Prispremier på starköl - Betydelsen av kundbetyg och val av bryggeri
(2017) NEKH01 20162Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Studien har använt sig av en hedonisk prissättningsmodell för att undersöka om det föreligger någon prispremie på starköls kundbetyg och mikrobryggt starköl på den svenska marknaden. Med pris avses i studien butikspris. De starköl som tagits med i studien säljs av Systembolaget. I studien används kundbetyg som kommer från RateBeer. RateBeer är en användarbaserad hemsida där man kan betygsätta öl. Totalt ingår 289 starköl i studien. Studien visar att kundbetyg och öl från mikrobryggerier har påverkan på priset. Öl från mikrobryggerier har en prispremie på cirka 23,8%. En enhet ökat kundbetyg ger ett prispåslag på cirka 10%. En slutsats som kan dras av studien är att producenter och konsumenter borde sprida mer information kring kundbetyg,... (More)
- Studien har använt sig av en hedonisk prissättningsmodell för att undersöka om det föreligger någon prispremie på starköls kundbetyg och mikrobryggt starköl på den svenska marknaden. Med pris avses i studien butikspris. De starköl som tagits med i studien säljs av Systembolaget. I studien används kundbetyg som kommer från RateBeer. RateBeer är en användarbaserad hemsida där man kan betygsätta öl. Totalt ingår 289 starköl i studien. Studien visar att kundbetyg och öl från mikrobryggerier har påverkan på priset. Öl från mikrobryggerier har en prispremie på cirka 23,8%. En enhet ökat kundbetyg ger ett prispåslag på cirka 10%. En slutsats som kan dras av studien är att producenter och konsumenter borde sprida mer information kring kundbetyg, eftersom det finns en korrelation mellan kundbetyg och priset. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8902421
- author
- Johansson, Philip LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKH01 20162
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- hedonisk prissättning, Systembolaget, starköl, RateBeer, prispremie
- language
- Swedish
- id
- 8902421
- date added to LUP
- 2017-02-10 13:24:30
- date last changed
- 2017-02-10 13:24:30
@misc{8902421, abstract = {{Studien har använt sig av en hedonisk prissättningsmodell för att undersöka om det föreligger någon prispremie på starköls kundbetyg och mikrobryggt starköl på den svenska marknaden. Med pris avses i studien butikspris. De starköl som tagits med i studien säljs av Systembolaget. I studien används kundbetyg som kommer från RateBeer. RateBeer är en användarbaserad hemsida där man kan betygsätta öl. Totalt ingår 289 starköl i studien. Studien visar att kundbetyg och öl från mikrobryggerier har påverkan på priset. Öl från mikrobryggerier har en prispremie på cirka 23,8%. En enhet ökat kundbetyg ger ett prispåslag på cirka 10%. En slutsats som kan dras av studien är att producenter och konsumenter borde sprida mer information kring kundbetyg, eftersom det finns en korrelation mellan kundbetyg och priset.}}, author = {{Johansson, Philip}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Prispremier på starköl - Betydelsen av kundbetyg och val av bryggeri}}, year = {{2017}}, }