Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"En pedagogisk fuling" : svensklärares syn på bedömning av multimodala texter

Klinge, Martin LU and Söderberg, Hanna LU (2020) ÄSVM92 20201
Joint Faculties of Humanities and Theology
Educational Sciences
Swedish
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie är att klargöra vad som försvårar svensklärares bedömning av multimodala texter eftersom bristfällig bedömning hämmar elevernas möjligheter att utveckla sin digitala kompetens och exkluderar elevernas textvärldar.

För att undersöka lärarnas bedömningssvårigheter intervjuade vi sex svensklärare på gymnasienivå angående deras bedömningsstrategier. Intervjun avhandlade multimodala texter och vilka förutsättningar de upplever behövs för att förbättra deras nuvarande bedömningssituation. Resultatet analyserades med hjälp av Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) och läroplansteori för att undersöka hur faktorer på lokal och systemisk nivå interagerar och påverkar varandra.

Lärarna visade sig ha en god... (More)
Syftet med denna studie är att klargöra vad som försvårar svensklärares bedömning av multimodala texter eftersom bristfällig bedömning hämmar elevernas möjligheter att utveckla sin digitala kompetens och exkluderar elevernas textvärldar.

För att undersöka lärarnas bedömningssvårigheter intervjuade vi sex svensklärare på gymnasienivå angående deras bedömningsstrategier. Intervjun avhandlade multimodala texter och vilka förutsättningar de upplever behövs för att förbättra deras nuvarande bedömningssituation. Resultatet analyserades med hjälp av Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) och läroplansteori för att undersöka hur faktorer på lokal och systemisk nivå interagerar och påverkar varandra.

Lärarna visade sig ha en god förståelse för vad multimodala texter är och hur de skulle användas i undervisningen, men bedömning av elevernas multimodala texter visade sig vara svårt eftersom kunskapskraven (Lgy11) inte är anpassade till text med multimodala textkvalitéer.

Vi fann en dissonans mellan den lokala och systemiska nivån, vilket gör att läraren behöver hitta egna strategier för att inkludera och bedöma multimodala texter. En omformulering av styrdokumenten som finns på den systemiska nivån hade hjälpt läraren i sin bedömning av multimodala texter, och öppna upp fler möjligheter för elever att utveckla sin digitala kompetens och uppmuntra livslångt lärande. (Less)
Popular Abstract
The purpose of this study is to elucidate what it is that obstructs Swedishteachers assessment of multimodal texts since inadequate assessments hinders students from developing their digital competence and excludes students’ textworlds.

In order to find these assessment obstructions we interviewed six upper-secondary Swedishteachers about their assessment strategies in regards to multimodal texts and what prerequisites each of them would need in order to improve their current assessment situation. The results were analyzed with the help of Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) and curriculum theory to measure how components on a local level and the systemic level interact and affect each other.

Teachers were shown to have a... (More)
The purpose of this study is to elucidate what it is that obstructs Swedishteachers assessment of multimodal texts since inadequate assessments hinders students from developing their digital competence and excludes students’ textworlds.

In order to find these assessment obstructions we interviewed six upper-secondary Swedishteachers about their assessment strategies in regards to multimodal texts and what prerequisites each of them would need in order to improve their current assessment situation. The results were analyzed with the help of Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) and curriculum theory to measure how components on a local level and the systemic level interact and affect each other.

Teachers were shown to have a good understanding of multimodal texts and how to utilize them while teaching, however assessment of student-made multimodal texts were much more difficult since the current grading criteria did not provide enough help to assess a text with multimodal qualities.

This study found a disconnect between the local and systemic level, forcing teachers to find their own strategies in order to include and assess multimodal texts. Improving assessment tools on the systemic level would assist in multimodal text assessment and create more opportunities to help students develop their digital competencies and encourage lifelong learning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Klinge, Martin LU and Söderberg, Hanna LU
supervisor
organization
alternative title
“A pedagogical trick” : Swedish teachers’ perspective on assessment of multimodal texts
course
ÄSVM92 20201
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
multimodala texter, bedömning, läroplansteori, multiliteracies, Cultural-Historical Activity Theory, gymnasieskolan, svenskämnet
language
Swedish
id
9020458
date added to LUP
2020-07-30 09:53:04
date last changed
2020-07-30 09:57:17
@misc{9020458,
  abstract     = {{Syftet med denna studie är att klargöra vad som försvårar svensklärares bedömning av multimodala texter eftersom bristfällig bedömning hämmar elevernas möjligheter att utveckla sin digitala kompetens och exkluderar elevernas textvärldar. 

För att undersöka lärarnas bedömningssvårigheter intervjuade vi sex svensklärare på gymnasienivå angående deras bedömningsstrategier. Intervjun avhandlade multimodala texter och vilka förutsättningar de upplever behövs för att förbättra deras nuvarande bedömningssituation. Resultatet analyserades med hjälp av Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) och läroplansteori för att undersöka hur faktorer på lokal och systemisk nivå interagerar och påverkar varandra.

Lärarna visade sig ha en god förståelse för vad multimodala texter är och hur de skulle användas i undervisningen, men bedömning av elevernas multimodala texter visade sig vara svårt eftersom kunskapskraven (Lgy11) inte är anpassade till text med multimodala textkvalitéer. 

Vi fann en dissonans mellan den lokala och systemiska nivån, vilket gör att läraren behöver hitta egna strategier för att inkludera och bedöma multimodala texter. En omformulering av styrdokumenten som finns på den systemiska nivån hade hjälpt läraren i sin bedömning av multimodala texter, och öppna upp fler möjligheter för elever att utveckla sin digitala kompetens och uppmuntra livslångt lärande.}},
  author       = {{Klinge, Martin and Söderberg, Hanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"En pedagogisk fuling" : svensklärares syn på bedömning av multimodala texter}},
  year         = {{2020}},
}