Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Circular economy among Swedish solar PV firms

Lundqvist, Hanna Karolina Teresia LU (2020) MVEM12 20201
Studies in Environmental Science
Abstract
While the development of solar power is an important step in replacing fossil fuels with renewable energy, the fast increase in PV system deployment is projected to create large amounts of electronic waste in the next decades. Circular economy has been suggested as a key concept for changing society towards more resource efficient systems where products and materials retain their value along their whole life cycle. Service-based business models are suggested to play a role in this transition as they are now emerging in the solar sector. This study explored how service-based firms in Sweden practice circularity. This was conducted through a case study approach where 10 firms participated in qualitative interviews. The aim of the interviews... (More)
While the development of solar power is an important step in replacing fossil fuels with renewable energy, the fast increase in PV system deployment is projected to create large amounts of electronic waste in the next decades. Circular economy has been suggested as a key concept for changing society towards more resource efficient systems where products and materials retain their value along their whole life cycle. Service-based business models are suggested to play a role in this transition as they are now emerging in the solar sector. This study explored how service-based firms in Sweden practice circularity. This was conducted through a case study approach where 10 firms participated in qualitative interviews. The aim of the interviews was to explore what circular practices are used today, which barriers exist towards further development and how they perceive customer and business value emerging from these practices.
The findings showed that the business models incentivise long-term strategies. Additionally, the economy of these firms is often linked directly to the performance of their PV system, creating incentives for high quality products, installation processes and maintenance routines. The market for circular strategies such as repair and reuse of solar panels is still underdeveloped, and while firms expressed an interest in these issues the barriers are too many. Barriers to further development spanned from regulatory obstacles generating insecurities towards exploring new markets and business models, to a lack of stakeholders for repair and remanufacturing. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Solel som tjänst- hur nya affärsmodeller gör solelsbranschen mer cirkulär

Den pågående expansionen av solenergi ger upphov till frågor om hur vi ska hantera de framtida problemen med elektroniskt avfall. Innovativa affärsmodeller visar hur
solelsbranschen potentiellt kan hantera problemet genom att anamma principer från
cirkulär ekonomi. Den här studien presenterar hur 10 svenska solelsföretag ser på cirkulära praktiker, barriärer och tankar om framtiden för svensk solenergi.

Nya affärsmodeller, alltså nya sätt för företag att bedriva verksamhet och tjäna pengar, är föreslagna av bland annat EU som en viktig del i arbetet mot att skapa ett mer hållbart Europa. Den här studien visar hur det kan se ut i Sverige, genom intervjuer med... (More)
Solel som tjänst- hur nya affärsmodeller gör solelsbranschen mer cirkulär

Den pågående expansionen av solenergi ger upphov till frågor om hur vi ska hantera de framtida problemen med elektroniskt avfall. Innovativa affärsmodeller visar hur
solelsbranschen potentiellt kan hantera problemet genom att anamma principer från
cirkulär ekonomi. Den här studien presenterar hur 10 svenska solelsföretag ser på cirkulära praktiker, barriärer och tankar om framtiden för svensk solenergi.

Nya affärsmodeller, alltså nya sätt för företag att bedriva verksamhet och tjäna pengar, är föreslagna av bland annat EU som en viktig del i arbetet mot att skapa ett mer hållbart Europa. Den här studien visar hur det kan se ut i Sverige, genom intervjuer med företag som erbjuder solel som tjänst eller abonnemang. De flesta av företagen uppgav att de arbetar med cirkulära strategier. Sådana strategier är exempelvis att reparera trasiga komponenter eller att installera med hög kvalitet så att anläggningen får längsta möjliga livslängd. Dessutom visade studien på att det finns intresse bland de här företagen att arbeta mer med cirkulär ekonomi, då flera anser att det skulle påverka deras varumärke positivt, leda till ekonomiska besparingar samt miljömässiga vinster.
Konceptet cirkulär ekonomi har nått ökad aktualitet i och med att EU presenterat
en handlingsplan där cirkulär ekonomi anges som nödvändigt för att uppnå
miljömålen. Det arbetet innebär både tekniska innovationer och främjandet av
alternativa affärsmodeller. Med en ekonomi som fokuserar mer på tjänster och resultat, istället för att sälja nya produkter till en redan mättad marknad, kan vi hitta vägar för att minska resursslöseriet som det nuvarande systemet innebär. Varor och naturresurser tillverkas, används och slängs i en snabb takt och produkter används inte under hela sin livslängd. Detta bidrar till förorening av mark och vatten, utsläpp av växthusgaser och växande sopberg. Även solpaneler, som spelar en viktig roll i att ersätta fossila energikällor, omfattas av dessa problem. Inom 30 år beräknas den årliga avfallsvolymen från solpaneler nå omkring 70 miljoner ton. Var ska allt detta avfall göras av? Hur ser vi till att varje solpanel som tillverkas får bidra med så mycket solenergi som möjligt
innan den blir avfall?
Tjänstebaserade affärsmodeller har föreslagits som affärsmodeller som förlänger
produkters livslängd och kvalitet. Denna studie styrker detta påstående och
förklaringen till det ligger i ekonomin. Upplägget av solel som tjänst innebär att
företaget och kunden är bundna till varandra under lång tid, ofta 20–30 år. Kontrakten är ofta utformade så att kunden betalar varje månad för elen som produceras av solpanelerna, vilka fortfarande oftast ägs av solelsföretaget. Därmed tjänar företaget på ett högpresterande system, medan en dåligt fungerande anläggning ger mindre vinst.
Företagen visade intresse för att arbeta mer med cirkulära strategier men tyvärr
finns fortfarande hinder som står i vägen. Hindren är bland annat att de subventioner som är till för att förenkla expansionen av solel inte fungerar särskilt bra för företag med tjänstebaserade affärsmodeller. Andra hinder är en brist på aktörer som erbjuder service och reparationer. Om hindren kan övervinnas finns potential bland den här typen av företag att göra solenergi mer resurseffektiv och minska de framtida avfallsproblemen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lundqvist, Hanna Karolina Teresia LU
supervisor
organization
course
MVEM12 20201
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Service-based business model, solar photovoltaics, circular economy, renewable energy, servitization, PPA, community solar.
language
English
id
9018867
date added to LUP
2020-09-14 10:15:48
date last changed
2020-09-14 10:15:48
@misc{9018867,
  abstract     = {{While the development of solar power is an important step in replacing fossil fuels with renewable energy, the fast increase in PV system deployment is projected to create large amounts of electronic waste in the next decades. Circular economy has been suggested as a key concept for changing society towards more resource efficient systems where products and materials retain their value along their whole life cycle. Service-based business models are suggested to play a role in this transition as they are now emerging in the solar sector. This study explored how service-based firms in Sweden practice circularity. This was conducted through a case study approach where 10 firms participated in qualitative interviews. The aim of the interviews was to explore what circular practices are used today, which barriers exist towards further development and how they perceive customer and business value emerging from these practices.
The findings showed that the business models incentivise long-term strategies. Additionally, the economy of these firms is often linked directly to the performance of their PV system, creating incentives for high quality products, installation processes and maintenance routines. The market for circular strategies such as repair and reuse of solar panels is still underdeveloped, and while firms expressed an interest in these issues the barriers are too many. Barriers to further development spanned from regulatory obstacles generating insecurities towards exploring new markets and business models, to a lack of stakeholders for repair and remanufacturing.}},
  author       = {{Lundqvist, Hanna Karolina Teresia}},
  language     = {{eng}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Circular economy among Swedish solar PV firms}},
  year         = {{2020}},
}