Den fysiska butiken - ett omodernt sätt att shoppa? En kvalitativ studie om hur den fysiska butiken möter konsumentens ökade digitala vana
(2016) KSKK01 20161Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna studie är att generera en kunskap kring hur fysiska butiker idag parerar den alltmer digitaliserade konsumenten samt hur de arbetar för att bibehålla sin position på marknaden. Studien har skett på butiksnivå och forskningsansatsen är kvalitativ där insamlingen av empiri skett i form av nio stycken djupintervjuer med både butikschefer och regionchefer från modeföretag som verkar på den svenska marknaden. Vidare har analysen förts utifrån teorin kring den klassiska och den digitaliserade köpprocessen, Teece förändringsstrategi samt relationsmarknadsföring.
De framkom i vår studie att den digitaliserade köpprocessen har resulterat i att butikerna upplever att konsumenten idag är mer medveten gällande butiksbesöket jämfört... (More) - Syftet med denna studie är att generera en kunskap kring hur fysiska butiker idag parerar den alltmer digitaliserade konsumenten samt hur de arbetar för att bibehålla sin position på marknaden. Studien har skett på butiksnivå och forskningsansatsen är kvalitativ där insamlingen av empiri skett i form av nio stycken djupintervjuer med både butikschefer och regionchefer från modeföretag som verkar på den svenska marknaden. Vidare har analysen förts utifrån teorin kring den klassiska och den digitaliserade köpprocessen, Teece förändringsstrategi samt relationsmarknadsföring.
De framkom i vår studie att den digitaliserade köpprocessen har resulterat i att butikerna upplever att konsumenten idag är mer medveten gällande butiksbesöket jämfört med förr. Vidare har den digitaliserade köpprocessen även påverkat butikerna så till vida att service har blivit viktigare för konsumenten. Detta främst då e-handeln har öppnat upp lösningar för konsumenten som både sparar tid och energi. Vad som även framgick i studien är att sociala medier och relationskapande är det som de fysiska butikerna främst arbetar med för att behålla sin position på marknaden. För att nå ut till den alltmer digitala kunden har butikerna blivit alltmer aktiva användare på sociala medier främst då det är här den nya kunden befinner sig och det är i de digitala kanalerna som de kan uppmärksammas. Relationsmarknadsföring anser de vara viktigt då de är medvetna om att det finns ett samband mellan långvariga relation och lönsamhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8887401
- author
- Fristedt, Sanna LU and Eiman Larsson, Linn LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Fysisk butik, e-butik, digitalisering, handel, konsumentbeteende, service, relationer.
- language
- Swedish
- id
- 8887401
- date added to LUP
- 2016-08-25 08:25:51
- date last changed
- 2016-08-25 08:25:51
@misc{8887401, abstract = {{Syftet med denna studie är att generera en kunskap kring hur fysiska butiker idag parerar den alltmer digitaliserade konsumenten samt hur de arbetar för att bibehålla sin position på marknaden. Studien har skett på butiksnivå och forskningsansatsen är kvalitativ där insamlingen av empiri skett i form av nio stycken djupintervjuer med både butikschefer och regionchefer från modeföretag som verkar på den svenska marknaden. Vidare har analysen förts utifrån teorin kring den klassiska och den digitaliserade köpprocessen, Teece förändringsstrategi samt relationsmarknadsföring. De framkom i vår studie att den digitaliserade köpprocessen har resulterat i att butikerna upplever att konsumenten idag är mer medveten gällande butiksbesöket jämfört med förr. Vidare har den digitaliserade köpprocessen även påverkat butikerna så till vida att service har blivit viktigare för konsumenten. Detta främst då e-handeln har öppnat upp lösningar för konsumenten som både sparar tid och energi. Vad som även framgick i studien är att sociala medier och relationskapande är det som de fysiska butikerna främst arbetar med för att behålla sin position på marknaden. För att nå ut till den alltmer digitala kunden har butikerna blivit alltmer aktiva användare på sociala medier främst då det är här den nya kunden befinner sig och det är i de digitala kanalerna som de kan uppmärksammas. Relationsmarknadsföring anser de vara viktigt då de är medvetna om att det finns ett samband mellan långvariga relation och lönsamhet.}}, author = {{Fristedt, Sanna and Eiman Larsson, Linn}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den fysiska butiken - ett omodernt sätt att shoppa? En kvalitativ studie om hur den fysiska butiken möter konsumentens ökade digitala vana}}, year = {{2016}}, }