Hur skapas och förhandlas polisens identitet diskursivt, när polisen använder sig av strategisk kommunikation med inspiration från privat sektor?
(2021) SKOK11 20211Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Denna studie syftar till att förstå de utmaningar en offentlig myndighet står inför när den försöker balansera en historiskt sett byråkratisk kommunikation med nya, moderna kommunikationsstrategier på sociala medier. Mer specifikt syftar studien till att förstå hur den svenska polisen hanterar dessa utmaningar och hur deras kommunikation påverkar diskurser och polisens identitet. Detta analyseras genom en kritisk diskursanalys på en mikronivå (sociala medier-inlägg), på mesonivå (organisation) samt på makronivå (samhälle). Det empiriska materialet insamlas på Instagram och Twitter. Studien fann att flera diskurser kring polisen samexisterar och är ibland paradoxala. Studien fann även att en primär implikation av de tillämpade... (More)
- Denna studie syftar till att förstå de utmaningar en offentlig myndighet står inför när den försöker balansera en historiskt sett byråkratisk kommunikation med nya, moderna kommunikationsstrategier på sociala medier. Mer specifikt syftar studien till att förstå hur den svenska polisen hanterar dessa utmaningar och hur deras kommunikation påverkar diskurser och polisens identitet. Detta analyseras genom en kritisk diskursanalys på en mikronivå (sociala medier-inlägg), på mesonivå (organisation) samt på makronivå (samhälle). Det empiriska materialet insamlas på Instagram och Twitter. Studien fann att flera diskurser kring polisen samexisterar och är ibland paradoxala. Studien fann även att en primär implikation av de tillämpade kommunikationsstrategierna, är att poliser som individer får möjlighet att representera Polismyndigheten. Således har individer makt att forma publikens diskurser kring organisationen. Studien fann även att medborgare har makt att forma bilden av polisen genom diskurserna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9048290
- author
- Kjellman, Klara LU and Bajraktari, Lina
- supervisor
- organization
- course
- SKOK11 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- sociala medier, Polismyndigheten, offentlig organisation, offentlig sektor, kritisk diskursanalys, varumärkesambassadör, identitet, image, varumärke, rykte, Instagram, Twitter
- language
- Swedish
- id
- 9048290
- date added to LUP
- 2021-06-07 15:14:15
- date last changed
- 2021-06-07 15:14:15
@misc{9048290, abstract = {{Denna studie syftar till att förstå de utmaningar en offentlig myndighet står inför när den försöker balansera en historiskt sett byråkratisk kommunikation med nya, moderna kommunikationsstrategier på sociala medier. Mer specifikt syftar studien till att förstå hur den svenska polisen hanterar dessa utmaningar och hur deras kommunikation påverkar diskurser och polisens identitet. Detta analyseras genom en kritisk diskursanalys på en mikronivå (sociala medier-inlägg), på mesonivå (organisation) samt på makronivå (samhälle). Det empiriska materialet insamlas på Instagram och Twitter. Studien fann att flera diskurser kring polisen samexisterar och är ibland paradoxala. Studien fann även att en primär implikation av de tillämpade kommunikationsstrategierna, är att poliser som individer får möjlighet att representera Polismyndigheten. Således har individer makt att forma publikens diskurser kring organisationen. Studien fann även att medborgare har makt att forma bilden av polisen genom diskurserna.}}, author = {{Kjellman, Klara and Bajraktari, Lina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hur skapas och förhandlas polisens identitet diskursivt, när polisen använder sig av strategisk kommunikation med inspiration från privat sektor?}}, year = {{2021}}, }