Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

För djurens bästa? - kunskaps- och utbildningskravet för djurägaren i den nya djurskyddslagen

Chmielewska, Ewa LU (2018) LAGF03 20182
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Den 1 april 2019 kommer en ny djurskyddslag träda i kraft. En av de stora och viktiga ändringar för djurskyddet är att ett kunskapskrav ska införas i lagen. Ambitionen var att även ett utbildningskrav skulle införas i lagen men det visade sig vara oproportionerligt och alldeles för betungande för de enskilda.

Ett problem som brukar förekomma vid ikraftträdande av en ny lag är att de nya bestämmelserna kan uppfattas som rättsosäkra och otydliga. Även införandet av kunskapskravet i lagen kan bedömas som betungande både för djurägarna och för djurhållarna. Uppsatsen utreder därför kunskaps- och utbildningskravets innebörd. Dels undersöks EU-rättsliga bestämmelsers påverkan på den nationella rätten och dels möjligheten att nå en bättre... (More)
Den 1 april 2019 kommer en ny djurskyddslag träda i kraft. En av de stora och viktiga ändringar för djurskyddet är att ett kunskapskrav ska införas i lagen. Ambitionen var att även ett utbildningskrav skulle införas i lagen men det visade sig vara oproportionerligt och alldeles för betungande för de enskilda.

Ett problem som brukar förekomma vid ikraftträdande av en ny lag är att de nya bestämmelserna kan uppfattas som rättsosäkra och otydliga. Även införandet av kunskapskravet i lagen kan bedömas som betungande både för djurägarna och för djurhållarna. Uppsatsen utreder därför kunskaps- och utbildningskravets innebörd. Dels undersöks EU-rättsliga bestämmelsers påverkan på den nationella rätten och dels möjligheten att nå en bättre djurvälfärd och en bättre djurskydd med hjälp av kravet på kunskap och utbildning. Uppsatsen har även som syfte att tydliggöra de vanligaste frågeställningarna om bestämmelsernas omfattning och tillämpningsområde.

Mot bakgrund i en förändrad samhällssyn på innehavande av djur samt EU-rättsliga regleringar kan konstateras i ett tidigt stadium att den nuvarande djurskyddslagen inte tillgodosätter de behoven som krävs för att kunna nå ett bättre djurskydd och en bättre djurvälfärd. Uppsatsens slutsats är att införandet av kunskapskravet kan leda till förbättringar inom djurskyddet och minskning av djurskyddsproblem som orsakas av brister på kunskaper. Med tanke på att djur tillhör en annan art än oss människor, behöver vi lära oss om djuren för att kunna förstå deras beteende och kunna tillgodose deras behov på en tillräcklig nivå.

Å ena sidan uppställer införandet av kunskapskravet inga skyldigheter på att inneha en licens för att kunna ha hand om djur, å andra sidan lägger kravet större ansvar på alla djurägare och djurhållare. Kravet betonar även att djurinnehavande är inte enbart en rättighet utan även en skyldighet som måste beaktas. Vid den här tidpunkten uppstår även en problematik angående kunskapsnivå och hur den ska ombesörjas av enskilda. Kring den här problematiken finns inga enkla svar men det kan tänkas att EU-rättslig reglering bör vara en vägledning i lösningen på problemet och som det regleras i sällskapsdjurskonventionen bör myndigheter vara ansvariga att utveckla och förmedla information och möjligheter till utbildning. (Less)
Abstract
On April 1, 2019, a new law will replace the current Swedish animal welfare law (1988: 534). One of the major and important changes for animal welfare is that the knowledge requirement is to now be introduced into the law. Worth to mention is that there also was an ambition to introduce the education requirement into the law. However, this proved to be disproportionate and too demanding.

A problem that usually occurs when a new law comes into force is that the new provisions can be perceived as legal uncertain and unclear. Even the introduction of the knowledge requirement in the law can be assessed as burdensome for both the owners and the keeper. This essay examines the meaning of the knowledge and education requirements, but also... (More)
On April 1, 2019, a new law will replace the current Swedish animal welfare law (1988: 534). One of the major and important changes for animal welfare is that the knowledge requirement is to now be introduced into the law. Worth to mention is that there also was an ambition to introduce the education requirement into the law. However, this proved to be disproportionate and too demanding.

