Tack för i år kompis!
(2016) KSKK01 20161Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Tack för i år kompis!
Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet.
Kurs: KSKK01: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2016, 15 HP.
Författare: Frida Bäckman och Ylva Bäckström
Handledare: Jan-Henrik Nilsson
Bakgrund och problem: Den återkommande charterresenären är erfaren och har förväntningar på resebolagets, destinationens och hotellets prestation. De är lönsamma men samtidigt blir förväntningarna på service högre och högre. Syftet med uppsatsen är att se hur relationsskapande och tidigare förväntningar kan påverka den återkommande charterresenären och relationen mellan kund och reseproducent.
Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning relationsmarknadsföring... (More) - Titel: Tack för i år kompis!
Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet.
Kurs: KSKK01: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2016, 15 HP.
Författare: Frida Bäckman och Ylva Bäckström
Handledare: Jan-Henrik Nilsson
Bakgrund och problem: Den återkommande charterresenären är erfaren och har förväntningar på resebolagets, destinationens och hotellets prestation. De är lönsamma men samtidigt blir förväntningarna på service högre och högre. Syftet med uppsatsen är att se hur relationsskapande och tidigare förväntningar kan påverka den återkommande charterresenären och relationen mellan kund och reseproducent.
Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning relationsmarknadsföring och förväntningar påverkar charterresenärer att åka tillbaka till en tidigare besökt destination.
Frågeställningar: Hur arbetar resebolaget Solresor och hotellet Sunsuites Carolina med relationsmarknadsföring? Hur uppfattas relationsskapandet utifrån den återkommande charterturistens perspektiv?
Metod: En kvalitativ forskningsmetod har använts för att samla in material och detta genom semistrukturerade intervjuer.
Genomförande: Djupintervjuer har genomförts med elva personer, båda utifrån ett producent- och ett kundperspektiv. Denna insamlade empiri har sedan analyserats med hjälp av teorikapitlet och lett till en diskussion och studiens slutsatser.
Teori: Fältet för repeat visitation introducerar kapitlet. Sedan fortsätter teoripresentationen med relationsmarknadsföring och förväntningar, vilka är mer djupgående och avslutningsvis i finns sanningens ögonblick.
Slutsatser: Relationsmarknadsföring krävs och relationsskapande aktiviteter uppskattas av återkommande kunder. De företag vilka medverkat i studien arbetar dock inte fullt ut med denna strategi utan saknar vissa grundläggande element.
Nyckelord: relationsmarknadsföring inom turismfältet, förväntningar, återkommande charterresenärer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8889707
- author
- Bäckman, Frida LU and Bäckström, Ylva
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Relationsmarknadsföring inom turismfältet, förväntningar, återkommande charterresenärer
- language
- Swedish
- id
- 8889707
- date added to LUP
- 2016-09-05 10:25:30
- date last changed
- 2016-09-05 10:25:30
@misc{8889707, abstract = {{Titel: Tack för i år kompis! Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet. Kurs: KSKK01: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2016, 15 HP. Författare: Frida Bäckman och Ylva Bäckström Handledare: Jan-Henrik Nilsson Bakgrund och problem: Den återkommande charterresenären är erfaren och har förväntningar på resebolagets, destinationens och hotellets prestation. De är lönsamma men samtidigt blir förväntningarna på service högre och högre. Syftet med uppsatsen är att se hur relationsskapande och tidigare förväntningar kan påverka den återkommande charterresenären och relationen mellan kund och reseproducent. Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning relationsmarknadsföring och förväntningar påverkar charterresenärer att åka tillbaka till en tidigare besökt destination. Frågeställningar: Hur arbetar resebolaget Solresor och hotellet Sunsuites Carolina med relationsmarknadsföring? Hur uppfattas relationsskapandet utifrån den återkommande charterturistens perspektiv? Metod: En kvalitativ forskningsmetod har använts för att samla in material och detta genom semistrukturerade intervjuer. Genomförande: Djupintervjuer har genomförts med elva personer, båda utifrån ett producent- och ett kundperspektiv. Denna insamlade empiri har sedan analyserats med hjälp av teorikapitlet och lett till en diskussion och studiens slutsatser. Teori: Fältet för repeat visitation introducerar kapitlet. Sedan fortsätter teoripresentationen med relationsmarknadsföring och förväntningar, vilka är mer djupgående och avslutningsvis i finns sanningens ögonblick. Slutsatser: Relationsmarknadsföring krävs och relationsskapande aktiviteter uppskattas av återkommande kunder. De företag vilka medverkat i studien arbetar dock inte fullt ut med denna strategi utan saknar vissa grundläggande element. Nyckelord: relationsmarknadsföring inom turismfältet, förväntningar, återkommande charterresenärer.}}, author = {{Bäckman, Frida and Bäckström, Ylva}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Tack för i år kompis!}}, year = {{2016}}, }