Är Showrooms framtiden för ditt varumärke?
(2021) FEKH29 20202Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa hur varumärken uppfattas av konsumenter när den fysiska ytan är representerad i form av ett showroom snarare än en traditionell butik.
Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av Dimensions of BrandPersonality för att beskriva hur varumärken kan uppfattas och Image-profil-identitet för att undersöka huruvida de förändrade uppfattningarna är fördelaktiga för varumärken.
Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ metod. Primärdata samlades in meden enkätundersökning och respondenternas svar jämfördes via ett T-test för att urskilja signifikanta skillnader.
Empiri:Empirin består av 201 respondenters uppfattningar av varumärken utifrån deras showrooms samt traditionella butiker.... (More) - Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa hur varumärken uppfattas av konsumenter när den fysiska ytan är representerad i form av ett showroom snarare än en traditionell butik.
Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av Dimensions of BrandPersonality för att beskriva hur varumärken kan uppfattas och Image-profil-identitet för att undersöka huruvida de förändrade uppfattningarna är fördelaktiga för varumärken.
Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ metod. Primärdata samlades in meden enkätundersökning och respondenternas svar jämfördes via ett T-test för att urskilja signifikanta skillnader.
Empiri:Empirin består av 201 respondenters uppfattningar av varumärken utifrån deras showrooms samt traditionella butiker. Dessutom presenteras en beskrivning av hur studiens varumärken vill framstå.
Slutsats: Studien visar att showrooms påverkar hur konsumenten ser på varumärken i flera aspekter. Generellt ökar uppfattningen av varumärken i flera personlighetsdimensioner genom att de representeras i ett showroom. Showrooms kan därför vara gynnsamt för ett varumärke förutsatt att dessa ökningar sker i de dimensioner som matchar varumärkets profil. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9040539
- author
- Kram, Issa LU ; Engström, Albin LU and Gunnarsson, Jesper LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20202
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Showroom, Varumärke, Modebranschen, Marknadsföring, Varumärkespersonlighet
- language
- Swedish
- id
- 9040539
- date added to LUP
- 2021-03-17 09:08:59
- date last changed
- 2021-03-17 09:08:59
@misc{9040539, abstract = {{Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa hur varumärken uppfattas av konsumenter när den fysiska ytan är representerad i form av ett showroom snarare än en traditionell butik. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av Dimensions of BrandPersonality för att beskriva hur varumärken kan uppfattas och Image-profil-identitet för att undersöka huruvida de förändrade uppfattningarna är fördelaktiga för varumärken. Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ metod. Primärdata samlades in meden enkätundersökning och respondenternas svar jämfördes via ett T-test för att urskilja signifikanta skillnader. Empiri:Empirin består av 201 respondenters uppfattningar av varumärken utifrån deras showrooms samt traditionella butiker. Dessutom presenteras en beskrivning av hur studiens varumärken vill framstå. Slutsats: Studien visar att showrooms påverkar hur konsumenten ser på varumärken i flera aspekter. Generellt ökar uppfattningen av varumärken i flera personlighetsdimensioner genom att de representeras i ett showroom. Showrooms kan därför vara gynnsamt för ett varumärke förutsatt att dessa ökningar sker i de dimensioner som matchar varumärkets profil.}}, author = {{Kram, Issa and Engström, Albin and Gunnarsson, Jesper}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Är Showrooms framtiden för ditt varumärke?}}, year = {{2021}}, }