Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

When self-care meets body hair : en fallstudie på emotionell cool-kapitalism

Nilsson, Ebba LU and Thorén, Mimmi LU (2021) MKVA22 20211
Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
Abstract (Swedish)
Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den... (More)
Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den emotionella cool-kapitalismen ligger till grund för. Idén om godhet blir ironiskt nog en huvudsaklig hörnsten i uppbyggnaden av den samtida emotionella cool-kapitalism som Estrid upprätthåller. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Ebba LU and Thorén, Mimmi LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20211
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Emotionell kapitalism, Instagram, postfeminism, transparens
language
Other
id
9058917
date added to LUP
2021-07-19 08:29:37
date last changed
2021-07-19 08:29:37
@misc{9058917,
  abstract     = {{Vi ser en förändring i relationen mellan det samtida individualiserade jaget och en ny typ av emotionell marknadsföring. Genom att undersöka det svenska rakhyvel-företaget Estrids Instagramflöde och image tar vi reda på om och hur dessa kan tänkas genomsyras av denna emotionella cool-kapitalism. Med hjälp av teorier grundade i postfeminism, transparens och audience labour utreder vi den roll emotionell cool-kapitalism spelar i företaget Estrids framställning på Instagram. Bland annat ser vi att företaget använder sig av en nära och emotionell kundkontakt som synliggörs via prosumerkultur, publikengagemang och feministiskt kulturskapande. I slutändan saluför Estrid huvudsakligen idéer om genuinitet och godhet vilket vårt studieobjekt, den emotionella cool-kapitalismen ligger till grund för. Idén om godhet blir ironiskt nog en huvudsaklig hörnsten i uppbyggnaden av den samtida emotionella cool-kapitalism som Estrid upprätthåller.}},
  author       = {{Nilsson, Ebba and Thorén, Mimmi}},
  language     = {{mis}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{When self-care meets body hair : en fallstudie på emotionell cool-kapitalism}},
  year         = {{2021}},
}