Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Legitimering av digitalisering inom SFI : en diskursanalys av två myndighetstexter

Söderberg, Kristin LU (2019) SVEK02 20191
Division of Swedish subjects, Danish, and Icelandic
Abstract (Swedish)
För att ta reda på vad som legitimerar digitaliseringen inom SFI har två myndighetstexter, en från Skolverket och en från Utbildningsdepartementet, analyserats utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. I analysen framkommer det att digitaliseringen inom SFI legitimeras genom såväl auktoriseringslegitimering som moralisk legitimering i form av värderande ord och positiva konnotationer. Digitaliseringen inom SFI legitimeras också genom både instrumentell och teoretisk rationalisering. I analysen framkommer det även att legitimeringsstrategierna ofta överlappar varandra och ibland är svåra att särskilja.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Söderberg, Kristin LU
supervisor
organization
course
SVEK02 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
language
Swedish
id
8995759
date added to LUP
2019-10-04 09:10:44
date last changed
2019-10-04 09:10:44
@misc{8995759,
  abstract     = {{För att ta reda på vad som legitimerar digitaliseringen inom SFI har två myndighetstexter, en från Skolverket och en från Utbildningsdepartementet, analyserats utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. I analysen framkommer det att digitaliseringen inom SFI legitimeras genom såväl auktoriseringslegitimering som moralisk legitimering i form av värderande ord och positiva konnotationer. Digitaliseringen inom SFI legitimeras också genom både instrumentell och teoretisk rationalisering. I analysen framkommer det även att legitimeringsstrategierna ofta överlappar varandra och ibland är svåra att särskilja.}},
  author       = {{Söderberg, Kristin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Legitimering av digitalisering inom SFI : en diskursanalys av två myndighetstexter}},
  year         = {{2019}},
}