Digitalisering, motivation, lärande och dyslexi
(2017) PEDK01 20171Education
- Abstract (Swedish)
- Varje elev med diagnosen dyslexi har ett unikt och indivi-duellt sätt att lära sig. Däremot har flertal elever med dyslexi förlorat motivationen att utbilda sig eftersom de inte får den hjälp de behöver när de behöver den. Där kommer digitaliseringen in. I detta arbete har jag valt att utföra en innehållsanalys, där jag analyserar forskning från olika kul-turer för att besvara följande forskningsfråga. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera hur digitala hjälp-medel kan vara till nytta för elever med dyslexi i relation till motivation och lärande. Forskningsfrågan lyder: Hur an-vänds digitala medel i skolan och vilken funktion fyller di-gitala hjälpmedel för elever med diagnostiserad dyslexi i relation till deras motivation och... (More)
- Varje elev med diagnosen dyslexi har ett unikt och indivi-duellt sätt att lära sig. Däremot har flertal elever med dyslexi förlorat motivationen att utbilda sig eftersom de inte får den hjälp de behöver när de behöver den. Där kommer digitaliseringen in. I detta arbete har jag valt att utföra en innehållsanalys, där jag analyserar forskning från olika kul-turer för att besvara följande forskningsfråga. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera hur digitala hjälp-medel kan vara till nytta för elever med dyslexi i relation till motivation och lärande. Forskningsfrågan lyder: Hur an-vänds digitala medel i skolan och vilken funktion fyller di-gitala hjälpmedel för elever med diagnostiserad dyslexi i relation till deras motivation och lärande? Slutligen kom jag fram till att även om alla dyslektiker inte har samma typer av svårigheter och kräver ett mer individualistiskt lärande, har teknologin så många olika typer av hjälpmedel, att det ska kunna passa för alla. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8911695
- author
- Brikho, Julia LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En innehållsanalys av digitali-serings påverkan på motivation-en och lärandet hos elever med dyslexi.
- course
- PEDK01 20171
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Digitalisering, digitala hjälpmedel, dyslexi, motivation, lä-rande
- language
- Swedish
- id
- 8911695
- date added to LUP
- 2017-06-09 11:01:42
- date last changed
- 2017-06-09 11:01:42
@misc{8911695, abstract = {{Varje elev med diagnosen dyslexi har ett unikt och indivi-duellt sätt att lära sig. Däremot har flertal elever med dyslexi förlorat motivationen att utbilda sig eftersom de inte får den hjälp de behöver när de behöver den. Där kommer digitaliseringen in. I detta arbete har jag valt att utföra en innehållsanalys, där jag analyserar forskning från olika kul-turer för att besvara följande forskningsfråga. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera hur digitala hjälp-medel kan vara till nytta för elever med dyslexi i relation till motivation och lärande. Forskningsfrågan lyder: Hur an-vänds digitala medel i skolan och vilken funktion fyller di-gitala hjälpmedel för elever med diagnostiserad dyslexi i relation till deras motivation och lärande? Slutligen kom jag fram till att även om alla dyslektiker inte har samma typer av svårigheter och kräver ett mer individualistiskt lärande, har teknologin så många olika typer av hjälpmedel, att det ska kunna passa för alla.}}, author = {{Brikho, Julia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Digitalisering, motivation, lärande och dyslexi}}, year = {{2017}}, }