Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Trygga rum och digitalt musikskapande. Fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt rum och arbeta med musikproduktion

Westergren, Matilda LU (2019) LAMP72 20191
Malmö Academy of Music
Abstract (Swedish)
Studien syftar till att undersöka fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt sammanhang och att där studera och arbeta med digitalt musikskapande. För de fyra informanterna har det separatistiska sammanhanget upplevts som ett tryggt rum. Genom intervjuer får vi reda på informanternas olika upplevelser och erfarenheter och alla fyra upplever att de har blivit stärkta som personer och i sitt musikskapande av att ha varit i ett kvinno- och transseparatistiskt tryggt rum. Det yttre trygga rummet har också skapat ett inre tryggt rum för informanterna, som bidragit till att de känner sig bättre rustade att verka i en mansdominerad musikbransch. De trygga rummen har också bidragit till att informanterna känt... (More)
Studien syftar till att undersöka fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt sammanhang och att där studera och arbeta med digitalt musikskapande. För de fyra informanterna har det separatistiska sammanhanget upplevts som ett tryggt rum. Genom intervjuer får vi reda på informanternas olika upplevelser och erfarenheter och alla fyra upplever att de har blivit stärkta som personer och i sitt musikskapande av att ha varit i ett kvinno- och transseparatistiskt tryggt rum. Det yttre trygga rummet har också skapat ett inre tryggt rum för informanterna, som bidragit till att de känner sig bättre rustade att verka i en mansdominerad musikbransch. De trygga rummen har också bidragit till att informanterna känt större gemenskap med andra kvinnor och transpersoner som är musikskapare som de kan få stöd och feedback av. I studien framkommer att förebilder är viktigt för att få en mer jämlik musikbransch och att könsuppdelad undervisning inte fungerar på samma sätt som könsseparatism och att det snarare kan förstärka olikheter mellan kön om det kommer uppifrån, från till exempel lärare eller skola och det inte sker på ett sätt som är initierat av de elever som är berörda. Könssegregering i skolan och könsseparatism bör ses som olika begrepp då de historiskt har olika betydelse. Som musiklärare kan vi lära oss att använda en normkritisk pedagogik med ett prestigelöst förhållningssätt till våra elever. Detta kan skapa trygga rum även utanför könsseparatistiska sammanhang. (Less)
Abstract (Swedish)
This study examines the experiences of four women being a part of a separatist space for women and transgender people creating music digitally and working with music production. For the four informants, the separatist context has been perceived as a safe space. Through interviews we find out about the informants' different experiences. All four feel that they have been strengthened by having been in a gender separate safe space. The outer safe space has also created an inner safe space for the informants, that has helped them feel better equipped to work in a male-dominated music industry. The safe space has also contributed to the informants feeling a greater fellowship and connection with other women and transgender people who are music... (More)
This study examines the experiences of four women being a part of a separatist space for women and transgender people creating music digitally and working with music production. For the four informants, the separatist context has been perceived as a safe space. Through interviews we find out about the informants' different experiences. All four feel that they have been strengthened by having been in a gender separate safe space. The outer safe space has also created an inner safe space for the informants, that has helped them feel better equipped to work in a male-dominated music industry. The safe space has also contributed to the informants feeling a greater fellowship and connection with other women and transgender people who are music producers and from whom they can receive support and feedback. In the study we learn that role models are important for getting a more equal music industry and that gender segregation in school does not work in the same way as gender separatism. It could rather reinforce differences between the sexes if it comes from the top, from for example a teacher and not initiated by the pupils concerned. Gender segregation in school and gender separatism should be seen as different concepts since they historically have different meanings. As music teachers, we can learn to use a norm-critical pedagogy with a prestigeless approach to our students. This way we might be able to create safe spaces even outside of gender separate contexts. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{8988498,
  abstract     = {{This study examines the experiences of four women being a part of a separatist space for women and transgender people creating music digitally and working with music production. For the four informants, the separatist context has been perceived as a safe space. Through interviews we find out about the informants' different experiences. All four feel that they have been strengthened by having been in a gender separate safe space. The outer safe space has also created an inner safe space for the informants, that has helped them feel better equipped to work in a male-dominated music industry. The safe space has also contributed to the informants feeling a greater fellowship and connection with other women and transgender people who are music producers and from whom they can receive support and feedback. In the study we learn that role models are important for getting a more equal music industry and that gender segregation in school does not work in the same way as gender separatism. It could rather reinforce differences between the sexes if it comes from the top, from for example a teacher and not initiated by the pupils concerned. Gender segregation in school and gender separatism should be seen as different concepts since they historically have different meanings. As music teachers, we can learn to use a norm-critical pedagogy with a prestigeless approach to our students. This way we might be able to create safe spaces even outside of gender separate contexts.}},
  author       = {{Westergren, Matilda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Trygga rum och digitalt musikskapande. Fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt rum och arbeta med musikproduktion}},
  year         = {{2019}},
}