Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Placebranding inom regioner - utifrån ett intressentperspektiv

Borgelius, Elias LU and Sandberg, Camilla LU (2018) FEKH29 20171
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syftet med arbetet är att förstå hur svenska regioner samordnar och involverar dess intressenter för att skapa ett platsvarumärke och hur dessa intressenter påverkar regionens varumärkesarbete. En fallstudie har genomförts med utgångspunkt i kvalitativ studie. Studien har en ansats av deduktiv karaktär med inslag av induktiv ansats. Vid analys/diskussion har studien ett hermeneutiskt tolkande förhållningssätt. Analys och diskussion har gjorts utifrån den insamlade empirin i form av sex intervjuer som grundat sig i vetenskapliga artiklar och teorier. Vi har framför allt använt teorier för placebranding, och framför allt umbrella branding. En stor del av teorin kommer även från intressentteori och hur man hanterar och samordnar intressenter.... (More)
Syftet med arbetet är att förstå hur svenska regioner samordnar och involverar dess intressenter för att skapa ett platsvarumärke och hur dessa intressenter påverkar regionens varumärkesarbete. En fallstudie har genomförts med utgångspunkt i kvalitativ studie. Studien har en ansats av deduktiv karaktär med inslag av induktiv ansats. Vid analys/diskussion har studien ett hermeneutiskt tolkande förhållningssätt. Analys och diskussion har gjorts utifrån den insamlade empirin i form av sex intervjuer som grundat sig i vetenskapliga artiklar och teorier. Vi har framför allt använt teorier för placebranding, och framför allt umbrella branding. En stor del av teorin kommer även från intressentteori och hur man hanterar och samordnar intressenter. Genom analys från relevanta teorier har det empiriska materialet skapad en ökad förståelse om hur regioner fungerar och samordnar intressenter utifrån ett placebranding persepktiv. Utifrån fallstudie av Familjen Helsingborg har vi kartlagt hur en region kan hantera intressenter och samla dem under ett gemensamt varumärke. (Less)
Popular Abstract
The purpose of the study is to understand how Swedish regions manage and involve their stakeholders and how these influence the region brand. This is a qualitative case study. The study have a deductive design with some inductive influences. The analysis has a hermeneutic character. We have performed six in-depth interview which has been the base for our empirical data and We have focused on theories of place branding, and umbrella branding. A major part of the theory is also about stakeholder management. Through analysis using relevant theories the empirical material has provided an increased understanding how regions are managed and manage stakeholder though a placebranding perspective. Through the case study of Familjen Helsingborg we... (More)
The purpose of the study is to understand how Swedish regions manage and involve their stakeholders and how these influence the region brand. This is a qualitative case study. The study have a deductive design with some inductive influences. The analysis has a hermeneutic character. We have performed six in-depth interview which has been the base for our empirical data and We have focused on theories of place branding, and umbrella branding. A major part of the theory is also about stakeholder management. Through analysis using relevant theories the empirical material has provided an increased understanding how regions are managed and manage stakeholder though a placebranding perspective. Through the case study of Familjen Helsingborg we have discovered how a region can manage stakeholders and gather them under one brand. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Borgelius, Elias LU and Sandberg, Camilla LU
supervisor
organization
alternative title
Placebranding inom regioner
course
FEKH29 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
placebranding, regionbranding, destinationbranding
language
Swedish
id
8933577
date added to LUP
2018-01-30 13:44:43
date last changed
2018-01-30 13:44:43
@misc{8933577,
  abstract     = {{Syftet med arbetet är att förstå hur svenska regioner samordnar och involverar dess intressenter för att skapa ett platsvarumärke och hur dessa intressenter påverkar regionens varumärkesarbete. En fallstudie har genomförts med utgångspunkt i kvalitativ studie. Studien har en ansats av deduktiv karaktär med inslag av induktiv ansats. Vid analys/diskussion har studien ett hermeneutiskt tolkande förhållningssätt. Analys och diskussion har gjorts utifrån den insamlade empirin i form av sex intervjuer som grundat sig i vetenskapliga artiklar och teorier. Vi har framför allt använt teorier för placebranding, och framför allt umbrella branding. En stor del av teorin kommer även från intressentteori och hur man hanterar och samordnar intressenter. Genom analys från relevanta teorier har det empiriska materialet skapad en ökad förståelse om hur regioner fungerar och samordnar intressenter utifrån ett placebranding persepktiv. Utifrån fallstudie av Familjen Helsingborg har vi kartlagt hur en region kan hantera intressenter och samla dem under ett gemensamt varumärke.}},
  author       = {{Borgelius, Elias and Sandberg, Camilla}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Placebranding inom regioner - utifrån ett intressentperspektiv}},
  year         = {{2018}},
}