Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den (o)hållbara e-handeln

Wehtje, Lovisa LU and Zederfeldt, Maja LU (2019) KSMK65 20191
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer... (More)
Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer för att möta konsumenters efterfråga. Det blev även tydligt att de utmaningar och möjligheter som framkommit grundligt vägs mot varandra för att kunna bibehålla företagets hållbarhetsarbete. Kompromissande mellan ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter framkom som en viktigt del i företags hållbarhetsarbete. Resultatet av studien mynnade även ut i hur företag kommunicerar hållbarhetstänk till sina konsumenter, baserat på deras affärsmodell. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wehtje, Lovisa LU and Zederfeldt, Maja LU
supervisor
organization
alternative title
En kvalitativ fallstudie på detaljhandelsföretaget IKEA om hållbarhetsaspekter i e-handel
course
KSMK65 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
E-handel, hållbarhet, triple bottom line, trade-offs, värdeskapande
language
Swedish
id
8995751
date added to LUP
2019-09-26 12:13:27
date last changed
2019-09-26 12:13:27
@misc{8995751,
  abstract     = {{Samtidigt som e-handel blir allt mer vanligt förekommande finns det också ett ökat intresset för hållbarhet i samhället. Detaljhandeln går därmed i två utvecklingsinriktningar som ej tycks gå hand i hand. Dagens detaljhandelsföretag tvingas att hantera både e-handelns konsumtionsmönster och konsumenters ökade krav och förväntningar, samtidigt som samhället begär företag att agera mer hållbart. Syftet med denna studie var således att skapa en förståelse för vad detaljhandelsföretag anser och upplever att de har för utmaningar samt möjligheter med hållbarhetsarbete i den växande e-handeln. Studien resulterade i det finns utmaningar och möjligheter till följd av den växande e-handeln, där företag arbetar med att effektivisera sina processer för att möta konsumenters efterfråga. Det blev även tydligt att de utmaningar och möjligheter som framkommit grundligt vägs mot varandra för att kunna bibehålla företagets hållbarhetsarbete. Kompromissande mellan ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter framkom som en viktigt del i företags hållbarhetsarbete. Resultatet av studien mynnade även ut i hur företag kommunicerar hållbarhetstänk till sina konsumenter, baserat på deras affärsmodell.}},
  author       = {{Wehtje, Lovisa and Zederfeldt, Maja}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den (o)hållbara e-handeln}},
  year         = {{2019}},
}