Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Servicelandskapets möjligheter för butikers överlevnad av covid-19 krisen: En kvalitativ studie om strukturella förändringar, till följd av covid-19 pandemin 2020.

Dehmer Östebo, Sofia LU and Nyrén, Amanda LU (2020) KSMK65 20201
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
: I mars 2020 ställdes världen på ända då WHO utnämner covid-19
som en pandemi. Handeln, som sedan tidigare redan står inför stora utmaningar,
tvingas ställa om. För den fysiska handeln medför detta behov av att förändra den
fysiska miljön inom vilka kunder och medarbetare vistas, för att kunna säkerställa
social distansering. Med utgångspunkt i detta syftar studien till att ge en
mångfacetterad bild av servicelandskapens interrelaterade och samhälleliga
kontext, samt servicelandskapskvalitetens sårbarhet för strukturella förändringar.
Undersökningen utgår från en kvalitativ flermetodsansats. Från vår analys drar vi
följande slutsatser. Utmaningarna uppstår i form av att servicelandskapen dels är
oflexibla, vilket resulterar i... (More)
: I mars 2020 ställdes världen på ända då WHO utnämner covid-19
som en pandemi. Handeln, som sedan tidigare redan står inför stora utmaningar,
tvingas ställa om. För den fysiska handeln medför detta behov av att förändra den
fysiska miljön inom vilka kunder och medarbetare vistas, för att kunna säkerställa
social distansering. Med utgångspunkt i detta syftar studien till att ge en
mångfacetterad bild av servicelandskapens interrelaterade och samhälleliga
kontext, samt servicelandskapskvalitetens sårbarhet för strukturella förändringar.
Undersökningen utgår från en kvalitativ flermetodsansats. Från vår analys drar vi
följande slutsatser. Utmaningarna uppstår i form av att servicelandskapen dels är
oflexibla, vilket resulterar i ‘det låsta servicelandskapet’, samt att de förändringar
som görs är ineffektiva i relation till folkhälsomyndighetens påbud och tidigare
forskning. Butikerna bemöter ‘det låsta servicelandskapet’ och de förändrade
kundbehoven genom att utöka: (1) servicelandskapet utanför butiken, (2)
tillgängligheten till butiken (3) servicelandskapet till andra delar av lokalen och 4)
servicelandskapet hem till kunden. Innebörden för upplevd servicekvalitet blir en
följdeffekt. Eftersom de flesta servicelandskap förändras samtidigt och likvärdigt
argumenterar vi att kunders förväntningar baseras på interrelaterade
servicelandskap. Vi vill med denna studie bidra till forskning om servicelandskap
genom att placera servicelandskapet i en större kontext. Detta görs genom att
kombinera servicelandskapsteori med servicekvalitet och kreativitet. Teorier om
kreativitet och strukturell instabilitet medverkar till att placera studiens
sammanhang på en större, mer samhällelig, nivå. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Dehmer Östebo, Sofia LU and Nyrén, Amanda LU
supervisor
organization
course
KSMK65 20201
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Servicelandskap, kreativitet, covid-19, servicekvalitet
language
Swedish
id
9030128
date added to LUP
2020-11-20 11:11:31
date last changed
2020-11-20 11:11:31
@misc{9030128,
  abstract     = {{: I mars 2020 ställdes världen på ända då WHO utnämner covid-19
som en pandemi. Handeln, som sedan tidigare redan står inför stora utmaningar,
tvingas ställa om. För den fysiska handeln medför detta behov av att förändra den
fysiska miljön inom vilka kunder och medarbetare vistas, för att kunna säkerställa
social distansering. Med utgångspunkt i detta syftar studien till att ge en
mångfacetterad bild av servicelandskapens interrelaterade och samhälleliga
kontext, samt servicelandskapskvalitetens sårbarhet för strukturella förändringar.
Undersökningen utgår från en kvalitativ flermetodsansats. Från vår analys drar vi
följande slutsatser. Utmaningarna uppstår i form av att servicelandskapen dels är
oflexibla, vilket resulterar i ‘det låsta servicelandskapet’, samt att de förändringar
som görs är ineffektiva i relation till folkhälsomyndighetens påbud och tidigare
forskning. Butikerna bemöter ‘det låsta servicelandskapet’ och de förändrade
kundbehoven genom att utöka: (1) servicelandskapet utanför butiken, (2)
tillgängligheten till butiken (3) servicelandskapet till andra delar av lokalen och 4)
servicelandskapet hem till kunden. Innebörden för upplevd servicekvalitet blir en
följdeffekt. Eftersom de flesta servicelandskap förändras samtidigt och likvärdigt
argumenterar vi att kunders förväntningar baseras på interrelaterade
servicelandskap. Vi vill med denna studie bidra till forskning om servicelandskap
genom att placera servicelandskapet i en större kontext. Detta görs genom att
kombinera servicelandskapsteori med servicekvalitet och kreativitet. Teorier om
kreativitet och strukturell instabilitet medverkar till att placera studiens
sammanhang på en större, mer samhällelig, nivå.}},
  author       = {{Dehmer Östebo, Sofia and Nyrén, Amanda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Servicelandskapets möjligheter för butikers överlevnad av covid-19 krisen: En kvalitativ studie om strukturella förändringar, till följd av covid-19 pandemin 2020.}},
  year         = {{2020}},
}