Arbetsterapeuters upplevelser av gruppaktiviteters betydelse för delaktighet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning - en intervjustudie
(2019) ATPK62 20182Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Personer med intellektuell funktionsnedsättning har nedsatt kognitiv förmåga vilket kan medföra vissa hinder i vardagen, till exempel svårigheter att ta initiativ till socialt umgänge. Gruppaktiviteters betydelse för personer med intellektuell funktionsnedsättning är ett aktuellt område där få studier är gjorda.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att användningen av gruppaktiviteter påverkar personer med intellektuell funktionsnedsättning ur ett delaktighetsperspektiv.
Metod: Studien hade en tvärsnittsdesign och var en kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats. Data analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Semistrukturerade intervjuer utfördes och åtta arbetsterapeuter deltog... (More) - Bakgrund: Personer med intellektuell funktionsnedsättning har nedsatt kognitiv förmåga vilket kan medföra vissa hinder i vardagen, till exempel svårigheter att ta initiativ till socialt umgänge. Gruppaktiviteters betydelse för personer med intellektuell funktionsnedsättning är ett aktuellt område där få studier är gjorda.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att användningen av gruppaktiviteter påverkar personer med intellektuell funktionsnedsättning ur ett delaktighetsperspektiv.
Metod: Studien hade en tvärsnittsdesign och var en kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats. Data analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Semistrukturerade intervjuer utfördes och åtta arbetsterapeuter deltog i studien.
Resultat: Resultatet delades in i tre huvudkategorier: Sociala relationer, Arbetssätt och Individuell utveckling. Studien visar att gruppaktiviteter kan gynna personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan bidra till ökad delaktighet både i gruppen och i det dagliga livet. Arbetsterapeuternas tydligaste arbetsuppgifter var att skapa struktur, anpassa och stödja deltagarna i aktiviteter.
Slutsats: Studien synliggör gruppaktiviteters betydelse för målgruppens välmående och delaktighet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8966987
- author
- Östlund Wessberg, Lina LU and Lowe, Jessika LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK62 20182
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Arbetsterapi, delaktighetsperspektiv, gruppaktivitet, intellektuell funktionsnedsättning
- language
- Swedish
- id
- 8966987
- date added to LUP
- 2019-01-29 07:49:59
- date last changed
- 2019-01-29 07:49:59
@misc{8966987, abstract = {{Bakgrund: Personer med intellektuell funktionsnedsättning har nedsatt kognitiv förmåga vilket kan medföra vissa hinder i vardagen, till exempel svårigheter att ta initiativ till socialt umgänge. Gruppaktiviteters betydelse för personer med intellektuell funktionsnedsättning är ett aktuellt område där få studier är gjorda. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att användningen av gruppaktiviteter påverkar personer med intellektuell funktionsnedsättning ur ett delaktighetsperspektiv. Metod: Studien hade en tvärsnittsdesign och var en kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats. Data analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Semistrukturerade intervjuer utfördes och åtta arbetsterapeuter deltog i studien. Resultat: Resultatet delades in i tre huvudkategorier: Sociala relationer, Arbetssätt och Individuell utveckling. Studien visar att gruppaktiviteter kan gynna personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan bidra till ökad delaktighet både i gruppen och i det dagliga livet. Arbetsterapeuternas tydligaste arbetsuppgifter var att skapa struktur, anpassa och stödja deltagarna i aktiviteter. Slutsats: Studien synliggör gruppaktiviteters betydelse för målgruppens välmående och delaktighet.}}, author = {{Östlund Wessberg, Lina and Lowe, Jessika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Arbetsterapeuters upplevelser av gruppaktiviteters betydelse för delaktighet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning - en intervjustudie}}, year = {{2019}}, }