A problem that usually occurs when a new law comes into force is that the new provisions can be perceived as legal uncertain and unclear. Even the introduction of the knowledge requirement in the law can be assessed as burdensome for both the owners and the keeper. This essay examines the meaning of the knowledge and education requirements, but also examines the influence of EU legal provisions on national law and the possibility of achieving better animal welfare and animal welfare, with the help of knowledge and education. The aim of this study is also to clarify the most common issues regarding and scope of the regulation.

Contrary to the background of the changed societal outlook on animal possession and EU legislation, it can be seen at a fairly early stage that the current animal welfare law does not satisfy the needs required to achieve better animal welfare. The denouement of this essay is that the introduction of the knowledge requirement can lead to vast improvements in animal welfare and the reduction of existing animal welfare problems caused by lack of knowledge. Bearing in mind that the animals belong to a species other than us humans, we need to learn about the animals in order to understand their behaviour and to meet their needs at an adequate level.

On one hand the introduction of the knowledge requirement does not imply any obligation to hold a “driving license” in order to care for animals, but on the other hand the claim places greater responsibility on all pet owners and keepers. It also emphasizes that animal husbandry is not only a right but also an obligation that must be considered. At this time the problem arises as to the level of knowledge and how it is to be provided by individuals. Around this situation there are no simple answers or resolutions but it may be that EU legal regulation should act as a guide to the future solution of the problem. As regulated by the pet convention authorities should be responsible for developing and communicating information including the opportunity for education. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Chmielewska, Ewa LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20182
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Djurskydd, djurskyddslagen, djurrätt, utbildningskravet, kunskapskravet, strängare djurägaransvaret, förbättrad djurvälfärd, offentlig rätt
language
Swedish
id
8965369
date added to LUP
2019-03-10 13:52:48
date last changed
2019-03-10 13:52:48
@misc{8965369,
  abstract     = {{On April 1, 2019, a new law will replace the current Swedish animal welfare law (1988: 534). One of the major and important changes for animal welfare is that the knowledge requirement is to now be introduced into the law. Worth to mention is that there also was an ambition to introduce the education requirement into the law. However, this proved to be disproportionate and too demanding. 

A problem that usually occurs when a new law comes into force is that the new provisions can be perceived as legal uncertain and unclear. Even the introduction of the knowledge requirement in the law can be assessed as burdensome for both the owners and the keeper. This essay examines the meaning of the knowledge and education requirements, but also examines the influence of EU legal provisions on national law and the possibility of achieving better animal welfare and animal welfare, with the help of knowledge and education. The aim of this study is also to clarify the most common issues regarding and scope of the regulation.

Contrary to the background of the changed societal outlook on animal possession and EU legislation, it can be seen at a fairly early stage that the current animal welfare law does not satisfy the needs required to achieve better animal welfare. The denouement of this essay is that the introduction of the knowledge requirement can lead to vast improvements in animal welfare and the reduction of existing animal welfare problems caused by lack of knowledge. Bearing in mind that the animals belong to a species other than us humans, we need to learn about the animals in order to understand their behaviour and to meet their needs at an adequate level.

On one hand the introduction of the knowledge requirement does not imply any obligation to hold a “driving license” in order to care for animals, but on the other hand the claim places greater responsibility on all pet owners and keepers. It also emphasizes that animal husbandry is not only a right but also an obligation that must be considered. At this time the problem arises as to the level of knowledge and how it is to be provided by individuals. Around this situation there are no simple answers or resolutions but it may be that EU legal regulation should act as a guide to the future solution of the problem. As regulated by the pet convention authorities should be responsible for developing and communicating information including the opportunity for education.}},
  author       = {{Chmielewska, Ewa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{För djurens bästa? - kunskaps- och utbildningskravet för djurägaren i den nya djurskyddslagen}},
  year         = {{2018}},
}