Digitala rabattkupongers upplevda påverkan på konsumentbeteende vid online-shopping
(2019) KSMK65 20191Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Digitala rabattkupongers upplevda påverkan på konsumentbeteende vid online-shopping. - En kvalitativ studie på unga konsumenter.
Nivå och kurs: Kandidatuppsats i Service Management, VT 2019. KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp.
Institution: Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.
Författare: Alva Bergdahl och Josefina Bergström
Handledare: Ola Thufvesson
I och med digitaliseringen och en ökad konsumtion online har konsumentbeteendet
förändrats. Det onlinebaserade konsumentbeteendet är ett komplicerat fenomen som
kännetecknas av oförutsägbarhet och komplexitet. Tidigare forskning har framställt att digitala rabattkuponger kan få en... (More) - Titel: Digitala rabattkupongers upplevda påverkan på konsumentbeteende vid online-shopping. - En kvalitativ studie på unga konsumenter.
Nivå och kurs: Kandidatuppsats i Service Management, VT 2019. KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp.
Institution: Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.
Författare: Alva Bergdahl och Josefina Bergström
Handledare: Ola Thufvesson
I och med digitaliseringen och en ökad konsumtion online har konsumentbeteendet
förändrats. Det onlinebaserade konsumentbeteendet är ett komplicerat fenomen som
kännetecknas av oförutsägbarhet och komplexitet. Tidigare forskning har framställt att digitala rabattkuponger kan få en omedelbar påverkan på konsumenters konsumentbeteende och att unga konsumenter är de som i störst grad påverkas av säljfrämjande åtgärder. Digitala rabattkuponger har blivit ett aktuellt fenomen inom forskning och en säljfrämjande åtgärd som allt fler detaljhandelsföretag använder inom marknadsföringsstrategin för att konkurrera på en intensiv marknad. Det finns dock en kunskapslucka inom forskning gällande digitala rabattkupongers påverkan på unga konsumenter. Syftet med denna studie är därför att skapa förståelse för hur unga konsumenter upplever att digitala rabattkuponger påverkar konsumentbeteendet vid online-shopping.
För att skapa förståelse för digitala rabattkupongers upplevda påverkan har relevanta delar från teorierna om den pre-digitala och post-digitala köpprocessen applicerats. Studien indikerar att digitala rabattkuponger upplevs påverka unga konsumenters beteende i samtliga steg i den pre-digitala köpprocessen. I denna studie kompletteras tidigare teorier om den predigitala köpprocessen, både med unga konsumenters upplevelse av konsumentbeteendet online samt med digitala rabattkuponger som en ny insikt och betydande påverkansfaktor. Det framkommer dock i studien att digitala rabattkupongers grad av påverkan på konsumentbeteendet varierar, detta främst på grund av faktorerna köpmotiv, procentsats,upplevd risk och tid.
Vidare indikerar studien att unga konsumenter upplever att det finns en åtskillnad i tillgången av digitala rabattkuponger hos detaljhandelsföretag vilken har upplevts påverka konsumentbeteendet på olika sätt. Slutligen bekräftar denna undersökning att promotionbelamring för digitala rabattkuponger till viss grad börjat uppstå vilket innefattar att unga konsumenter kan uppleva en irritation vid överflöd av digitala rabattkuponger. Samtidigt som denna irritation uttryckts förklarar även unga konsumenter att tillgången av digitala rabattkuponger är något de uppskattar, detta skapar en problematik som påverkar det upplevda konsumentbeteendet vid online-shopping. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8977929
- author
- Bergdahl, Alva LU and Bergström, Josefina LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie på unga konsumenter
- course
- KSMK65 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Digitala rabattkuponger, konsumentbeteende, online-shopping, unga konsumenter, detaljhandelsföretag, köpprocessen
- language
- Swedish
- id
- 8977929
- date added to LUP
- 2024-05-29 14:20:02
- date last changed
- 2024-05-29 14:20:02
@misc{8977929, abstract = {{Titel: Digitala rabattkupongers upplevda påverkan på konsumentbeteende vid online-shopping. - En kvalitativ studie på unga konsumenter. Nivå och kurs: Kandidatuppsats i Service Management, VT 2019. KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp. Institution: Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet, Campus Helsingborg. Författare: Alva Bergdahl och Josefina Bergström Handledare: Ola Thufvesson I och med digitaliseringen och en ökad konsumtion online har konsumentbeteendet förändrats. Det onlinebaserade konsumentbeteendet är ett komplicerat fenomen som kännetecknas av oförutsägbarhet och komplexitet. Tidigare forskning har framställt att digitala rabattkuponger kan få en omedelbar påverkan på konsumenters konsumentbeteende och att unga konsumenter är de som i störst grad påverkas av säljfrämjande åtgärder. Digitala rabattkuponger har blivit ett aktuellt fenomen inom forskning och en säljfrämjande åtgärd som allt fler detaljhandelsföretag använder inom marknadsföringsstrategin för att konkurrera på en intensiv marknad. Det finns dock en kunskapslucka inom forskning gällande digitala rabattkupongers påverkan på unga konsumenter. Syftet med denna studie är därför att skapa förståelse för hur unga konsumenter upplever att digitala rabattkuponger påverkar konsumentbeteendet vid online-shopping. För att skapa förståelse för digitala rabattkupongers upplevda påverkan har relevanta delar från teorierna om den pre-digitala och post-digitala köpprocessen applicerats. Studien indikerar att digitala rabattkuponger upplevs påverka unga konsumenters beteende i samtliga steg i den pre-digitala köpprocessen. I denna studie kompletteras tidigare teorier om den predigitala köpprocessen, både med unga konsumenters upplevelse av konsumentbeteendet online samt med digitala rabattkuponger som en ny insikt och betydande påverkansfaktor. Det framkommer dock i studien att digitala rabattkupongers grad av påverkan på konsumentbeteendet varierar, detta främst på grund av faktorerna köpmotiv, procentsats,upplevd risk och tid. Vidare indikerar studien att unga konsumenter upplever att det finns en åtskillnad i tillgången av digitala rabattkuponger hos detaljhandelsföretag vilken har upplevts påverka konsumentbeteendet på olika sätt. Slutligen bekräftar denna undersökning att promotionbelamring för digitala rabattkuponger till viss grad börjat uppstå vilket innefattar att unga konsumenter kan uppleva en irritation vid överflöd av digitala rabattkuponger. Samtidigt som denna irritation uttryckts förklarar även unga konsumenter att tillgången av digitala rabattkuponger är något de uppskattar, detta skapar en problematik som påverkar det upplevda konsumentbeteendet vid online-shopping.}}, author = {{Bergdahl, Alva and Bergström, Josefina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Digitala rabattkupongers upplevda påverkan på konsumentbeteende vid online-shopping}}, year = {{2019}}, }