Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Elevers tankar om musikteoriundervisning - en enkätstudie om gymnasieelevers uppfattning av ämnet gehörs- och musiklära

Hjalmarsson, Miriam LU (2018) LAMP72 20181
Malmö Academy of Music
Abstract (Swedish)
Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. Denna studie syftar till att undersöka hur musikelever vid estetiska programmet uppfattar undervisningen i kursen gehörs- och musiklära 1 samt hur eleverna skulle vilja förändra undervisningen. Studien genomfördes genom en enkät där sammanlagt 90 elever från fem olika skolor deltog. Litterturgenomgången belyser områden som berör lektionsstruktur, lärstilar, elevinflytande, motivation och grupperingar. Studiens resultat visar att 59% av eleverna är nöjda med lektionsinnehållet, 21% av eleverna är inte nöjda och 19% tar inte ställning i... (More)
Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. Denna studie syftar till att undersöka hur musikelever vid estetiska programmet uppfattar undervisningen i kursen gehörs- och musiklära 1 samt hur eleverna skulle vilja förändra undervisningen. Studien genomfördes genom en enkät där sammanlagt 90 elever från fem olika skolor deltog. Litterturgenomgången belyser områden som berör lektionsstruktur, lärstilar, elevinflytande, motivation och grupperingar. Studiens resultat visar att 59% av eleverna är nöjda med lektionsinnehållet, 21% av eleverna är inte nöjda och 19% tar inte ställning i frågan. Det som eleverna lyfter fram som punkter att förändra är företrädesvis en större variation i lektionsinnehållet, mer individuellt anpassat lektionsmaterial, mer inflytande kring lektionernas struktur och innehåll. Eleverna vill också se en tydligare koppling mellan de teoretiska kunskaperna och ett musikaliskt sammanhang genom att exempelvis använda instrument på lektionerna. (Less)
Popular Abstract
Music theory has always been one of my great interests. Since my studies in high school I have been interested in how the education is conducted and what opportunities for development there is in the field of music theory education. This study aims at examining how music students experience the education they get in music theory as well as how they would like to change the education. The study was conducted through a survey involving a total of 90 students from five different schools. The study contains relevant literature about lesson structure, learning styles, student influence, motivation and group education. The results shows that 59% of the students are satisfied with the lesson content, 21% of the students are not satisfied and 19%... (More)
Music theory has always been one of my great interests. Since my studies in high school I have been interested in how the education is conducted and what opportunities for development there is in the field of music theory education. This study aims at examining how music students experience the education they get in music theory as well as how they would like to change the education. The study was conducted through a survey involving a total of 90 students from five different schools. The study contains relevant literature about lesson structure, learning styles, student influence, motivation and group education. The results shows that 59% of the students are satisfied with the lesson content, 21% of the students are not satisfied and 19% are neither satisfied, nor dissatisfied. What the students would like to change are a greater variation in the lesson content, more individually adapted lesson material, more influence on the lesson structure and content. The students also want to see a distinct connection between the theoretical knowledge and a musical context, for example, through using an instrument during the lesson. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hjalmarsson, Miriam LU
supervisor
organization
course
LAMP72 20181
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
elevinflytande, gehörs- och musiklära, gruppundervisning, lärstilar, motivation, utbildningsvetenskap, musikpedagogik group education, learning styles, music theory, student influence, educational science, music education
language
Swedish
id
8947850
date added to LUP
2018-06-18 08:41:57
date last changed
2018-06-18 08:41:57
@misc{8947850,
  abstract     = {{Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. Denna studie syftar till att undersöka hur musikelever vid estetiska programmet uppfattar undervisningen i kursen gehörs- och musiklära 1 samt hur eleverna skulle vilja förändra undervisningen. Studien genomfördes genom en enkät där sammanlagt 90 elever från fem olika skolor deltog. Litterturgenomgången belyser områden som berör lektionsstruktur, lärstilar, elevinflytande, motivation och grupperingar. Studiens resultat visar att 59% av eleverna är nöjda med lektionsinnehållet, 21% av eleverna är inte nöjda och 19% tar inte ställning i frågan. Det som eleverna lyfter fram som punkter att förändra är företrädesvis en större variation i lektionsinnehållet, mer individuellt anpassat lektionsmaterial, mer inflytande kring lektionernas struktur och innehåll. Eleverna vill också se en tydligare koppling mellan de teoretiska kunskaperna och ett musikaliskt sammanhang genom att exempelvis använda instrument på lektionerna.}},
  author       = {{Hjalmarsson, Miriam}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Elevers tankar om musikteoriundervisning - en enkätstudie om gymnasieelevers uppfattning av ämnet gehörs- och musiklära}},
  year         = {{2018}},
}