Medielogik och antisemitism : en kritisk diskursanalys om USA:s särskilda sändebud mot antisemitisms besök i Malmö 2012
(2017) MKVA22 20162Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- ’’Medielogik och antisemitism’’ är en uppsats författad av Jens Andersson vid Lunds universitet vid Institutionen för kommunikation och medier i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. Uppsatsen diskuterar hur medielogiken tog sig uttryck under Hannah Rosenthals, USA:s särskilda sändebud mot antisemitism, besök i Malmö den 26 april 2012. Medielogiken leder medierna till att fokusera på det läsarna antas vara intresserade av. Uppsatsen undersöker inte enbart medielogikens uttryck, men även hur antisemitism – som abstrakt globalt problem – konstrueras som lokalpolitiska motsättningar. Med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöks mediernas skildring av Rosenthals besök, utifrån teorierna om polarisering och antagonism, medielogik och den... (More)
- ’’Medielogik och antisemitism’’ är en uppsats författad av Jens Andersson vid Lunds universitet vid Institutionen för kommunikation och medier i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. Uppsatsen diskuterar hur medielogiken tog sig uttryck under Hannah Rosenthals, USA:s särskilda sändebud mot antisemitism, besök i Malmö den 26 april 2012. Medielogiken leder medierna till att fokusera på det läsarna antas vara intresserade av. Uppsatsen undersöker inte enbart medielogikens uttryck, men även hur antisemitism – som abstrakt globalt problem – konstrueras som lokalpolitiska motsättningar. Med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöks mediernas skildring av Rosenthals besök, utifrån teorierna om polarisering och antagonism, medielogik och den globala medialiseringen. Min undersökning visar att medielogiken förenklar och konkretiserar antisemitismen till lokalpolitiska motsättningar med tydliga vinnare och förlorare. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8898082
- author
- Andersson, Jens LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20162
- year
- 2017
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- journalistik, medielogik, polarisering, antagonism, kritisk diskursanalys
- language
- Swedish
- id
- 8898082
- date added to LUP
- 2017-02-08 11:03:24
- date last changed
- 2017-02-08 11:03:24
@misc{8898082, abstract = {{’’Medielogik och antisemitism’’ är en uppsats författad av Jens Andersson vid Lunds universitet vid Institutionen för kommunikation och medier i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. Uppsatsen diskuterar hur medielogiken tog sig uttryck under Hannah Rosenthals, USA:s särskilda sändebud mot antisemitism, besök i Malmö den 26 april 2012. Medielogiken leder medierna till att fokusera på det läsarna antas vara intresserade av. Uppsatsen undersöker inte enbart medielogikens uttryck, men även hur antisemitism – som abstrakt globalt problem – konstrueras som lokalpolitiska motsättningar. Med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöks mediernas skildring av Rosenthals besök, utifrån teorierna om polarisering och antagonism, medielogik och den globala medialiseringen. Min undersökning visar att medielogiken förenklar och konkretiserar antisemitismen till lokalpolitiska motsättningar med tydliga vinnare och förlorare.}}, author = {{Andersson, Jens}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Medielogik och antisemitism : en kritisk diskursanalys om USA:s särskilda sändebud mot antisemitisms besök i Malmö 2012}}, year = {{2017}}, }