara synlig och osynlig. Här får även rollen en betydande del i servicemöte samt den interna organisationen. Den interna organisationen påverkar rollen i aspekten kring hur synlig den blir i servicemötet.}}, author = {{Starkman, Caroline and Persson, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan man mötas utan att synas?}}, year = {{2016}}, }