Från teoretisk reflektion till reflekterande praktik - En modalitetsanalys av lärarstudenters förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning
(2018) ÄSVM92 20181Educational Sciences
Swedish
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens syfte är att undersöka om lärarstudenterna har förändrat sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning, och hur detta i så fall tar sig uttryck och avspeglas i deras språk. Tre forskningsfrågor formulerades utifrån detta syfte som hur studenterna talar om bedömning, vilka modalitetsuttryck de använder i förhållande till begreppet och ämnet bedömning och om där finns en förändring i användandet av modalitetsuttryck, i förhållande till begreppet och ämnet bedömning, över tid och hur den i så fall tar sig till uttryck. Materialet som ligger till grund för undersökningen utgörs av gruppdiskussioner med lärarstuderande på ämneslärarutbildningen på Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Undersökningens resultat pekar på att... (More)
- Uppsatsens syfte är att undersöka om lärarstudenterna har förändrat sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning, och hur detta i så fall tar sig uttryck och avspeglas i deras språk. Tre forskningsfrågor formulerades utifrån detta syfte som hur studenterna talar om bedömning, vilka modalitetsuttryck de använder i förhållande till begreppet och ämnet bedömning och om där finns en förändring i användandet av modalitetsuttryck, i förhållande till begreppet och ämnet bedömning, över tid och hur den i så fall tar sig till uttryck. Materialet som ligger till grund för undersökningen utgörs av gruppdiskussioner med lärarstuderande på ämneslärarutbildningen på Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Undersökningens resultat pekar på att studenterna genom internalisering av teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet har förändrat sin position och sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning. Förändringen tar sig uttryck och avspeglas i studenternas språkbruk genom en ökning eller minskning av uttryck för modalitet inom en specifik modalitetskategori, en förändring inom modalitetskategorierna av vilken grad på modalitetsskalan som är dominerande i materialet, en förändrad användning av satsadverbial som uttrycker intensitet och genom en förändring av satsadverbialets position i satsen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8960083
- author
- Ek, Niklas LU
- supervisor
- organization
- course
- ÄSVM92 20181
- year
- 2018
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- modalitet, SFL, SFG, longitudinell.
- language
- Swedish
- id
- 8960083
- date added to LUP
- 2018-12-10 08:55:39
- date last changed
- 2018-12-10 08:55:39
@misc{8960083, abstract = {{Uppsatsens syfte är att undersöka om lärarstudenterna har förändrat sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning, och hur detta i så fall tar sig uttryck och avspeglas i deras språk. Tre forskningsfrågor formulerades utifrån detta syfte som hur studenterna talar om bedömning, vilka modalitetsuttryck de använder i förhållande till begreppet och ämnet bedömning och om där finns en förändring i användandet av modalitetsuttryck, i förhållande till begreppet och ämnet bedömning, över tid och hur den i så fall tar sig till uttryck. Materialet som ligger till grund för undersökningen utgörs av gruppdiskussioner med lärarstuderande på ämneslärarutbildningen på Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Undersökningens resultat pekar på att studenterna genom internalisering av teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet har förändrat sin position och sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning. Förändringen tar sig uttryck och avspeglas i studenternas språkbruk genom en ökning eller minskning av uttryck för modalitet inom en specifik modalitetskategori, en förändring inom modalitetskategorierna av vilken grad på modalitetsskalan som är dominerande i materialet, en förändrad användning av satsadverbial som uttrycker intensitet och genom en förändring av satsadverbialets position i satsen.}}, author = {{Ek, Niklas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från teoretisk reflektion till reflekterande praktik - En modalitetsanalys av lärarstudenters förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning}}, year = {{2018}}, }