Kommuners arbete med informationssäkerhet - med den mänskliga faktorn i fokus
(2017) SYSK02 20171Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Vi lever i en informationsekonomi där varje företag är beroende av informationstillgångar. Detta innebär att informationssäkerhet måste utvecklas för att skydda känsliga tillgångar. Ett av de största hoten för lyckad informationssäkerhet inom en organisation är de felaktiga åtgär- der och beteende hos de anställda när de hanterar information. Myndigheten för Samhälls- skydd och Beredskap genomförde år 2015 en enkätundersökning med syfte att ta reda på om kommuner arbetar systematiskt med informationssäkerhet. Denna undersökning ligger till grund för denna uppsats. De tre huvudområden som behandlas under uppsatsen är: policy och styrande dokument, utbildning och kompetensutveckling, samt kontroll och uppföljning.
Dessa kopplas till tre... (More) - Vi lever i en informationsekonomi där varje företag är beroende av informationstillgångar. Detta innebär att informationssäkerhet måste utvecklas för att skydda känsliga tillgångar. Ett av de största hoten för lyckad informationssäkerhet inom en organisation är de felaktiga åtgär- der och beteende hos de anställda när de hanterar information. Myndigheten för Samhälls- skydd och Beredskap genomförde år 2015 en enkätundersökning med syfte att ta reda på om kommuner arbetar systematiskt med informationssäkerhet. Denna undersökning ligger till grund för denna uppsats. De tre huvudområden som behandlas under uppsatsen är: policy och styrande dokument, utbildning och kompetensutveckling, samt kontroll och uppföljning.
Dessa kopplas till tre steg som Conner och Patterson (1982) pekar på att en anställd går ge- nom för att anpassas till en organisatorisk förändring och inkluderar således den mänskliga faktorn. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommuner arbetar med informationssäker- het med de tre huvudområdena som perspektiv. Författarna har genom en kvalitativ undersök- ning intervjuat åtta kommuner i Sverige för att besvara forskningsfrågan Hur arbetar kommu- ner med informationssäkerhet utifrån den mänskliga faktorn i fokus? Det framgick att samt- liga kommuner generellt sätt inte arbetar systematiskt med informationssäkerhet och inte in- kluderar de anställda i det dagliga arbetet. Kommuner bör sträva efter att arbeta med informat- ionssäkerhet kontinuerligt, med den mänskliga faktorn i fokus, för att uppnå så hög säkerhet som möjligt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8912722
- author
- Söderström, Sofia LU and Karlsson Åhlén, Nelly
- supervisor
- organization
- course
- SYSK02 20171
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- report number
- INF17-023
- language
- Swedish
- id
- 8912722
- date added to LUP
- 2017-06-21 13:08:21
- date last changed
- 2017-06-21 13:08:21
@misc{8912722, abstract = {{Vi lever i en informationsekonomi där varje företag är beroende av informationstillgångar. Detta innebär att informationssäkerhet måste utvecklas för att skydda känsliga tillgångar. Ett av de största hoten för lyckad informationssäkerhet inom en organisation är de felaktiga åtgär- der och beteende hos de anställda när de hanterar information. Myndigheten för Samhälls- skydd och Beredskap genomförde år 2015 en enkätundersökning med syfte att ta reda på om kommuner arbetar systematiskt med informationssäkerhet. Denna undersökning ligger till grund för denna uppsats. De tre huvudområden som behandlas under uppsatsen är: policy och styrande dokument, utbildning och kompetensutveckling, samt kontroll och uppföljning. Dessa kopplas till tre steg som Conner och Patterson (1982) pekar på att en anställd går ge- nom för att anpassas till en organisatorisk förändring och inkluderar således den mänskliga faktorn. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommuner arbetar med informationssäker- het med de tre huvudområdena som perspektiv. Författarna har genom en kvalitativ undersök- ning intervjuat åtta kommuner i Sverige för att besvara forskningsfrågan Hur arbetar kommu- ner med informationssäkerhet utifrån den mänskliga faktorn i fokus? Det framgick att samt- liga kommuner generellt sätt inte arbetar systematiskt med informationssäkerhet och inte in- kluderar de anställda i det dagliga arbetet. Kommuner bör sträva efter att arbeta med informat- ionssäkerhet kontinuerligt, med den mänskliga faktorn i fokus, för att uppnå så hög säkerhet som möjligt.}}, author = {{Söderström, Sofia and Karlsson Åhlén, Nelly}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kommuners arbete med informationssäkerhet - med den mänskliga faktorn i fokus}}, year = {{2017}}, }