When self-care meets body hair : en fallstudie på emotionell cool-kapitalism
(2021) MKVA22 20211Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den... (More)
- Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den emotionella cool-kapitalismen ligger till grund för. Idén om godhet blir ironiskt nog en huvudsaklig hörnsten i uppbyggnaden av den samtida emotionella cool-kapitalism som Estrid upprätthåller. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9058917
- author
- Nilsson, Ebba LU and Thorén, Mimmi LU
- supervisor
-
- Fredrik Edin LU
- organization
- course
- MKVA22 20211
- year
- 2021
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Emotionell kapitalism, Instagram, postfeminism, transparens
- language
- Other
- id
- 9058917
- date added to LUP
- 2021-07-19 08:29:37
- date last changed
- 2021-07-19 08:29:37
@misc{9058917, abstract = {{Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den emotionella cool-kapitalismen ligger till grund för. Idén om godhet blir ironiskt nog en huvudsaklig hörnsten i uppbyggnaden av den samtida emotionella cool-kapitalism som Estrid upprätthåller.}}, author = {{Nilsson, Ebba and Thorén, Mimmi}}, language = {{mis}}, note = {{Student Paper}}, title = {{When self-care meets body hair : en fallstudie på emotionell cool-kapitalism}}, year = {{2021}}, }