Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

E-mail som strategiskt kommunikationsverktyg

Snäll, Marizela and Hermansson, Cecilia (2011) SKOK01 20111
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
E-mail som kommunikationsverktyg är en given förutsättning för många av oss idag. På företag, i vardagen och på skolor runt om i Sverige och Europa skickar vi och tar emot e-mail dagligen. Den stora frågan är dock hur vi reagerar på att få information via e-mail och hur vi tolkar andra individers ord. Det skrivna ordet har och kommer alltid vara öppet för tolkning, men forskarna börjar nu peka på att det ibland kan vara bra att ha skrivna dokument på konversationer – allt för att minska risken för missförstånd, konflikter och irritation. Vi använder oss av e-mail inte bara för att kommunicera, utan också för att spara viktiga dokument och påminnelser om viktiga event. Allt detta ökar risken för det nya begreppet e-mail overload. Det som... (More)
E-mail som kommunikationsverktyg är en given förutsättning för många av oss idag. På företag, i vardagen och på skolor runt om i Sverige och Europa skickar vi och tar emot e-mail dagligen. Den stora frågan är dock hur vi reagerar på att få information via e-mail och hur vi tolkar andra individers ord. Det skrivna ordet har och kommer alltid vara öppet för tolkning, men forskarna börjar nu peka på att det ibland kan vara bra att ha skrivna dokument på konversationer – allt för att minska risken för missförstånd, konflikter och irritation. Vi använder oss av e-mail inte bara för att kommunicera, utan också för att spara viktiga dokument och påminnelser om viktiga event. Allt detta ökar risken för det nya begreppet e-mail overload. Det som var tänkt som en förenkling av kommunikation världen över ger oss idag stress och frustration. Så är e-mail som kommunikationsverktyg bra att använda på universiteten i Sverige, och kanske viktigast av allt – fungerar kommunikationen mellan studenter och föreläsare via e-mail idag? Genom att fråga 50 svenska studenter får vi djupare förståelse för hur kommunikationen på dagens universitet fungerar. Det vi kan se är att kommunikat-ionen kan förbättras avsevärt med några enkla steg – allt tack vare enkla regler som sätts upp. Genom att låta föreläsare, vid varje kursstart, ge instruktioner på när, hur och vad ett e-mail ska innehålla till föreläsaren. Små enkla steg för en bättre kommunikation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Snäll, Marizela and Hermansson, Cecilia
supervisor
organization
course
SKOK01 20111
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
e-mail, e-mail overload, information overload, relation student/teacher, e-mail as a strategic communication tool in Swedish universities
language
Swedish
id
8931714
date added to LUP
2018-01-09 16:11:52
date last changed
2018-01-09 16:24:31
@misc{8931714,
  abstract     = {{E-mail som kommunikationsverktyg är en given förutsättning för många av oss idag. På företag, i vardagen och på skolor runt om i Sverige och Europa skickar vi och tar emot e-mail dagligen. Den stora frågan är dock hur vi reagerar på att få information via e-mail och hur vi tolkar andra individers ord. Det skrivna ordet har och kommer alltid vara öppet för tolkning, men forskarna börjar nu peka på att det ibland kan vara bra att ha skrivna dokument på konversationer – allt för att minska risken för missförstånd, konflikter och irritation. Vi använder oss av e-mail inte bara för att kommunicera, utan också för att spara viktiga dokument och påminnelser om viktiga event. Allt detta ökar risken för det nya begreppet e-mail overload. Det som var tänkt som en förenkling av kommunikation världen över ger oss idag stress och frustration. Så är e-mail som kommunikationsverktyg bra att använda på universiteten i Sverige, och kanske viktigast av allt – fungerar kommunikationen mellan studenter och föreläsare via e-mail idag? Genom att fråga 50 svenska studenter får vi djupare förståelse för hur kommunikationen på dagens universitet fungerar. Det vi kan se är att kommunikat-ionen kan förbättras avsevärt med några enkla steg – allt tack vare enkla regler som sätts upp. Genom att låta föreläsare, vid varje kursstart, ge instruktioner på när, hur och vad ett e-mail ska innehålla till föreläsaren. Små enkla steg för en bättre kommunikation.}},
  author       = {{Snäll, Marizela and Hermansson, Cecilia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{E-mail som strategiskt kommunikationsverktyg}},
  year         = {{2011}},
}