Kulturanpassat sortimentsutbud?
(2017) FEKH29 20171Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Kulturanpassat sortimentsutbud? En kvalitativ studie om hur svenska dagligvaruhandeln kulturanpassar sitt sortimentsutbud
Seminariedatum: 2 Juni, 2017
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i Marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Dafina Haliti, Hirra Khan och Irma Trnovac
Handledare: Lars Carlman
Fem nyckelord: Kulturanpassade sortimentsutbud i svensk dagligvaruhandel, sortimentstrategi, kulturdimensioner, marknadsanpassning och efterfrågan.
Syfte: Syftet med detta examensarbetet är att analysera hur sortimentsutbudet i dagligvaruhandeln är anpassat till flera kulturer i Sverige.
Metod: Studiens metod innehåll innefattar: intervjuer med valda kontaktpersoner samt teori avsnittet som... (More) - Examensarbetets titel: Kulturanpassat sortimentsutbud? En kvalitativ studie om hur svenska dagligvaruhandeln kulturanpassar sitt sortimentsutbud
Seminariedatum: 2 Juni, 2017
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i Marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Dafina Haliti, Hirra Khan och Irma Trnovac
Handledare: Lars Carlman
Fem nyckelord: Kulturanpassade sortimentsutbud i svensk dagligvaruhandel, sortimentstrategi, kulturdimensioner, marknadsanpassning och efterfrågan.
Syfte: Syftet med detta examensarbetet är att analysera hur sortimentsutbudet i dagligvaruhandeln är anpassat till flera kulturer i Sverige.
Metod: Studiens metod innehåll innefattar: intervjuer med valda kontaktpersoner samt teori avsnittet som är insamlat via litteratur och vetenskapliga artiklar.
Teoretiska perspektiv: Vår teori är baserad på utvecklandet av marknadsanpassning, Hofstedts kulturdimensioner och en noggrant framtagen teori om kultur. Teorin är grundad på vetenskapliga artiklar.
Empiri: Studiens studieobjekt är den svenska dagligvaruhandeln, ICA, Coop och City Gross. Vi har undersökt deras kultur anpassade marknadsföring och hur omfattande deras utländska utbud är. Vad som styrt valet av deras utbud och hur dessa butiker planerat sitt utbud inför framtiden. Detta har vi sammanlänkat med kultur för att undersöka om sortimentet är kulturanpassade.
Resultat: Ur studiens empiriska insamling har de framkommit att det skiljer sig i den kulturella anpassningen som butikerna erbjuder. ICA är den butik som de visar sig har mest fokus på närproducerat och miljömedvetenhet, detta har resulterat i att de har minst utländska varor men har planer på att utveckla detta om efterfrågan för de ökar. Coop har ett heterogent utbud, utländska varor och ekologiska. Likt ICA har Coop planer på att utveckla sitt miljötänk i strävan mot ekologiska och närproducerade varor. City Gross är den butik som har mest utländska varor, detta har de baserat på efterfrågan från sina konsumenter. Butikerna skiljer sig i utbudet men delar en gemensam ståndpunkt, nämligen efterfrågan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8921477
- author
- Haliti, Dafina LU ; Khan, Hirra LU and Trnovac, Irma LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20171
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Kulturanpassade sortimentsutbud i svensk dagligvaruhandel, sortimentstrategi, kulturdimensioner, marknadsanpassning och efterfrågan.
- language
- Swedish
- id
- 8921477
- date added to LUP
- 2017-07-14 14:57:52
- date last changed
- 2017-07-14 14:57:52
@misc{8921477, abstract = {{Examensarbetets titel: Kulturanpassat sortimentsutbud? En kvalitativ studie om hur svenska dagligvaruhandeln kulturanpassar sitt sortimentsutbud Seminariedatum: 2 Juni, 2017 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i Marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Dafina Haliti, Hirra Khan och Irma Trnovac Handledare: Lars Carlman Fem nyckelord: Kulturanpassade sortimentsutbud i svensk dagligvaruhandel, sortimentstrategi, kulturdimensioner, marknadsanpassning och efterfrågan. Syfte: Syftet med detta examensarbetet är att analysera hur sortimentsutbudet i dagligvaruhandeln är anpassat till flera kulturer i Sverige. Metod: Studiens metod innehåll innefattar: intervjuer med valda kontaktpersoner samt teori avsnittet som är insamlat via litteratur och vetenskapliga artiklar. Teoretiska perspektiv: Vår teori är baserad på utvecklandet av marknadsanpassning, Hofstedts kulturdimensioner och en noggrant framtagen teori om kultur. Teorin är grundad på vetenskapliga artiklar. Empiri: Studiens studieobjekt är den svenska dagligvaruhandeln, ICA, Coop och City Gross. Vi har undersökt deras kultur anpassade marknadsföring och hur omfattande deras utländska utbud är. Vad som styrt valet av deras utbud och hur dessa butiker planerat sitt utbud inför framtiden. Detta har vi sammanlänkat med kultur för att undersöka om sortimentet är kulturanpassade. Resultat: Ur studiens empiriska insamling har de framkommit att det skiljer sig i den kulturella anpassningen som butikerna erbjuder. ICA är den butik som de visar sig har mest fokus på närproducerat och miljömedvetenhet, detta har resulterat i att de har minst utländska varor men har planer på att utveckla detta om efterfrågan för de ökar. Coop har ett heterogent utbud, utländska varor och ekologiska. Likt ICA har Coop planer på att utveckla sitt miljötänk i strävan mot ekologiska och närproducerade varor. City Gross är den butik som har mest utländska varor, detta har de baserat på efterfrågan från sina konsumenter. Butikerna skiljer sig i utbudet men delar en gemensam ståndpunkt, nämligen efterfrågan.}}, author = {{Haliti, Dafina and Khan, Hirra and Trnovac, Irma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kulturanpassat sortimentsutbud?}}, year = {{2017}}, }