Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

- Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

Malmborg, Sandra LU and Nordsjö, Ida LU (2017) LOGM81 20171
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Syfte
För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till
mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne,
språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för
motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. Studien kommer bidra till fördjupad kunskap om lexikal
semantisk utveckling.
Metod
I studien deltog 51 barn, 20 förskolebarn och 31 skolbarn. Förmågan till
motsatsordsmobilisering undersöktes i en styrd uppgift och i en friare uppgift. Även barnens
förmåga till nonordsrepetition, språkförståelse och grammatisk produktion undersöktes.
Resultat
Resultaten visade att skolbarn presterade bättre på... (More)
Syfte
För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till
mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne,
språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för
motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. Studien kommer bidra till fördjupad kunskap om lexikal
semantisk utveckling.
Metod
I studien deltog 51 barn, 20 förskolebarn och 31 skolbarn. Förmågan till
motsatsordsmobilisering undersöktes i en styrd uppgift och i en friare uppgift. Även barnens
förmåga till nonordsrepetition, språkförståelse och grammatisk produktion undersöktes.
Resultat
Resultaten visade att skolbarn presterade bättre på motsatsordsmobilisering och att det var
mer sannolikt att kunna båda eller inget av orden i jämförelse med ett ord i motsatsordsparen.
Fonologiskt korttidsminne och språkförståelse men inte grammatik hade ett samband med
motsatsordsmobilisering för hela urvalet. Ingen grupp hade hjälp av ledtrådar i form av ett
substantiv tillsammans med adjektivet.
Slutsatser
Föreliggande studie visade att ålder har stor påverkan på motsatsordsmobilisering då
skolbarnen i större utsträckning kunde producera båda orden i antonymparen. Däremot är det svårt
att fastställa vad sambandet beror på, om den påverkande faktorn är åldersrelaterad eller formell
undervisning. Vi fann även att vissa motsatspar etableras senare än andra. Resultaten bekräftar den
undersökta teorins hypoteser. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Malmborg, Sandra LU and Nordsjö, Ida LU
supervisor
organization
course
LOGM81 20171
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Antonymi, adjektiv, lexikal semantisk utveckling, logopedi
language
Swedish
id
8922513
date added to LUP
2017-08-10 15:09:37
date last changed
2017-08-10 15:09:37
@misc{8922513,
  abstract     = {{Syfte
För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till
mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne,
språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för
motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. Studien kommer bidra till fördjupad kunskap om lexikal
semantisk utveckling.
Metod
I studien deltog 51 barn, 20 förskolebarn och 31 skolbarn. Förmågan till
motsatsordsmobilisering undersöktes i en styrd uppgift och i en friare uppgift. Även barnens
förmåga till nonordsrepetition, språkförståelse och grammatisk produktion undersöktes.
Resultat
Resultaten visade att skolbarn presterade bättre på motsatsordsmobilisering och att det var
mer sannolikt att kunna båda eller inget av orden i jämförelse med ett ord i motsatsordsparen.
Fonologiskt korttidsminne och språkförståelse men inte grammatik hade ett samband med
motsatsordsmobilisering för hela urvalet. Ingen grupp hade hjälp av ledtrådar i form av ett
substantiv tillsammans med adjektivet.
Slutsatser
Föreliggande studie visade att ålder har stor påverkan på motsatsordsmobilisering då
skolbarnen i större utsträckning kunde producera båda orden i antonymparen. Däremot är det svårt
att fastställa vad sambandet beror på, om den påverkande faktorn är åldersrelaterad eller formell
undervisning. Vi fann även att vissa motsatspar etableras senare än andra. Resultaten bekräftar den
undersökta teorins hypoteser.}},
  author       = {{Malmborg, Sandra and Nordsjö, Ida}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{- Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer}},
  year         = {{2017}},
}