Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Zoom to the rescue : en kvalitativ studie om hur studenter upplever kommunikation under en Zoom-föreläsning

Gunnarsson, Mathilda LU and Karlsson, Julia LU (2020) MKVA22 20201
Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
Abstract (Swedish)
Denna studie ämnar undersöka studenters upplevelser av kommunikation under en Zoom-föreläsning. Under den globala pandemin under vintern 2020 valde många universitet att förflytta utbildningen till distans för att förhindra spridningen av viruset covid-19. Detta ökade användningen kraftigt av digitala kommunikationsverktyg, där Zoom kom att bli ett av de primära verktygen. Genom att undersöka kommunikation vid användning av digitala kommunikationsverktyg hoppas vi kunna bidra till forskningen inom digital och virtuell kommunikation samt medie- och kommunikationsvetenskapsfältet i sin helhet.

En kvalitativ metod har valts för att samla ihop material till denna studie. Genom semistrukturerade intervjuer har fem studenter från två olika... (More)
Denna studie ämnar undersöka studenters upplevelser av kommunikation under en Zoom-föreläsning. Under den globala pandemin under vintern 2020 valde många universitet att förflytta utbildningen till distans för att förhindra spridningen av viruset covid-19. Detta ökade användningen kraftigt av digitala kommunikationsverktyg, där Zoom kom att bli ett av de primära verktygen. Genom att undersöka kommunikation vid användning av digitala kommunikationsverktyg hoppas vi kunna bidra till forskningen inom digital och virtuell kommunikation samt medie- och kommunikationsvetenskapsfältet i sin helhet.

En kvalitativ metod har valts för att samla ihop material till denna studie. Genom semistrukturerade intervjuer har fem studenter från två olika universitet i Sverige berättat om sina upplevelser av Zoom under en föreläsning. Ett antal teorier har applicerats för att kunna förstå och analysera materialet som samlats in. Bland dem finns Extension of man, presenterad av Marshall McLuhan och Erving Goffmans dramaturgiska modell. Även har transmissions- och ritualperspektivet applicerats på studien, t.ex. genom användning av Shannon och Weavers kommunikationsmodell. Studiens resultat visar att det finns flera olika upplevelser kopplat till interaktion, kommunikationseffektivitet och brus. Kommunikation influeras av olika omständigheter i omgivningen, såväl som vana och bekvämlighet av att använda digitala verktyg. Något som ökar interaktionen och effektiviteten under föreläsningar är att inkludera färre deltagare i föreläsningar och genom att använda break-out rooms samt kompletterande funktioner på Zoom. (Less)
Popular Abstract
This report will present the results of a study which has the intention to investigate the experience of communication when using a digital communication tool. More specifically this report will analyse how university students feel about their experience with the digital communication tool called Zoom. During the global pandemic of the virus covid-19 in 2020, many universities decided to continue their education using communication tools, to avoid the spread of the virus. By examining this subject, we hope to contribute to the research that concerns digital communication tools, also media and communication studies. A qualitative method has been applied to gather material for this study. In semi-structured interviews, five students from two... (More)
This report will present the results of a study which has the intention to investigate the experience of communication when using a digital communication tool. More specifically this report will analyse how university students feel about their experience with the digital communication tool called Zoom. During the global pandemic of the virus covid-19 in 2020, many universities decided to continue their education using communication tools, to avoid the spread of the virus. By examining this subject, we hope to contribute to the research that concerns digital communication tools, also media and communication studies. A qualitative method has been applied to gather material for this study. In semi-structured interviews, five students from two different universities in Sweden talked about their experience of Zoom during a lecture.

To analyse the material, a few theories have been applied to the material. Among them are Extension of man, presented by Marshall McLuhan, Erving Goffman’s dramaturgical model, and Shannon and Weaver’s model of communication has been used, more specifically the concept of communication noise. The results of the study shows that there are different experiences related to interaction, communication efficiency and noise. The communication is also depending on the parts participating in the process, as well as the practice and convenience of using technology and digital communication tools. Something that brings more interaction and activity during a lecture is also to decrease the amount of students in each class, or by using break-out-rooms and other additional functions. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Gunnarsson, Mathilda LU and Karlsson, Julia LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20201
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
communication, digital communication tools, digitalization, Zoom, communication efficiency, covid-19, interaction, noise, ritual, virtual
language
Swedish
id
9019374
date added to LUP
2020-06-22 07:45:10
date last changed
2020-06-22 07:45:10
@misc{9019374,
  abstract     = {{Denna studie ämnar undersöka studenters upplevelser av kommunikation under en Zoom-föreläsning. Under den globala pandemin under vintern 2020 valde många universitet att förflytta utbildningen till distans för att förhindra spridningen av viruset covid-19. Detta ökade användningen kraftigt av digitala kommunikationsverktyg, där Zoom kom att bli ett av de primära verktygen. Genom att undersöka kommunikation vid användning av digitala kommunikationsverktyg hoppas vi kunna bidra till forskningen inom digital och virtuell kommunikation samt medie- och kommunikationsvetenskapsfältet i sin helhet. 

En kvalitativ metod har valts för att samla ihop material till denna studie. Genom semistrukturerade intervjuer har fem studenter från två olika universitet i Sverige berättat om sina upplevelser av Zoom under en föreläsning. Ett antal teorier har applicerats för att kunna förstå och analysera materialet som samlats in. Bland dem finns Extension of man, presenterad av Marshall McLuhan och Erving Goffmans dramaturgiska modell. Även har transmissions- och ritualperspektivet applicerats på studien, t.ex. genom användning av Shannon och Weavers kommunikationsmodell. Studiens resultat visar att det finns flera olika upplevelser kopplat till interaktion, kommunikationseffektivitet och brus. Kommunikation influeras av olika omständigheter i omgivningen, såväl som vana och bekvämlighet av att använda digitala verktyg. Något som ökar interaktionen och effektiviteten under föreläsningar är att inkludera färre deltagare i föreläsningar och genom att använda break-out rooms samt kompletterande funktioner på Zoom.}},
  author       = {{Gunnarsson, Mathilda and Karlsson, Julia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Zoom to the rescue : en kvalitativ studie om hur studenter upplever kommunikation under en Zoom-föreläsning}},
  year         = {{2020}},
}