Är sick-lit en genre? : en analys av paratexter
(2018) FBMK12 20181Division of Publishing Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att granska sick-lit och dess funktion på bokmarknaden genom att undersöka marknadsföringen av böcker som kan benämnas som sick-lit. Detta görs främst genom en analys av paketeringen av bästsäljande verk inom Young Adult (YA) och crossover. Paratexter, både omslag och marknadsföringstexter, analyseras i den här uppsatsen för att granska ifall sick-lit förmedlas genom texterna och bilderna. Parallellt granskas även sick-lit som genrebenämning. I uppsatsen används Claire Squires definition av genre och Gérard Genettes teori om paratexter, men det är framför allt Karl Berglunds metod för att granska paratexter som används. Verkens status som bästsäljare has också i åtanke i analysen. I analysen görs en bildanalys av... (More)
- Syftet med uppsatsen är att granska sick-lit och dess funktion på bokmarknaden genom att undersöka marknadsföringen av böcker som kan benämnas som sick-lit. Detta görs främst genom en analys av paketeringen av bästsäljande verk inom Young Adult (YA) och crossover. Paratexter, både omslag och marknadsföringstexter, analyseras i den här uppsatsen för att granska ifall sick-lit förmedlas genom texterna och bilderna. Parallellt granskas även sick-lit som genrebenämning. I uppsatsen används Claire Squires definition av genre och Gérard Genettes teori om paratexter, men det är framför allt Karl Berglunds metod för att granska paratexter som används. Verkens status som bästsäljare has också i åtanke i analysen. I analysen görs en bildanalys av omslagen, samt en textanalys av de marknadsförande texterna. Genom att granska verken i urvalet framträdde en tydligare bild av verken och de olika teman och genrer som markeras i paratexterna. Sick-lit är inte en term som används direkt av förlagen, men är trots det något som framkommer i paratexterna, framför allt i säljtexterna och i de illustrerade omslagen. Trots att sick-lit inte är en traditionell genre kan den ändå beskrivas som en genre, om det är Claire Squires definition som används. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8952263
- author
- Jeppesen, Michaela LU
- supervisor
- organization
- course
- FBMK12 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- genre, sick-lit, young adult, paratexter, genreanspelningar, omslag, Squires, marknadsföring, publishing
- language
- Swedish
- id
- 8952263
- date added to LUP
- 2018-07-20 13:23:57
- date last changed
- 2018-07-20 13:23:57
@misc{8952263, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att granska sick-lit och dess funktion på bokmarknaden genom att undersöka marknadsföringen av böcker som kan benämnas som sick-lit. Detta görs främst genom en analys av paketeringen av bästsäljande verk inom Young Adult (YA) och crossover. Paratexter, både omslag och marknadsföringstexter, analyseras i den här uppsatsen för att granska ifall sick-lit förmedlas genom texterna och bilderna. Parallellt granskas även sick-lit som genrebenämning. I uppsatsen används Claire Squires definition av genre och Gérard Genettes teori om paratexter, men det är framför allt Karl Berglunds metod för att granska paratexter som används. Verkens status som bästsäljare has också i åtanke i analysen. I analysen görs en bildanalys av omslagen, samt en textanalys av de marknadsförande texterna. Genom att granska verken i urvalet framträdde en tydligare bild av verken och de olika teman och genrer som markeras i paratexterna. Sick-lit är inte en term som används direkt av förlagen, men är trots det något som framkommer i paratexterna, framför allt i säljtexterna och i de illustrerade omslagen. Trots att sick-lit inte är en traditionell genre kan den ändå beskrivas som en genre, om det är Claire Squires definition som används.}}, author = {{Jeppesen, Michaela}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Är sick-lit en genre? : en analys av paratexter}}, year = {{2018}}, }