Lära barn lära?
(2019) PEDK01 20191Education
- Abstract (Swedish)
- Ungefär 95% av alla barn i Sverige går i förskolan. Förskolans verksamhet ska följa de mål och riktlinjer som läroplanen för förskolan beskriver. Läroplanen beskriver bland annat områden som berör demokrati, värdegrund och att ta ansvar för att kunna skapa en framtid.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och om två pedagogiska inriktningar påverkar pedagogernas förhållningssätt i verksamheten på tre förskolor. Utifrån områdena normer och värden, utveckling och lärande och barns inflytande.
Studien utgår från kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med sex stycken yrkesverksamma pedagoger samt tre deltagande observationer av ”frilek”. I resultatet av denna undersökning är det mycket svårt att dra vidgående... (More) - Ungefär 95% av alla barn i Sverige går i förskolan. Förskolans verksamhet ska följa de mål och riktlinjer som läroplanen för förskolan beskriver. Läroplanen beskriver bland annat områden som berör demokrati, värdegrund och att ta ansvar för att kunna skapa en framtid.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och om två pedagogiska inriktningar påverkar pedagogernas förhållningssätt i verksamheten på tre förskolor. Utifrån områdena normer och värden, utveckling och lärande och barns inflytande.
Studien utgår från kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med sex stycken yrkesverksamma pedagoger samt tre deltagande observationer av ”frilek”. I resultatet av denna undersökning är det mycket svårt att dra vidgående slutsatser. Det framgår tydligt att utvecklingspedagogiken innebär en styrning av barnen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8986248
- author
- Norberg, Marianne LU
- supervisor
-
- Mina O'Dowd LU
- organization
- alternative title
- En analys av två av förskolans pedagogiska inriktningar och hur dessa praktiskt tillämpas utifrån läroplanen.
- course
- PEDK01 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 8986248
- date added to LUP
- 2019-06-20 10:16:12
- date last changed
- 2019-06-20 10:16:12
@misc{8986248, abstract = {{Ungefär 95% av alla barn i Sverige går i förskolan. Förskolans verksamhet ska följa de mål och riktlinjer som läroplanen för förskolan beskriver. Läroplanen beskriver bland annat områden som berör demokrati, värdegrund och att ta ansvar för att kunna skapa en framtid. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och om två pedagogiska inriktningar påverkar pedagogernas förhållningssätt i verksamheten på tre förskolor. Utifrån områdena normer och värden, utveckling och lärande och barns inflytande. Studien utgår från kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med sex stycken yrkesverksamma pedagoger samt tre deltagande observationer av ”frilek”. I resultatet av denna undersökning är det mycket svårt att dra vidgående slutsatser. Det framgår tydligt att utvecklingspedagogiken innebär en styrning av barnen.}}, author = {{Norberg, Marianne}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lära barn lära?}}, year = {{2019}}, }