Modevarumärkens användning av influencers i marknadsföringssyfte : en fallstudie om NAKD och Nelly.com
(2021) MKVA22 20211Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats handlar om hur modevarumärken använder sig av influencers för att marknadsföra sig till sina konsumenter på sociala medie kanalen Instagram. För att undersöka detta användes två stycken fast fashion företag, NAKD och Nelly.com. Undersökningen har gjorts under en begränsad tidsperiod och utifrån det material som finns på deras Instagram kanaler används diverse teorier och metoder för att analysera bilderna. Resultatet visar de båda varumärken använder sig av influenser-marknadsföring, men utformandet mellan varumärket och influencers ser olika ut. Modevarumärket använder även Instagram för att kommunicera med sina följare och i varumärkesbyggande syfte. Trots att det är liknande bolag som båda arbetar med en nutida digital... (More)
- Denna uppsats handlar om hur modevarumärken använder sig av influencers för att marknadsföra sig till sina konsumenter på sociala medie kanalen Instagram. För att undersöka detta användes två stycken fast fashion företag, NAKD och Nelly.com. Undersökningen har gjorts under en begränsad tidsperiod och utifrån det material som finns på deras Instagram kanaler används diverse teorier och metoder för att analysera bilderna. Resultatet visar de båda varumärken använder sig av influenser-marknadsföring, men utformandet mellan varumärket och influencers ser olika ut. Modevarumärket använder även Instagram för att kommunicera med sina följare och i varumärkesbyggande syfte. Trots att det är liknande bolag som båda arbetar med en nutida digital marknadsföring skiljer sig användning av Instagram i marknadsföringssyfte. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9058966
- author
- Andersson, Michelle LU and Lindholm, Emilia LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20211
- year
- 2021
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 9058966
- date added to LUP
- 2021-07-19 08:29:07
- date last changed
- 2021-07-19 08:29:07
@misc{9058966, abstract = {{Denna uppsats handlar om hur modevarumärken använder sig av influencers för att marknadsföra sig till sina konsumenter på sociala medie kanalen Instagram. För att undersöka detta användes två stycken fast fashion företag, NAKD och Nelly.com. Undersökningen har gjorts under en begränsad tidsperiod och utifrån det material som finns på deras Instagram kanaler används diverse teorier och metoder för att analysera bilderna. Resultatet visar de båda varumärken använder sig av influenser-marknadsföring, men utformandet mellan varumärket och influencers ser olika ut. Modevarumärket använder även Instagram för att kommunicera med sina följare och i varumärkesbyggande syfte. Trots att det är liknande bolag som båda arbetar med en nutida digital marknadsföring skiljer sig användning av Instagram i marknadsföringssyfte.}}, author = {{Andersson, Michelle and Lindholm, Emilia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Modevarumärkens användning av influencers i marknadsföringssyfte : en fallstudie om NAKD och Nelly.com}}, year = {{2021}}, }