Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Mellan förbud och skyldighet - Om lärares rätt att fysiskt ingripa

Sandgrim, Emil LU (2019) LAGF03 20191
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Inom den svenska skolan bär lärarna ett stort ansvar. De ska inte bara förmedla kunskap till sina elever. De har även en skyldighet att upprätthålla ordning och garantera trygghet och studiero för eleverna. Därtill utsätts lärare för hot och våld på sin arbetsplats. På så sätt har de ett tufft uppdrag där deras utsatthet tar sig uttryck i olika former. Särskilt exponeras det i stökiga skolsituationer då lärarens beslutstagande påverkar såväl denne som eleverna.

Den här uppsatsen har försökt utröna vilket rättsligt utrymme en lärare har att fysiskt ingripa mot elever i grundskolan. Historiskt har lärarens befogenheter för att upprätthålla en god skolmiljö skiftat. Numera finns det i lagen olika förbud mot kroppsligt ingripande. Samtidigt... (More)
Inom den svenska skolan bär lärarna ett stort ansvar. De ska inte bara förmedla kunskap till sina elever. De har även en skyldighet att upprätthålla ordning och garantera trygghet och studiero för eleverna. Därtill utsätts lärare för hot och våld på sin arbetsplats. På så sätt har de ett tufft uppdrag där deras utsatthet tar sig uttryck i olika former. Särskilt exponeras det i stökiga skolsituationer då lärarens beslutstagande påverkar såväl denne som eleverna.

Den här uppsatsen har försökt utröna vilket rättsligt utrymme en lärare har att fysiskt ingripa mot elever i grundskolan. Historiskt har lärarens befogenheter för att upprätthålla en god skolmiljö skiftat. Numera finns det i lagen olika förbud mot kroppsligt ingripande. Samtidigt har rättspraxis, utöver rätten att ingripa med stöd av nöd- och nödvärnsbestämmelserna i BrB, gett lärare en restriktiv rätt att inom ramen för sin tillsynsplikt fysiskt ingripa mot elever. Detta rättfärdigas med stöd av läran om social adekvans och ska i sådana fall bedömas med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. För lärare har det inneburit ett otydligt och osäkert rättsläge som även kan problematiseras av de motstående intressen som råder i skolans värld.

Vidare har uppsatsen försökt belysa hur lärarens yrkesroll i en skolkontext beaktas ur ett straffrättsligt och arbetsrättsligt perspektiv. Den frågan är intressant eftersom en lärares rätt att fysiskt ingripa balanseras av stridiga impulser från det offentligrättsliga, straffrättsliga och arbetsrättsliga regelverket. En skyldighet att genomföra sina arbetsuppgifter kan begränsas av straffrätten samtidigt som en underlåtenhet att inte fullfölja sina åliggande kan resultera i påföljder. Avslutningsvis skrivs uppsatsen utifrån den rättsdogmatiska metoden som innebär en tolkning och systematisering av gällande rätt. (Less)
Popular Abstract
Teachers working within the Swedish school, carries a big responsibility. They shall not only mediate knowledge to their students, but also uphold peace and order and guarantee a good study environment for the students. Therewith are they subject to threat and violence at their workplace. Teachers have a tough mission, in which their vulnerability expresses itself in different forms. In particular can this be exposed in messy school situations, since their decision making affects the teacher as well as the students.

This paper has tried to assess which legal space a teacher has to physically intervene against students in elementary school. A teacher’s authority to maintain a good school environment has historically varied. Nowadays,... (More)
Teachers working within the Swedish school, carries a big responsibility. They shall not only mediate knowledge to their students, but also uphold peace and order and guarantee a good study environment for the students. Therewith are they subject to threat and violence at their workplace. Teachers have a tough mission, in which their vulnerability expresses itself in different forms. In particular can this be exposed in messy school situations, since their decision making affects the teacher as well as the students.

This paper has tried to assess which legal space a teacher has to physically intervene against students in elementary school. A teacher’s authority to maintain a good school environment has historically varied. Nowadays, there are various kinds of prohibition against corporal interventions. At the same time has case law, beyond the right to act in necessity and self-defense within the regulations of BrB, given teachers a restrictive right to physically intervene against students. Such acts are justified within the framework of their duty to uphold peace and order and on the basis of social adequacy, but it depends on the circumstances in each case. For teachers, this has meant an unclear and uncertain legal position which can be problematized by the opposing interests that occurs in school.

Furthermore, has this paper tried to illuminate how the teacher’s professional role in a school context is taken into consideration from a criminal law and labor law perspective. This issue is interesting because a teacher’s right to physically intervene is balanced by conflicting impulses from the regulations of public law, criminal law and labor law. An obligation to ful- fill the job assignment can be limited by the rules of criminal law, while an omission to fulfill the duties can result in sanctions. Finally, is this paper written from a legal judicial method, which means interpretation and systematization of established law. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sandgrim, Emil LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
offentlig rätt, arbetsrätt, lärares rätt att fysiskt ingripa
language
Swedish
id
8977245
date added to LUP
2019-09-16 13:56:38
date last changed
2019-09-16 13:56:38
@misc{8977245,
  abstract     = {{Inom den svenska skolan bär lärarna ett stort ansvar. De ska inte bara förmedla kunskap till sina elever. De har även en skyldighet att upprätthålla ordning och garantera trygghet och studiero för eleverna. Därtill utsätts lärare för hot och våld på sin arbetsplats. På så sätt har de ett tufft uppdrag där deras utsatthet tar sig uttryck i olika former. Särskilt exponeras det i stökiga skolsituationer då lärarens beslutstagande påverkar såväl denne som eleverna.

Den här uppsatsen har försökt utröna vilket rättsligt utrymme en lärare har att fysiskt ingripa mot elever i grundskolan. Historiskt har lärarens befogenheter för att upprätthålla en god skolmiljö skiftat. Numera finns det i lagen olika förbud mot kroppsligt ingripande. Samtidigt har rättspraxis, utöver rätten att ingripa med stöd av nöd- och nödvärnsbestämmelserna i BrB, gett lärare en restriktiv rätt att inom ramen för sin tillsynsplikt fysiskt ingripa mot elever. Detta rättfärdigas med stöd av läran om social adekvans och ska i sådana fall bedömas med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. För lärare har det inneburit ett otydligt och osäkert rättsläge som även kan problematiseras av de motstående intressen som råder i skolans värld.

Vidare har uppsatsen försökt belysa hur lärarens yrkesroll i en skolkontext beaktas ur ett straffrättsligt och arbetsrättsligt perspektiv. Den frågan är intressant eftersom en lärares rätt att fysiskt ingripa balanseras av stridiga impulser från det offentligrättsliga, straffrättsliga och arbetsrättsliga regelverket. En skyldighet att genomföra sina arbetsuppgifter kan begränsas av straffrätten samtidigt som en underlåtenhet att inte fullfölja sina åliggande kan resultera i påföljder. Avslutningsvis skrivs uppsatsen utifrån den rättsdogmatiska metoden som innebär en tolkning och systematisering av gällande rätt.}},
  author       = {{Sandgrim, Emil}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Mellan förbud och skyldighet - Om lärares rätt att fysiskt ingripa}},
  year         = {{2019}},
}