Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

”Att sprida frågetecken runt det normativa” - möjliga meningsinnebörder av särskild kunskap om hbtq-personer i psykoterapi

Windh, Indra LU (2019) PPTN76 20192
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
Trots att betydelsen och vikten av att kunskap om hbtq-frågor för psykologisk praktik och psykoterapeutiskt behandlingsarbete länge påvisats, finns det knapphändigt med forskning ur behandlarperspektiv rörande vad den kunskapen består av och hur den omsätts i psykoterapeutisk behandlingspraktik. Denna studie undersökte hur ett antal svenska behandlare med självdefinierad specifik kunskap om hbtq-personer och hbtq-personers livsvillkor beskrev sätten på vilka de meningsutfyllde denna kunskap samt hur de beskrev att denna kunskap gav återverkningar i det praktiska behandlingsarbetet. Studiens kunskapsintresse och ansats var explorativ. Halvstrukturerade intervjuer med kliniskt yrkesverksamma behandlare genomfördes och transkriberades. Fem av... (More)
Trots att betydelsen och vikten av att kunskap om hbtq-frågor för psykologisk praktik och psykoterapeutiskt behandlingsarbete länge påvisats, finns det knapphändigt med forskning ur behandlarperspektiv rörande vad den kunskapen består av och hur den omsätts i psykoterapeutisk behandlingspraktik. Denna studie undersökte hur ett antal svenska behandlare med självdefinierad specifik kunskap om hbtq-personer och hbtq-personers livsvillkor beskrev sätten på vilka de meningsutfyllde denna kunskap samt hur de beskrev att denna kunskap gav återverkningar i det praktiska behandlingsarbetet. Studiens kunskapsintresse och ansats var explorativ. Halvstrukturerade intervjuer med kliniskt yrkesverksamma behandlare genomfördes och transkriberades. Fem av dessa analyserades med tematisk innehållsanalys för att identifiera de berättelserepertoarer och perspektivraster inom vilka intervjudeltagarna befann sig. Resultaten tydde på att behandlarnas nyckelresonemang bestod av strukturella perspektiv och samhällsanalys; maktaspekter och intersektionalitet; normmedvetna, normkritiska och normgranskande ansatser. Vidare identifierades behandlarnas kunskapsanspråk och vetenskapsteoretiska premisser och flera exempel på hur de sade sig omsätta de övergripande utgångspunkterna i terapeutisk behandlingspraktik redovisades. För att göra intervjudeltagarnas ansatser rättvisa behöver de begripliggöras som en underliggande behandlingsideologisk filosofi som färgar samtliga förhållningssätt, ställningstaganden och vägval och inte bara som särskild kunskap eller en uppsättning specifika terapitekniker. Resultaten som studien redovisar kan emellertid informera forskning, utbildning och psykoterapeutisk praktik relevant för behandlingsarbete med hbtq-personer. (Less)
Popular Abstract
Although the importance of having knowledge of LGBTQ-issues for psychological practice and psychotherapeutic treatment has long been demonstrated, there is scarcely any research from the practitioner perspective regarding what that knowledge consists of and how it is translated into psychotherapeutic treatment practice. This study investigated how a number of Swedish therapists with self-defined specific knowledge of LGBTQ-persons and the circumstances they live under, described the ways in which they conceptualized such knowledge and how they described the ways in which it gave repercussions in their psychotherapeutic practice. The study's knowledge interest and approach were explorative. Semi-structured interviews with clinically active... (More)
Although the importance of having knowledge of LGBTQ-issues for psychological practice and psychotherapeutic treatment has long been demonstrated, there is scarcely any research from the practitioner perspective regarding what that knowledge consists of and how it is translated into psychotherapeutic treatment practice. This study investigated how a number of Swedish therapists with self-defined specific knowledge of LGBTQ-persons and the circumstances they live under, described the ways in which they conceptualized such knowledge and how they described the ways in which it gave repercussions in their psychotherapeutic practice. The study's knowledge interest and approach were explorative. Semi-structured interviews with clinically active practitioners were conducted and transcribed. Five of these were analyzed with thematic content analysis to identify the story repertoires and perspective grids within which the interviewees were located. The results indicated that the key reasoning of the therapists consisted of structural perspectives and social analysis; power aspects and intersectionality; norm-conscious, norm-critical and norm-examining approaches. Furthermore, the practitioners' knowledge claims and scientific theoretical premises were identified and several examples of how they said they translated the overarching starting points into therapeutic treatment practice were reported. To do justice to the interviewees' approaches, they need to be understood as an underlying treatment philosophy that colors all approaches, standpoints and choices, and not just as a set of special knowledge or specific therapy techniques. The results of the study may, nonetheless, inform research, education and practice relevant to treatment work with LGBTQ-people. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Windh, Indra LU
supervisor
organization
course
PPTN76 20192
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
hbtq, psykoterapi, psykologisk behandling, interventionsforskning, normkritiska/medvetna perspektiv, heteronormativitet LGBTQ, psychotherapy, counseling psychology, intervention research, norm-critical/conscious perspectives, heteronormativity, sexual-, gender- and lifestyle minorities
language
Swedish
id
8998194
date added to LUP
2019-11-29 09:20:58
date last changed
2019-11-29 09:20:58
@misc{8998194,
  abstract     = {{Trots att betydelsen och vikten av att kunskap om hbtq-frågor för psykologisk praktik och psykoterapeutiskt behandlingsarbete länge påvisats, finns det knapphändigt med forskning ur behandlarperspektiv rörande vad den kunskapen består av och hur den omsätts i psykoterapeutisk behandlingspraktik. Denna studie undersökte hur ett antal svenska behandlare med självdefinierad specifik kunskap om hbtq-personer och hbtq-personers livsvillkor beskrev sätten på vilka de meningsutfyllde denna kunskap samt hur de beskrev att denna kunskap gav återverkningar i det praktiska behandlingsarbetet. Studiens kunskapsintresse och ansats var explorativ. Halvstrukturerade intervjuer med kliniskt yrkesverksamma behandlare genomfördes och transkriberades. Fem av dessa analyserades med tematisk innehållsanalys för att identifiera de berättelserepertoarer och perspektivraster inom vilka intervjudeltagarna befann sig. Resultaten tydde på att behandlarnas nyckelresonemang bestod av strukturella perspektiv och samhällsanalys; maktaspekter och intersektionalitet; normmedvetna, normkritiska och normgranskande ansatser. Vidare identifierades behandlarnas kunskapsanspråk och vetenskapsteoretiska premisser och flera exempel på hur de sade sig omsätta de övergripande utgångspunkterna i terapeutisk behandlingspraktik redovisades. För att göra intervjudeltagarnas ansatser rättvisa behöver de begripliggöras som en underliggande behandlingsideologisk filosofi som färgar samtliga förhållningssätt, ställningstaganden och vägval och inte bara som särskild kunskap eller en uppsättning specifika terapitekniker. Resultaten som studien redovisar kan emellertid informera forskning, utbildning och psykoterapeutisk praktik relevant för behandlingsarbete med hbtq-personer.}},
  author       = {{Windh, Indra}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{”Att sprida frågetecken runt det normativa” - möjliga meningsinnebörder av särskild kunskap om hbtq-personer i psykoterapi}},
  year         = {{2019}},
}