Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Knack knack. Vem där? Populism! - visuell analys på valfilmer från Sverigedemokraterna och Vänsterparitet inför valet 2018

Af Geijerstam, Olof LU and Rudolph Lundh, Annika LU (2019) SKOK11 20191
Department of Strategic Communication
Abstract
Political parties use different strategies to get the voters to vote for them. The technological development has meant that the use of election movies no longer is something only used in The United States but also something used in Sweden. This study focuses on the construction of Sverigedemokraternas and Vänsterpartiets election movies prior to the 2018 election. The purpose of this study is to interpret how visual and rhetorical means are used from a marketing perspective of each party to convey their brand. In addition, the purpose is also to find
similarities between these two parties and how these similarities can be linked to political communication. To be able to study and interpret the construction semiotics and rhetoric are used... (More)
Political parties use different strategies to get the voters to vote for them. The technological development has meant that the use of election movies no longer is something only used in The United States but also something used in Sweden. This study focuses on the construction of Sverigedemokraternas and Vänsterpartiets election movies prior to the 2018 election. The purpose of this study is to interpret how visual and rhetorical means are used from a marketing perspective of each party to convey their brand. In addition, the purpose is also to find
similarities between these two parties and how these similarities can be linked to political communication. To be able to study and interpret the construction semiotics and rhetoric are used as both theory and method, and a marketing perspective is also applied as theory. The analysis is based on concepts that are retrieved and defined in the theoretical framework. The analysis is divided into three parts where the first part is based on the use of a
semiotic analysis method, second part will be based on a rhetorical analysis method and in the
third part the marketing perspective presented in the theoretical framework is applied on the
respective election movies.
This theses paper concludes that both parties uses a clearly structured marketing and also
uses political communication in a similar way. Both Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet
have an excessive use of pathos where they place a great focus upon fear. Furthermore, it is also
stated in the conclusion that both Sverigedemokraterna and Vänsterpartiet fulfill the
requirements for being considered populist according to the definition previously presented in
the thesis. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Politiska partier använder sig av olika strategier för att få väljare att rösta på dem. Den tekniska
utvecklingen har gjort att användandet av valfilmer inte längre är något som endast används i
USA utan även används i Sverige. Denna studie fokuserar på konstruktionen av
Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets valfilmer inför valet 2018. Syftet är att studera och
tolka hur visuella och retoriska medel används ur ett marknadsföringsperspektiv av respektive
parti för att förmedla sitt varumärke. Därutöver är syftet även att finna likheter mellan dessa två
partier och hur dessa likheter kan kopplas till politisk kommunikation. För att kunna studera
valfilmernas konstruktion används semiotik och retorik både som teori samt metod,... (More)
Politiska partier använder sig av olika strategier för att få väljare att rösta på dem. Den tekniska
utvecklingen har gjort att användandet av valfilmer inte längre är något som endast används i
USA utan även används i Sverige. Denna studie fokuserar på konstruktionen av
Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets valfilmer inför valet 2018. Syftet är att studera och
tolka hur visuella och retoriska medel används ur ett marknadsföringsperspektiv av respektive
parti för att förmedla sitt varumärke. Därutöver är syftet även att finna likheter mellan dessa två
partier och hur dessa likheter kan kopplas till politisk kommunikation. För att kunna studera
valfilmernas konstruktion används semiotik och retorik både som teori samt metod, därtill
appliceras även ett marknadsföringsperspektiv som teori.
Analysen är uppbyggda utifrån begrepp som är hämtade och definierade i det teoretiska
ramverket. Analysen är uppdelad i tre delar där första delen är uppbyggd med användningen av
en semiotisk analysmetod, andra är uppbyggda av en retorisk analysmetod och i tredje delen
appliceras det marknadsföringsperspektiv som presenterades i det teoretiska ramverket på
respektive valfilm.
Uppsatsen slutsats är att båda partierna använder sig av tydlig marknadsföring och
använder sig av politisk kommunikation på liknande sätt. Både Sverigedemokraterna och
Vänsterpartiet har en pathostung marknadsföring där de lägger stor fokus på fruktan. Därutöver
fasttställs det även i slutsasten att både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet uppfyller kraven
för att anses som populistiska enligt den definition som tidigare i uppsatsen har presenterats. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Af Geijerstam, Olof LU and Rudolph Lundh, Annika LU
supervisor
organization
course
SKOK11 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Political communication, semiotic, rhetoric, branding, election movie, Sverigedemokraterna, Vänsterparitet
language
Swedish
id
8979639
date added to LUP
2019-06-05 11:07:16
date last changed
2019-06-05 11:07:16
@misc{8979639,
  abstract     = {{Political parties use different strategies to get the voters to vote for them. The technological development has meant that the use of election movies no longer is something only used in The United States but also something used in Sweden. This study focuses on the construction of Sverigedemokraternas and Vänsterpartiets election movies prior to the 2018 election. The purpose of this study is to interpret how visual and rhetorical means are used from a marketing perspective of each party to convey their brand. In addition, the purpose is also to find
similarities between these two parties and how these similarities can be linked to political communication. To be able to study and interpret the construction semiotics and rhetoric are used as both theory and method, and a marketing perspective is also applied as theory. The analysis is based on concepts that are retrieved and defined in the theoretical framework. The analysis is divided into three parts where the first part is based on the use of a
semiotic analysis method, second part will be based on a rhetorical analysis method and in the
third part the marketing perspective presented in the theoretical framework is applied on the
respective election movies.
This theses paper concludes that both parties uses a clearly structured marketing and also
uses political communication in a similar way. Both Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet
have an excessive use of pathos where they place a great focus upon fear. Furthermore, it is also
stated in the conclusion that both Sverigedemokraterna and Vänsterpartiet fulfill the
requirements for being considered populist according to the definition previously presented in
the thesis.}},
  author       = {{Af Geijerstam, Olof and Rudolph Lundh, Annika}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Knack knack. Vem där? Populism! - visuell analys på valfilmer från Sverigedemokraterna och Vänsterparitet inför valet 2018}},
  year         = {{2019}},
}