Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vad är jazz? En undersökning i hur harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation påverkar ett musikstyckes uppfattade ”jazzighet”

Olson, Arvid LU (2021) MUUK03 20211
Malmö Academy of Music
Abstract
What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. I constructed the examples as such that they compare one or a couple of the aspects at a time. For instance, a melody from a jazz-piece is compared to a melody from a pop-tune. The music that I based the examples on are mainly from the playlists “The Sound of Jazz” and “The Sound of Pop”, generated by the service everynoise.com. Part of the results where then analysed using qualitative methods. The results show that... (More)
What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. I constructed the examples as such that they compare one or a couple of the aspects at a time. For instance, a melody from a jazz-piece is compared to a melody from a pop-tune. The music that I based the examples on are mainly from the playlists “The Sound of Jazz” and “The Sound of Pop”, generated by the service everynoise.com. Part of the results where then analysed using qualitative methods. The results show that harmony is the most important aspect for perceived jazziness, followed by rhythm, melody, improvisation and instrumentation. I as a composer can use the results to relate to the music I create in new ways. (Less)
Abstract (Swedish)
Vad, från ett klingande perspektiv, exakt är jazz och var går gränsen för när det slutar vara det? I syfte att närma mig svaren på dessa frågor formulerade jag en kvantitativ enkätundersökning som huvudsakligen jämför klingande exempel. Enkäten fokuserar på de musikaliska aspekterna harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation. Exemplen har jag konstruerat på så sätt att de jämför en eller ett par aspekter i taget där till exempel en melodi från ett jazzstycke jämförs med en melodi från en poplåt. Musiken jag baserat exemplen på är framför allt från spellistorna ”The Sound of Jazz” och ”The Sound of Pop” genererade av tjänsten everynoise.com. Resultatdatan analyserades sedan enligt bland annat kvalitativ metod. Det visar... (More)
Vad, från ett klingande perspektiv, exakt är jazz och var går gränsen för när det slutar vara det? I syfte att närma mig svaren på dessa frågor formulerade jag en kvantitativ enkätundersökning som huvudsakligen jämför klingande exempel. Enkäten fokuserar på de musikaliska aspekterna harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation. Exemplen har jag konstruerat på så sätt att de jämför en eller ett par aspekter i taget där till exempel en melodi från ett jazzstycke jämförs med en melodi från en poplåt. Musiken jag baserat exemplen på är framför allt från spellistorna ”The Sound of Jazz” och ”The Sound of Pop” genererade av tjänsten everynoise.com. Resultatdatan analyserades sedan enligt bland annat kvalitativ metod. Det visar sig att harmonik spelar mest roll av de undersökta aspekterna för den upplevda jazzigheten, följt av rytmik, melodik, improvisation och instrumentation. Jag som kompositör kan bland annat använda resultatet till att på ett nytt sätt förhålla mig till musiken jag skapar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Olson, Arvid LU
supervisor
organization
course
MUUK03 20211
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Jazz, Genregräns, Musikaliska aspekter, Definition, Kvantitativ undersökning, Kvalitativ analys, Explicit kunskap, Genre-boundary, Musical aspects, Quantitative survey, Qualitative analysis, Explicit knowledge
language
Swedish
id
9053079
date added to LUP
2021-07-20 11:16:51
date last changed
2021-07-20 11:16:51
@misc{9053079,
  abstract     = {{What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. I constructed the examples as such that they compare one or a couple of the aspects at a time. For instance, a melody from a jazz-piece is compared to a melody from a pop-tune. The music that I based the examples on are mainly from the playlists “The Sound of Jazz” and “The Sound of Pop”, generated by the service everynoise.com. Part of the results where then analysed using qualitative methods. The results show that harmony is the most important aspect for perceived jazziness, followed by rhythm, melody, improvisation and instrumentation. I as a composer can use the results to relate to the music I create in new ways.}},
  author       = {{Olson, Arvid}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Vad är jazz? En undersökning i hur harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation påverkar ett musikstyckes uppfattade ”jazzighet”}},
  year         = {{2021}},
}