Den (o)hållbara e-handeln
(2019) KSMK65 20191Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer... (More)
- Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer för att möta konsumenters efterfråga. Det blev även tydligt att de utmaningar och möjligheter som framkommit grundligt vägs mot varandra för att kunna bibehålla företagets hållbarhetsarbete. Kompromissande mellan ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter framkom som en viktigt del i företags hållbarhetsarbete. Resultatet av studien mynnade även ut i hur företag kommunicerar hållbarhetstänk till sina konsumenter, baserat på deras affärsmodell. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8995751
- author
- Wehtje, Lovisa LU and Zederfeldt, Maja LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ fallstudie på detaljhandelsföretaget IKEA om hållbarhetsaspekter i e-handel
- course
- KSMK65 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- E-handel, hållbarhet, triple bottom line, trade-offs, värdeskapande
- language
- Swedish
- id
- 8995751
- date added to LUP
- 2019-09-26 12:13:27
- date last changed
- 2019-09-26 12:13:27
@misc{8995751, abstract = {{Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer för att möta konsumenters efterfråga. Det blev även tydligt att de utmaningar och möjligheter som framkommit grundligt vägs mot varandra för att kunna bibehålla företagets hållbarhetsarbete. Kompromissande mellan ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter framkom som en viktigt del i företags hållbarhetsarbete. Resultatet av studien mynnade även ut i hur företag kommunicerar hållbarhetstänk till sina konsumenter, baserat på deras affärsmodell.}}, author = {{Wehtje, Lovisa and Zederfeldt, Maja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den (o)hållbara e-handeln}}, year = {{2019}}, }