Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En hållbar kommunikation

Fasth, Josefine LU and Petersson, Evelina LU (2016) SMKK10 20161
Department of Service Studies
Abstract
The purpose of this paper is to describe why companies reveal their sustainability performance for
their customers and consumers. Sustainability is a complex concept without any public recognized
definition, and therefore we want to highlight how the concept can be defined in different
companies and if this has any bearing on what companies choose to make visible. Through our
qualitative approach to text-based documents and semi-structured interviews, we can detect the
behaviors of businesses that are relevant to the theories of sustainability and sustainable
communication. The analysis describes how the respondents define sustainability, which is why
they choose to make their sustainability visable and what is more difficult to... (More)
The purpose of this paper is to describe why companies reveal their sustainability performance for
their customers and consumers. Sustainability is a complex concept without any public recognized
definition, and therefore we want to highlight how the concept can be defined in different
companies and if this has any bearing on what companies choose to make visible. Through our
qualitative approach to text-based documents and semi-structured interviews, we can detect the
behaviors of businesses that are relevant to the theories of sustainability and sustainable
communication. The analysis describes how the respondents define sustainability, which is why
they choose to make their sustainability visable and what is more difficult to show. The
conclusions highlight that there are several reasons why companies choose to show how they work
to reduce their environmental impact. Taking responsibility and to outward show that you do this is
the basis of the visibility of sustainability efforts, although some do it for the competitive
advantages that arise while others intend to do the right thing. It has also been demonstrated that
how the company chooses to define sustainability has no direct connection to what they choose to
make visible on their websites and in their sustainability reports. It appeared that the channels
companies use to show their sustainability efforts is often not completely up to date and that
companies believe that it is not possible to show all sustainability efforts because it would be too
massive. Although both advantages and disadvantages with showing sustainability initiatives exist,
most of the participating companies believe it is favorable for the business. Therefore, a stronger
link between corporate sustainability activities and sustainable communication towards the
customer should be prioritized. (Less)
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att beskriva varför företag synliggör sitt hållbarhetsarbete för sina
kunder och konsumenter. Hållbarhet är ett komplext begrepp utan någon allmän erkänd definition
och därför vill vi lyfta fram hur begreppet kan definieras i olika företag och om detta har någon
betydelse för vad företag väljer att synliggöra. Genom vår kvalitativa ansats med textbaserade
dokument och semistrukturerade intervjuer kan vi finna uppföranden hos företag som är relevanta
utifrån teorierna om hållbarhet och hållbar kommunikation. Analysen redogör för hur
respondenterna definierar hållbarhet, varför de väljer att synliggöra sitt arbete med hållbarhet samt
vad som är problematiskt att synliggöra. Slutsatserna belyser att det... (More)
Syftet med denna uppsats är att beskriva varför företag synliggör sitt hållbarhetsarbete för sina
kunder och konsumenter. Hållbarhet är ett komplext begrepp utan någon allmän erkänd definition
och därför vill vi lyfta fram hur begreppet kan definieras i olika företag och om detta har någon
betydelse för vad företag väljer att synliggöra. Genom vår kvalitativa ansats med textbaserade
dokument och semistrukturerade intervjuer kan vi finna uppföranden hos företag som är relevanta
utifrån teorierna om hållbarhet och hållbar kommunikation. Analysen redogör för hur
respondenterna definierar hållbarhet, varför de väljer att synliggöra sitt arbete med hållbarhet samt
vad som är problematiskt att synliggöra. Slutsatserna belyser att det finns flera anledningar till att
företag väljer att synliggöra hur de arbetar för att minska sin miljöpåverkan. Att ta ansvar och utåt
visa att detta görs är grunden i synliggörandet av hållbarhetsarbetet. Detta trots att en del är ute
efter de konkurrensfördelar som uppstår medan andra har för avsikt att göra rätt för sig. Det har
även påvisats att hur företag väljer att definiera hållbarhet inte har någon direkt koppling till vad de
väljer att synliggöra på sina hemsidor och i sina hållbarhetsredovisningar. Det framgick att
kanalerna som företag använder för att synliggöra sitt hållbarhetsarbete ofta inte är helt
uppdaterade och att företag anser att det inte går att visa allt hållbarhetsarbete, eftersom det hade
blivit för massivt. Även om både för- och nackdelar med att synliggöra hållbarhetsarbete existerar,
menar de flesta av de deltagande företagen att synliggörandet är gynnande för verksamheten.
Därför borde ett starkare samband mellan företags hållbarhetsarbete och den hållbara
kommunikationen ut mot kund prioriteras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Fasth, Josefine LU and Petersson, Evelina LU
supervisor
organization
alternative title
En studie om företags synliggörande och osynliggörande av deras hållbarhetsarbete
course
SMKK10 20161
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Sustainability, sustainable communications, CSR, transparency, visibility, supply chain, hållbarhet, hållbar kommunikation, transparens, synliggörande, försörjningskedja
language
Swedish
id
8904185
date added to LUP
2017-03-07 11:46:57
date last changed
2017-03-07 11:46:57
@misc{8904185,
  abstract     = {{The purpose of this paper is to describe why companies reveal their sustainability performance for
their customers and consumers. Sustainability is a complex concept without any public recognized
definition, and therefore we want to highlight how the concept can be defined in different
companies and if this has any bearing on what companies choose to make visible. Through our
qualitative approach to text-based documents and semi-structured interviews, we can detect the
behaviors of businesses that are relevant to the theories of sustainability and sustainable
communication. The analysis describes how the respondents define sustainability, which is why
they choose to make their sustainability visable and what is more difficult to show. The
conclusions highlight that there are several reasons why companies choose to show how they work
to reduce their environmental impact. Taking responsibility and to outward show that you do this is
the basis of the visibility of sustainability efforts, although some do it for the competitive
advantages that arise while others intend to do the right thing. It has also been demonstrated that
how the company chooses to define sustainability has no direct connection to what they choose to
make visible on their websites and in their sustainability reports. It appeared that the channels
companies use to show their sustainability efforts is often not completely up to date and that
companies believe that it is not possible to show all sustainability efforts because it would be too
massive. Although both advantages and disadvantages with showing sustainability initiatives exist,
most of the participating companies believe it is favorable for the business. Therefore, a stronger
link between corporate sustainability activities and sustainable communication towards the
customer should be prioritized.}},
  author       = {{Fasth, Josefine and Petersson, Evelina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En hållbar kommunikation}},
  year         = {{2016}},
}