Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform
(2020) FEKH29 20201Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Titel: Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform
Seminariedatum: 2020-06-03
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå
Författare: Vanille Cousyn Johansson, Ninette Hansson, Alexander Gimenez Andersson
Handledare: Oskar Christensson
Nyckelord: Varumärkesplattform, Varumärke, Hofstedes kulturdimensioner, Kina, G2-konsumenter
Syfte: Uppsatsen avser att undersöka hur kulturella skillnader påverkar en varumärkesplattform. Bakgrunden till intresset är den växande medelklassen i Kina, G2-konsumenter, och det är framförallt denna konsumentgrupp och dess preferenser som undersöks.
Metod: Kvalitativ forskningsstrategi med deduktiv ansats
Teoretiska perspektiv:... (More) - Titel: Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform
Seminariedatum: 2020-06-03
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå
Författare: Vanille Cousyn Johansson, Ninette Hansson, Alexander Gimenez Andersson
Handledare: Oskar Christensson
Nyckelord: Varumärkesplattform, Varumärke, Hofstedes kulturdimensioner, Kina, G2-konsumenter
Syfte: Uppsatsen avser att undersöka hur kulturella skillnader påverkar en varumärkesplattform. Bakgrunden till intresset är den växande medelklassen i Kina, G2-konsumenter, och det är framförallt denna konsumentgrupp och dess preferenser som undersöks.
Metod: Kvalitativ forskningsstrategi med deduktiv ansats
Teoretiska perspektiv: Varumärkesplattform och Hofstedes kulturdimensioner
Empiri/analys: Det empiriska materialet består dels av observationer av företags genomförda marknadskampanjer i Kina för att analysera vilka faktorer som ligger bakom en lyckad och misslyckad etablering. Därutöver ingår information om G2-konsumenter och deras preferenser, och hur kulturella aspekter påverkar varumärkesplattformens beståndsdelar.
Slutsats/diskussion: Analysen visade att ett företags varumärkesplattform påverkas starkt av de kulturella faktorer som råder i det berörda landet Kina. Hofstedes kulturdimensioner kan för företag fungera som ett ramverk för att förstå det rådande kulturella klimatet i Kina. På så vis kan en optimal varumärkesplattform formas anpassad för marknaden, något som visat sig vara nödvändigt för att gå kunders behov och krav tillmötes. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9024302
- author
- Hansson, Ninette LU ; Cousyn Johansson, Vanille LU and Giménez Andersson, Alexander LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Varumärkesplattform, Varumärke, Hofstedes kulturdimensioner, Kina, G2-konsumenter
- language
- Swedish
- id
- 9024302
- date added to LUP
- 2020-07-15 12:52:24
- date last changed
- 2020-10-30 11:04:32
@misc{9024302, abstract = {{Titel: Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Vanille Cousyn Johansson, Ninette Hansson, Alexander Gimenez Andersson Handledare: Oskar Christensson Nyckelord: Varumärkesplattform, Varumärke, Hofstedes kulturdimensioner, Kina, G2-konsumenter Syfte: Uppsatsen avser att undersöka hur kulturella skillnader påverkar en varumärkesplattform. Bakgrunden till intresset är den växande medelklassen i Kina, G2-konsumenter, och det är framförallt denna konsumentgrupp och dess preferenser som undersöks. Metod: Kvalitativ forskningsstrategi med deduktiv ansats Teoretiska perspektiv: Varumärkesplattform och Hofstedes kulturdimensioner Empiri/analys: Det empiriska materialet består dels av observationer av företags genomförda marknadskampanjer i Kina för att analysera vilka faktorer som ligger bakom en lyckad och misslyckad etablering. Därutöver ingår information om G2-konsumenter och deras preferenser, och hur kulturella aspekter påverkar varumärkesplattformens beståndsdelar. Slutsats/diskussion: Analysen visade att ett företags varumärkesplattform påverkas starkt av de kulturella faktorer som råder i det berörda landet Kina. Hofstedes kulturdimensioner kan för företag fungera som ett ramverk för att förstå det rådande kulturella klimatet i Kina. På så vis kan en optimal varumärkesplattform formas anpassad för marknaden, något som visat sig vara nödvändigt för att gå kunders behov och krav tillmötes.}}, author = {{Hansson, Ninette and Cousyn Johansson, Vanille and Giménez Andersson, Alexander}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kinas urbana konsumenter: Förändringar i ett företags varumärkesplattform}}, year = {{2020}}, }