Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Systemvalsstudie i Jönköping

Ohlsson, Filip LU (2020) VTVL01 20201
Transport and Roads
Abstract
Jönköping city has big ambitions for its future, and they hope that the city can grow with the new highspeed railway. To manage all the new citizens and make up for the communal and transport political goals they need to expand their community rides. Today’s bus line 1, which is the most trafficked line in Jönköping, need a reroute to include the new station for the highspeed trains which will be located south of Munksjön. The new line will be bad for some citizens but overall it will be better for the city. There are two relevant solutions on the traffic which is a BRT-system and a railroad, but the question is which on is the best? BRT is an upgrade from the buses that traffic the line today which leads to a smaller investment and... (More)
Jönköping city has big ambitions for its future, and they hope that the city can grow with the new highspeed railway. To manage all the new citizens and make up for the communal and transport political goals they need to expand their community rides. Today’s bus line 1, which is the most trafficked line in Jönköping, need a reroute to include the new station for the highspeed trains which will be located south of Munksjön. The new line will be bad for some citizens but overall it will be better for the city. There are two relevant solutions on the traffic which is a BRT-system and a railroad, but the question is which on is the best? BRT is an upgrade from the buses that traffic the line today which leads to a smaller investment and shorter building time. The railroad is a more complicated build, it takes some years to complete and it will cost a lot. The investment in a railroad is very high but well in place it is better and more attractive than the BRT-system. A big difference between the two systems is that the railroad has more capacity and longer lifespan than the BRT-system. The railroad effects the city in a good way and people tends to pay more to live close to a rail station which improve the price of the land. Railroad is a better alternative in the end but if the city needs a fast solution the BRT could be better. (Less)
Abstract (Swedish)
Jönköping stad har stora framtidsambitioner och hoppas på att staden kan växa i samband med att den nya höghastighetsjärnvägen byggs. För att klara av nya invånare och uppnå de kommunala och transportpolitiska målen behöver kollektivtrafiken byggas ut. Den nuvarande busslinje 1 som är den mest trafikerade linjen i Jönköping idag behöver dras om vid vissa delar för att inkludera den nya höghastighetsstationen som ska lokaliseras söder om Munksjön. Den nya sträckan kommer dessvärre att missgynna vissa resenärer men för största delen av Jönköpings invånare kommer det att vara en positiv åtgärd. Det finns två relevanta alternativ för en utbyggnation vilket är ett BRT-system och en spårväg men frågan är vilket som är bäst? BRT är en utveckling... (More)
Jönköping stad har stora framtidsambitioner och hoppas på att staden kan växa i samband med att den nya höghastighetsjärnvägen byggs. För att klara av nya invånare och uppnå de kommunala och transportpolitiska målen behöver kollektivtrafiken byggas ut. Den nuvarande busslinje 1 som är den mest trafikerade linjen i Jönköping idag behöver dras om vid vissa delar för att inkludera den nya höghastighetsstationen som ska lokaliseras söder om Munksjön. Den nya sträckan kommer dessvärre att missgynna vissa resenärer men för största delen av Jönköpings invånare kommer det att vara en positiv åtgärd. Det finns två relevanta alternativ för en utbyggnation vilket är ett BRT-system och en spårväg men frågan är vilket som är bäst? BRT är en utveckling av det redan existerande bussystemet som existerar idag vilket leder till en mindre investering och kortare byggtid. Spårvägen är en mer komplicerad utbyggnad som tar några år att genomföra och kräver betydligt mer resurser. Investeringskostnaden i projektet blir hög men när den väl är på plats fungerar det till största del bättre och är mer attraktivt än ett BRT-system. En stor skillnaderna mellan BRT och spårväg är att spårvägen har en högre kapacitet eftersom vagnarna rymmer fler resenärer och den längre livslängden leder till mindre kostnader för underhåll av fordon. Spårvägen bidrar till en bra stadsutveckling för att invånare i staden värdesätter att bosätta sig nära spårvägen vilket leder till markvärdet ökar. I slutändan är spårvägen det bättre alternativet men är staden i behov av en snabb lösning skulle ett BRT-system fungera bättre. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ohlsson, Filip LU
supervisor
organization
alternative title
Transportation Study in Jönköping
course
VTVL01 20201
year
type
M3 - Professional qualifications ( - 4 Years)
subject
keywords
BRT, railroad, community planning, public transport, infrastructure.
report number
ISRN LUTHBG/THID-20/5605
ISSN
1651-2197
language
Swedish
id
9024646
date added to LUP
2020-08-03 13:37:39
date last changed
2020-08-17 15:29:00
@misc{9024646,
  abstract     = {{Jönköping city has big ambitions for its future, and they hope that the city can grow with the new highspeed railway. To manage all the new citizens and make up for the communal and transport political goals they need to expand their community rides. Today’s bus line 1, which is the most trafficked line in Jönköping, need a reroute to include the new station for the highspeed trains which will be located south of Munksjön. The new line will be bad for some citizens but overall it will be better for the city. There are two relevant solutions on the traffic which is a BRT-system and a railroad, but the question is which on is the best? BRT is an upgrade from the buses that traffic the line today which leads to a smaller investment and shorter building time. The railroad is a more complicated build, it takes some years to complete and it will cost a lot. The investment in a railroad is very high but well in place it is better and more attractive than the BRT-system. A big difference between the two systems is that the railroad has more capacity and longer lifespan than the BRT-system. The railroad effects the city in a good way and people tends to pay more to live close to a rail station which improve the price of the land. Railroad is a better alternative in the end but if the city needs a fast solution the BRT could be better.}},
  author       = {{Ohlsson, Filip}},
  issn         = {{1651-2197}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Systemvalsstudie i Jönköping}},
  year         = {{2020}},
}