Konsumenters mobila köpprocesser
(2018) KSMK65 20181Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- I ett samhälle där mobiltelefoner utgör en allt större del av vår vardag och där e-handeln ständigt utvecklas, tenderar konsumenter att använda mobiltelefoner som shoppingkanal. I denna studie undersöks hur konsumenters köpintentioner påverkas av externa faktorer i den mobila köpprocessen. Syftet är att få djupare kunskap om konsumenters köpintentioner och köpprocess vid köp som i sin helhet genomförs via mobiltelefon. Frågorna som besvaras i denna studie är: Hur påverkar visualisering konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar funktionalitet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar hastighet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar betalningsmöjligheter... (More)
- I ett samhälle där mobiltelefoner utgör en allt större del av vår vardag och där e-handeln ständigt utvecklas, tenderar konsumenter att använda mobiltelefoner som shoppingkanal. I denna studie undersöks hur konsumenters köpintentioner påverkas av externa faktorer i den mobila köpprocessen. Syftet är att få djupare kunskap om konsumenters köpintentioner och köpprocess vid köp som i sin helhet genomförs via mobiltelefon. Frågorna som besvaras i denna studie är: Hur påverkar visualisering konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar funktionalitet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar hastighet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar betalningsmöjligheter konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen?
Studien har en kvalitativ ansats och bygger på tolv semistrukturerade intervjuer. Den insamlade empirin har analyserats efter studiens fyra frågeställningar samt i relation till de teorier som valts till studien. Det teoretiska avsnittet behandlar teorier om mobilshopping, mobila köpprocesser, köpintentioner, visualisering, funktionalitet, hastighet och betalningsmöjligheter. Analysen mynnar sedan ut i slutsatser som berör hur konsumenters upplevelser om hur deras köpintentioner påverkas av externa faktorer varierar. För att öka förståelsen för hur visualisering, funktionalitet, hastighet och betalningsmöjligheter påverkar konsumenters köpintentioner bör faktorerna integreras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8958541
- author
- Rubin, Nelly LU and Andersson Wrennö, Josefine
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om externa faktorers påverkan på konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen
- course
- KSMK65 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- mobilshopping, köpintentioner, köpbeteende, mobila köpprocesser, visualisering, funktionalitet, hastighet, betalningsmöjligheter
- language
- Swedish
- id
- 8958541
- date added to LUP
- 2018-09-12 15:14:28
- date last changed
- 2018-09-12 15:14:28
@misc{8958541, abstract = {{I ett samhälle där mobiltelefoner utgör en allt större del av vår vardag och där e-handeln ständigt utvecklas, tenderar konsumenter att använda mobiltelefoner som shoppingkanal. I denna studie undersöks hur konsumenters köpintentioner påverkas av externa faktorer i den mobila köpprocessen. Syftet är att få djupare kunskap om konsumenters köpintentioner och köpprocess vid köp som i sin helhet genomförs via mobiltelefon. Frågorna som besvaras i denna studie är: Hur påverkar visualisering konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar funktionalitet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar hastighet konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Hur påverkar betalningsmöjligheter konsumenters köpintentioner i den mobila köpprocessen? Studien har en kvalitativ ansats och bygger på tolv semistrukturerade intervjuer. Den insamlade empirin har analyserats efter studiens fyra frågeställningar samt i relation till de teorier som valts till studien. Det teoretiska avsnittet behandlar teorier om mobilshopping, mobila köpprocesser, köpintentioner, visualisering, funktionalitet, hastighet och betalningsmöjligheter. Analysen mynnar sedan ut i slutsatser som berör hur konsumenters upplevelser om hur deras köpintentioner påverkas av externa faktorer varierar. För att öka förståelsen för hur visualisering, funktionalitet, hastighet och betalningsmöjligheter påverkar konsumenters köpintentioner bör faktorerna integreras.}}, author = {{Rubin, Nelly and Andersson Wrennö, Josefine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Konsumenters mobila köpprocesser}}, year = {{2018}}, }