Relationsmarknadsföring på bostadshyresmarknaden
(2020) FEKH29 20201Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Studiens syfte är att identifiera och undersöka om, hur och varför sex av Sveriges största bostadshyresbolag arbetar med relationsmarknadsföring. Studien ämnar även undersöka om en relation finns mellan hyresgästerna och bostadshyresbolagen till följd av deras arbete med relationsmarknadsföringen.
Metod: En dokumentstudie har genomförts, där sex fastighetsbolags senaste fem publicerade årsredovisningar har granskats och jämförts med varandra. Informationsinhämtning har sedan gjorts från respektive bolagens hemsidor.
Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket ger en genomgång av kommunikation, relationsmarknadsföring, samt Customer Relationship Management (CRM).
Empiri: Studien avser att undersöka och granska sex av... (More) - Syfte: Studiens syfte är att identifiera och undersöka om, hur och varför sex av Sveriges största bostadshyresbolag arbetar med relationsmarknadsföring. Studien ämnar även undersöka om en relation finns mellan hyresgästerna och bostadshyresbolagen till följd av deras arbete med relationsmarknadsföringen.
Metod: En dokumentstudie har genomförts, där sex fastighetsbolags senaste fem publicerade årsredovisningar har granskats och jämförts med varandra. Informationsinhämtning har sedan gjorts från respektive bolagens hemsidor.
Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket ger en genomgång av kommunikation, relationsmarknadsföring, samt Customer Relationship Management (CRM).
Empiri: Studien avser att undersöka och granska sex av Sveriges största bostadshyresbolag. De valda företagen är Fastighets AB Balder, Heimstaden AB, Rikshem AB, Stena Fastigheter, Victoria Park AB och Willhem AB.
Resultat: Slutsatsen är att samtliga bolag arbetar med relationsmarknadsföring men det innebär inte att en relation har uppstått. Detta görs för att minska drift- och underhållskostnader samt för att möjliggöra hyresökningar och förbättra sin goodwill. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9025080
- author
- Ruge, Jenny LU ; Lindskog, Lovisa LU and Kruhse Kämpe, Philippa LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Relationsmarknadsföring, Bostadshyresmarknaden, Relationer, Hyresreglering, Årsredovisningar
- language
- Swedish
- id
- 9025080
- date added to LUP
- 2020-08-12 14:45:43
- date last changed
- 2020-08-12 14:45:43
@misc{9025080, abstract = {{Syfte: Studiens syfte är att identifiera och undersöka om, hur och varför sex av Sveriges största bostadshyresbolag arbetar med relationsmarknadsföring. Studien ämnar även undersöka om en relation finns mellan hyresgästerna och bostadshyresbolagen till följd av deras arbete med relationsmarknadsföringen. Metod: En dokumentstudie har genomförts, där sex fastighetsbolags senaste fem publicerade årsredovisningar har granskats och jämförts med varandra. Informationsinhämtning har sedan gjorts från respektive bolagens hemsidor. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket ger en genomgång av kommunikation, relationsmarknadsföring, samt Customer Relationship Management (CRM). Empiri: Studien avser att undersöka och granska sex av Sveriges största bostadshyresbolag. De valda företagen är Fastighets AB Balder, Heimstaden AB, Rikshem AB, Stena Fastigheter, Victoria Park AB och Willhem AB. Resultat: Slutsatsen är att samtliga bolag arbetar med relationsmarknadsföring men det innebär inte att en relation har uppstått. Detta görs för att minska drift- och underhållskostnader samt för att möjliggöra hyresökningar och förbättra sin goodwill.}}, author = {{Ruge, Jenny and Lindskog, Lovisa and Kruhse Kämpe, Philippa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Relationsmarknadsföring på bostadshyresmarknaden}}, year = {{2020}}, }