Schuberts arpeggionesonat: En studie om transkriptioner och vad det innebär
(2022) MUUK03 20191Malmö Academy of Music
- Abstract (Swedish)
- Vad innebär det att spela en transkription? Är transkriptionen relevant? Vilka är skillnaderna och likheterna mellan olika transkriptioner?
I syfte att fördjupa mig i transkriptioner inom klassisk musik, valde jag att utgå från Schuberts arpeggionesonat. Ett stycke som transkriberats många gånger för många olika instrument och som, från början, är skrivet för ett instrument som hade en kort tid av popularitet på 1820-talet; arpeggionen. Att instrumentet sedan länge varit bortglömt kan vara en av anledningarna till att stycket transkriberats flitigt. För att fördjupa mig i ämnet har jag studerat instrumenten, lyssnat på inspelningar och tittat tillbaka i musikhistorien och försökt lista ut varför just den här sonaten transkriberats... (More) - Vad innebär det att spela en transkription? Är transkriptionen relevant? Vilka är skillnaderna och likheterna mellan olika transkriptioner?
I syfte att fördjupa mig i transkriptioner inom klassisk musik, valde jag att utgå från Schuberts arpeggionesonat. Ett stycke som transkriberats många gånger för många olika instrument och som, från början, är skrivet för ett instrument som hade en kort tid av popularitet på 1820-talet; arpeggionen. Att instrumentet sedan länge varit bortglömt kan vara en av anledningarna till att stycket transkriberats flitigt. För att fördjupa mig i ämnet har jag studerat instrumenten, lyssnat på inspelningar och tittat tillbaka i musikhistorien och försökt lista ut varför just den här sonaten transkriberats flitigt och vilka problem och möjligheter som kan uppstå vid en transkription.
Min slutsats är att transkriptioner öppnar upp för större frihet hos musiker och möjligheter att utveckla sin egen tolkning av ett verk. Transkriptioner sätter inga gränser för vad som är möjligt eller inte i musicerandet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8987948
- author
- Lundbäck, Thea LU
- supervisor
- organization
- course
- MUUK03 20191
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Franz Schubert, Flöjt, Arpeggione, Transkription
- language
- Swedish
- id
- 8987948
- date added to LUP
- 2022-01-14 12:47:06
- date last changed
- 2022-02-24 11:40:47
@misc{8987948, abstract = {{Vad innebär det att spela en transkription? Är transkriptionen relevant? Vilka är skillnaderna och likheterna mellan olika transkriptioner? I syfte att fördjupa mig i transkriptioner inom klassisk musik, valde jag att utgå från Schuberts arpeggionesonat. Ett stycke som transkriberats många gånger för många olika instrument och som, från början, är skrivet för ett instrument som hade en kort tid av popularitet på 1820-talet; arpeggionen. Att instrumentet sedan länge varit bortglömt kan vara en av anledningarna till att stycket transkriberats flitigt. För att fördjupa mig i ämnet har jag studerat instrumenten, lyssnat på inspelningar och tittat tillbaka i musikhistorien och försökt lista ut varför just den här sonaten transkriberats flitigt och vilka problem och möjligheter som kan uppstå vid en transkription. Min slutsats är att transkriptioner öppnar upp för större frihet hos musiker och möjligheter att utveckla sin egen tolkning av ett verk. Transkriptioner sätter inga gränser för vad som är möjligt eller inte i musicerandet.}}, author = {{Lundbäck, Thea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Schuberts arpeggionesonat: En studie om transkriptioner och vad det innebär}}, year = {{2022}}, }