Employer branding och småföretagens kamp om den kvalificerade arbetskraften
(2016) FEKH29 20161Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med studien är att bidra till en förståelse för hur små kunskapsintensiva företag kan förbättra sin rekryteringsprocess genom arbetssättet employer branding.
Metod: Examensarbetet har genomförts genom en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i fenomenologisk hermeneutik. Uppsatsen har genomförts med en deduktiv ansats med vissa induktiva inslag. Data har samlats in från semistrukturerade intervjuer. Vidare bygger analys och slutsatser på teorier och en modell från vetenskapliga artiklar och böcker.
Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i teorier om employer branding och rekryteringsprocessen. För att skapa en tydligare förståelse illustreras en modell för implementering av employer... (More) - Syfte: Syftet med studien är att bidra till en förståelse för hur små kunskapsintensiva företag kan förbättra sin rekryteringsprocess genom arbetssättet employer branding.
Metod: Examensarbetet har genomförts genom en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i fenomenologisk hermeneutik. Uppsatsen har genomförts med en deduktiv ansats med vissa induktiva inslag. Data har samlats in från semistrukturerade intervjuer. Vidare bygger analys och slutsatser på teorier och en modell från vetenskapliga artiklar och böcker.
Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i teorier om employer branding och rekryteringsprocessen. För att skapa en tydligare förståelse illustreras en modell för implementering av employer branding i rekryteringsprocessens olika delar.
Empiri: Empirin i denna studien är insamlad från sex semistrukturerade intervjuer med små kunskapsintensiva företag. Urvalet består av företagsrepresentanter med minst ett års erfarenhet i företaget av rekrytering. Intervjuernas längd varierade från 37-50 minuter.
Resultat: Genom valda teorier i kombination med studiens empiri har en förståelse skapats för hur aktiviteter inom employer branding kan implementeras i små kunskapsintensiva företag för att för förbättra rekryteringsprocessen. Dessa aktiviteter ska implementeras i fyra steg: planera, attrahera, rekrytera och behålla. Det här ska leda till att företaget lyckas upprätta en tydligare målbild, attrahera rätt arbetskraft, minska felrekryteringar och öka lojaliteten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8886853
- author
- Åkerman, Louise LU ; Ritzman, Sara LU and Randriamampionona, Bianca LU
- supervisor
-
- Lars Carlman LU
- organization
- course
- FEKH29 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Intern employer branding, extern employer branding, rekryteringsprocess, kvalificerad arbetskraft, små kunskapsintensiva företag
- language
- Swedish
- id
- 8886853
- date added to LUP
- 2016-08-08 16:43:03
- date last changed
- 2016-08-08 16:43:03
@misc{8886853, abstract = {{Syfte: Syftet med studien är att bidra till en förståelse för hur små kunskapsintensiva företag kan förbättra sin rekryteringsprocess genom arbetssättet employer branding. Metod: Examensarbetet har genomförts genom en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i fenomenologisk hermeneutik. Uppsatsen har genomförts med en deduktiv ansats med vissa induktiva inslag. Data har samlats in från semistrukturerade intervjuer. Vidare bygger analys och slutsatser på teorier och en modell från vetenskapliga artiklar och böcker. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i teorier om employer branding och rekryteringsprocessen. För att skapa en tydligare förståelse illustreras en modell för implementering av employer branding i rekryteringsprocessens olika delar. Empiri: Empirin i denna studien är insamlad från sex semistrukturerade intervjuer med små kunskapsintensiva företag. Urvalet består av företagsrepresentanter med minst ett års erfarenhet i företaget av rekrytering. Intervjuernas längd varierade från 37-50 minuter. Resultat: Genom valda teorier i kombination med studiens empiri har en förståelse skapats för hur aktiviteter inom employer branding kan implementeras i små kunskapsintensiva företag för att för förbättra rekryteringsprocessen. Dessa aktiviteter ska implementeras i fyra steg: planera, attrahera, rekrytera och behålla. Det här ska leda till att företaget lyckas upprätta en tydligare målbild, attrahera rätt arbetskraft, minska felrekryteringar och öka lojaliteten.}}, author = {{Åkerman, Louise and Ritzman, Sara and Randriamampionona, Bianca}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Employer branding och småföretagens kamp om den kvalificerade arbetskraften}}, year = {{2016}}, }