Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Social kompetens hos Projektledare

Luu, Natalie LU and Truong, Victoria (2020) VMTL01 20201
Division of Building Services
Division of Building Physics
Department of Building and Environmental Technology
Department of Construction Sciences
Abstract (Swedish)
Syfte:
Arbetet går ut på att undersöka den sociala kompetensen hos projektledare, med hjälp av en modell som innefattar nio sociala egenskaper, och är en adaption från en liknande studie som gjordes i Kina. Resultatet i enkäten kommer att jämföras med den studie av kinesiska och australienska studenter, och den teoretiska aspekten av social kompetens för att bedöma projektledarnas sociala kompetens.

Problemställning:
- Hur ser byggprojektledarens roll ut idag?

- Hur ser projektledaren på sin egen sociala kompetens, ledarskapsförmåga och de olika sociala egenskaperna?

- Vilka sociala egenskaper anses behövas av projektledarna för att lösa olika situationer i deras arbetsdag framgångsrikt?

Metod:
Den teoretiska grunden... (More)
Syfte:
Arbetet går ut på att undersöka den sociala kompetensen hos projektledare, med hjälp av en modell som innefattar nio sociala egenskaper, och är en adaption från en liknande studie som gjordes i Kina. Resultatet i enkäten kommer att jämföras med den studie av kinesiska och australienska studenter, och den teoretiska aspekten av social kompetens för att bedöma projektledarnas sociala kompetens.

Problemställning:
- Hur ser byggprojektledarens roll ut idag?

- Hur ser projektledaren på sin egen sociala kompetens, ledarskapsförmåga och de olika sociala egenskaperna?

- Vilka sociala egenskaper anses behövas av projektledarna för att lösa olika situationer i deras arbetsdag framgångsrikt?

Metod:
Den teoretiska grunden är uppbyggd på litteraturstudier som har tagits fram under en stor utsträckning av studiens gång. Samtidigt har en kvantitativ forskning genomförts, i form av en enkätundersökning. Totalt har 50 personer med antingen projektledare som yrkesroll, eller någonting dylikt med liknande erfarenhet, från olika konsultbolag fått svara på enkäten. Empirin från enkäterna har slutligen analyserats mot teorin för att dra en slutsats. En undersökning angående validitet och reliabilitet av arbetet har utförts.

Slutsats:
I dagens projekt bär projektledaren ett stort ansvar för att leda ett framgångsrikt projekt. Projektledaren ansvarar för att se till att en god struktur i arbete hålls redan från början, att ge tydliga direktiv till sina medarbetare och leda dem mot ett gemensamt mål. Projektledaren ska alltid kunna finnas där för projektmedlemmarna, och kunna bidra med motivation och inspiration samtidigt som de har full kontroll över arbetsgången.

Undersökningen visar att projektledarna tycker att alla egenskaper i modellen är viktiga och även att alla dessa egenskaper utnyttjas i deras vardagliga arbete. Samarbetsförmåga, konflikthantering och hantering och initiering av förändringar är de egenskaper som värderas högst vid lösning av olika situationer på arbetsplatsen

Projektledarna anser även att de är socialt kompetenta och en majoritet att de har goda ledarskapsförmågor. Alla nio egenskaper bedöms som viktiga, samarbetsförmågan och hantering och initiering av förändringar bedöms enhetligt som betydande medan inflytande bland kollegor inte värderas lika högt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Luu, Natalie LU and Truong, Victoria
supervisor
organization
course
VMTL01 20201
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Ledarskap, social kompetens, projekt, egenskaper
report number
20/5625
other publication id
LUTVDG/TVBP-20/5625-SE
language
Swedish
additional info
Handledare: Radhlinah Aulin
Examinator: Henrik Szentes
id
9021176
date added to LUP
2020-06-24 14:33:02
date last changed
2020-06-30 10:04:34
@misc{9021176,
  abstract     = {{Syfte:		
Arbetet går ut på att undersöka den sociala kompetensen hos projektledare, med hjälp av en modell som innefattar nio sociala egenskaper, och är en adaption från en liknande studie som gjordes i Kina. Resultatet i enkäten kommer att jämföras med den studie av kinesiska och australienska studenter, och den teoretiska aspekten av social kompetens för att bedöma projektledarnas sociala kompetens.

Problemställning: 	
- Hur ser byggprojektledarens roll ut idag?

- Hur ser projektledaren på sin egen sociala kompetens, ledarskapsförmåga och de olika sociala egenskaperna?

- Vilka sociala egenskaper anses behövas av projektledarna för att lösa olika situationer i deras arbetsdag framgångsrikt?

Metod: 		
Den teoretiska grunden är uppbyggd på litteraturstudier som har tagits fram under en stor utsträckning av studiens gång. Samtidigt har en kvantitativ forskning genomförts, i form av en enkätundersökning. Totalt har 50 personer med antingen projektledare som yrkesroll, eller någonting dylikt med liknande erfarenhet, från olika konsultbolag fått svara på enkäten. Empirin från enkäterna har slutligen analyserats mot teorin för att dra en slutsats. En undersökning angående validitet och reliabilitet av arbetet har utförts.

Slutsats: 	
I dagens projekt bär projektledaren ett stort ansvar för att leda ett framgångsrikt projekt. Projektledaren ansvarar för att se till att en god struktur i arbete hålls redan från början, att ge tydliga direktiv till sina medarbetare och leda dem mot ett gemensamt mål. Projektledaren ska alltid kunna finnas där för projektmedlemmarna, och kunna bidra med motivation och inspiration samtidigt som de har full kontroll över arbetsgången.
			
Undersökningen visar att projektledarna tycker att alla egenskaper i modellen är viktiga och även att alla dessa egenskaper utnyttjas i deras vardagliga arbete. Samarbetsförmåga, konflikthantering och hantering och initiering av förändringar är de egenskaper som värderas högst vid lösning av olika situationer på arbetsplatsen

Projektledarna anser även att de är socialt kompetenta och en majoritet att de har goda ledarskapsförmågor. Alla nio egenskaper bedöms som viktiga, samarbetsförmågan och hantering och initiering av förändringar bedöms enhetligt som betydande medan inflytande bland kollegor inte värderas lika högt.}},
  author       = {{Luu, Natalie and Truong, Victoria}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Social kompetens hos Projektledare}},
  year         = {{2020}},
}