En programtrohetsstudie av "Strategi"-en föräldrautbildning för föräldrar till adhd
(2018) PPTR06 20181Department of Psychology
- Abstract
- The purpose of this exame was to make a study to measure the compliance of the psychoeducative parenting education Strategi. Strategi parenting education refers to parents and close ones whose children have been diagnosed with ADHD. In the study, we focused on the guide that Strategi parent education is based on and tried to find key components in order to qvantitative measure these outcomes. In order to measure the compliance, a survey was prepared based on the logical layout of the guide, its score components and competence. We also investigated the parents own estimation of their parenting ability and depression. The result was that those who complete the entire parent education felt that they maintained a high level of compliance and... (More)
- The purpose of this exame was to make a study to measure the compliance of the psychoeducative parenting education Strategi. Strategi parenting education refers to parents and close ones whose children have been diagnosed with ADHD. In the study, we focused on the guide that Strategi parent education is based on and tried to find key components in order to qvantitative measure these outcomes. In order to measure the compliance, a survey was prepared based on the logical layout of the guide, its score components and competence. We also investigated the parents own estimation of their parenting ability and depression. The result was that those who complete the entire parent education felt that they maintained a high level of compliance and that both leaders and parents thought they gave, or recieved, what the education promised. It also showed that more than half of the parents were affected by high depression and that parenting seemed to be closely related to their own ways, (Less)
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats var att mäta följsamheten i den psykoedukativa interventionen Strategi föräldrautbildning. Strategi föräldrautbildning vänder sig till föräldrar och närstående till barn med adhd. I studien fokuserade vi på den manual som Strategi föräldrautbildning grundar sig på och vi försökte hitta manualens centrala komponenter i syfte att kvantitativt mäta utfallet av föräldrautbildningen. För att mäta följsamheten konstruerade vi ett frågeformulär baserat på manualens logiska upplägg, kärnkomponenter och kompetens. Vi undersökte även kursdeltagarnas skattning av föräldraförmåga och depressivitet. Resultatet visade att de som genomförde hela föräldrautbildningen upplevde att den höll en hög nivå av följsamhet och att både... (More)
- Syftet med denna uppsats var att mäta följsamheten i den psykoedukativa interventionen Strategi föräldrautbildning. Strategi föräldrautbildning vänder sig till föräldrar och närstående till barn med adhd. I studien fokuserade vi på den manual som Strategi föräldrautbildning grundar sig på och vi försökte hitta manualens centrala komponenter i syfte att kvantitativt mäta utfallet av föräldrautbildningen. För att mäta följsamheten konstruerade vi ett frågeformulär baserat på manualens logiska upplägg, kärnkomponenter och kompetens. Vi undersökte även kursdeltagarnas skattning av föräldraförmåga och depressivitet. Resultatet visade att de som genomförde hela föräldrautbildningen upplevde att den höll en hög nivå av följsamhet och att både kursledare och kursdeltagare tyckte att de gav, respektive fick, det som föräldrautbildningen utlovade. Den visade även att mer än hälften av kursdeltagarna rapporterade en hög belastning och att föräldraförmågan sannolikt hade ett samband med rapporterat mående. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8944581
- author
- Beekhuis, René LU and Koistinen, Viktoria LU
- supervisor
- organization
- course
- PPTR06 20181
- year
- 2018
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- ADHD, psychoeducation, adherence
- language
- Swedish
- id
- 8944581
- date added to LUP
- 2018-06-05 09:03:40
- date last changed
- 2018-06-05 09:03:40
@misc{8944581, abstract = {{The purpose of this exame was to make a study to measure the compliance of the psychoeducative parenting education Strategi. Strategi parenting education refers to parents and close ones whose children have been diagnosed with ADHD. In the study, we focused on the guide that Strategi parent education is based on and tried to find key components in order to qvantitative measure these outcomes. In order to measure the compliance, a survey was prepared based on the logical layout of the guide, its score components and competence. We also investigated the parents own estimation of their parenting ability and depression. The result was that those who complete the entire parent education felt that they maintained a high level of compliance and that both leaders and parents thought they gave, or recieved, what the education promised. It also showed that more than half of the parents were affected by high depression and that parenting seemed to be closely related to their own ways,}}, author = {{Beekhuis, René and Koistinen, Viktoria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En programtrohetsstudie av "Strategi"-en föräldrautbildning för föräldrar till adhd}}, year = {{2018}}, }