Butiksansvarigas motivation - En kvalitativ studie om butiksansvarigas motivation i den svenska dagligvaruhandeln
(2017) KSMK65 20171Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Butiksansvarigas motivation - En kvalitativ studie om butiksansvarigas motivation i den svenska dagligvaruhandeln.
Författare: Ludvig Kron och Jacob Nyberg
Nivå och kurs: Kandidatuppsats i kursen KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2017
Handledare: Dorit Christensen
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Problemformulering: Konkurrensen i den svenska dagligvaruhandeln har hårdnat och i takt med konkurrensen ökar pressen på butikerna. I sin tur ökar då pressen på de butiksansvariga som är ytterst ansvariga för de enskilda butikerna. De butiksansvariga behöver då vara motiverade för att lyckas prestera resultaten som... (More) - Titel: Butiksansvarigas motivation - En kvalitativ studie om butiksansvarigas motivation i den svenska dagligvaruhandeln.
Författare: Ludvig Kron och Jacob Nyberg
Nivå och kurs: Kandidatuppsats i kursen KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2017
Handledare: Dorit Christensen
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Problemformulering: Konkurrensen i den svenska dagligvaruhandeln har hårdnat och i takt med konkurrensen ökar pressen på butikerna. I sin tur ökar då pressen på de butiksansvariga som är ytterst ansvariga för de enskilda butikerna. De butiksansvariga behöver då vara motiverade för att lyckas prestera resultaten som krävs.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att vidga förståelsen för hur butiksansvariga inom den svenska dagligvaruhandeln blir motiverade i sitt arbete.
Frågeställning: Hur blir butiksansvariga inom svensk dagligvaruhandel motiverade i sitt arbete?
Metod: Uppsatsen har använt en kvalitativ metod med en abduktiv ansats och semistrukturerade intervjuer för att insamla det empiriska materialet.
Slutsatser: Butiksansvariga blir generellt motiverade genom de sociala relationerna med de anställda och kunderna på arbetet, att prestera och att kunna mäta prestationen snabbt i butiksmiljön, variationen i arbetet samt av inflytandet över butiken som arbetsstrukturen ger. Butiksansvariga skiljer sig i hur de blir motiverade av monetära ersättningar, graden av inflytande samt de ekonomiska möjligheterna och riskerna i ägarformen.
Nyckelord: Motivation, dagligvaruhandeln, butiksansvariga (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8912918
- author
- Nyberg, Jacob LU and Kron, Ludvig LU
- supervisor
- organization
- course
- KSMK65 20171
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Motivation, dagligvaruhandeln, butiksansvariga
- language
- Swedish
- id
- 8912918
- date added to LUP
- 2017-06-28 15:57:58
- date last changed
- 2017-06-28 15:57:58
@misc{8912918, abstract = {{Titel: Butiksansvarigas motivation - En kvalitativ studie om butiksansvarigas motivation i den svenska dagligvaruhandeln. Författare: Ludvig Kron och Jacob Nyberg Nivå och kurs: Kandidatuppsats i kursen KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2017 Handledare: Dorit Christensen Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för service management och tjänstevetenskap Problemformulering: Konkurrensen i den svenska dagligvaruhandeln har hårdnat och i takt med konkurrensen ökar pressen på butikerna. I sin tur ökar då pressen på de butiksansvariga som är ytterst ansvariga för de enskilda butikerna. De butiksansvariga behöver då vara motiverade för att lyckas prestera resultaten som krävs. Syfte: Syftet med uppsatsen är att vidga förståelsen för hur butiksansvariga inom den svenska dagligvaruhandeln blir motiverade i sitt arbete. Frågeställning: Hur blir butiksansvariga inom svensk dagligvaruhandel motiverade i sitt arbete? Metod: Uppsatsen har använt en kvalitativ metod med en abduktiv ansats och semistrukturerade intervjuer för att insamla det empiriska materialet. Slutsatser: Butiksansvariga blir generellt motiverade genom de sociala relationerna med de anställda och kunderna på arbetet, att prestera och att kunna mäta prestationen snabbt i butiksmiljön, variationen i arbetet samt av inflytandet över butiken som arbetsstrukturen ger. Butiksansvariga skiljer sig i hur de blir motiverade av monetära ersättningar, graden av inflytande samt de ekonomiska möjligheterna och riskerna i ägarformen. Nyckelord: Motivation, dagligvaruhandeln, butiksansvariga}}, author = {{Nyberg, Jacob and Kron, Ludvig}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Butiksansvarigas motivation - En kvalitativ studie om butiksansvarigas motivation i den svenska dagligvaruhandeln}}, year = {{2017}}, }