Det ska vara snabbt och smidigt
(2021) FEKH29 20211Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vi har i vår studie undersökt hur Generation X:s köpbeteende och köpprocess ser ut när de konsumerar via e-handel. Vår forskningsfråga till studien var enligt följande: Hur ser Generation X köpprocess ut när det kommer till e-handel? Vi inleder uppsatsen med en presentation av tidigare forskning om konsumenters köpbeteende och köpprocess samt hur generationsforskning har varit användbart för att skapa bättre förståelse. Detta skapar utgångspunkten i vår teoretiska referensram som baseras på den digitala köpbeteendemodellen som består av följande steg: behov/vilja, formulering av beslutsproblem, sökning och beslutsfattande, utvärdering, köp och efterköpsbeteende. Då uppsatsen behandlar ett syfte och forskningsfråga som bygger på tolkning... (More)
- Vi har i vår studie undersökt hur Generation X:s köpbeteende och köpprocess ser ut när de konsumerar via e-handel. Vår forskningsfråga till studien var enligt följande: Hur ser Generation X köpprocess ut när det kommer till e-handel? Vi inleder uppsatsen med en presentation av tidigare forskning om konsumenters köpbeteende och köpprocess samt hur generationsforskning har varit användbart för att skapa bättre förståelse. Detta skapar utgångspunkten i vår teoretiska referensram som baseras på den digitala köpbeteendemodellen som består av följande steg: behov/vilja, formulering av beslutsproblem, sökning och beslutsfattande, utvärdering, köp och efterköpsbeteende. Då uppsatsen behandlar ett syfte och forskningsfråga som bygger på tolkning och förståelse har vi valt en kvalitativ forskningsstrategi för studien med semistrukturerade intervjuer som forskningsmetod. Baserat på stegen i den teoretiska referensramen skapades en struktur för hur analysen skulle utformas. I analysen presenterades sedan relevant insamlad empiri som kopplades samman med den teoretiska referensramen. Vi har konstaterat att Generation X:s köpbeteende beskrivs och bedrivs på olika sätt. Vi har vidare kommit till slutsatsen att de beskriver sin köpprocess som smidig och kort medans i själva verket präglas processen av att de vill göra deals och konsumera med säkerhet vilket ledet till att deras köpprocess blir längre än vad de själva är medvetna om. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9059121
- author
- Albrektsson, Kim LU ; Cascalheira, Philip LU and Svensson, Joakim LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om Generation X och deras köpbeteende vid e-handel
- course
- FEKH29 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Köpprocess, köpbeteende, e-handel, den digitala köpbetendemodellen, Generation X
- language
- Swedish
- id
- 9059121
- date added to LUP
- 2021-07-01 15:04:40
- date last changed
- 2021-07-01 15:04:40
@misc{9059121, abstract = {{Vi har i vår studie undersökt hur Generation X:s köpbeteende och köpprocess ser ut när de konsumerar via e-handel. Vår forskningsfråga till studien var enligt följande: Hur ser Generation X köpprocess ut när det kommer till e-handel? Vi inleder uppsatsen med en presentation av tidigare forskning om konsumenters köpbeteende och köpprocess samt hur generationsforskning har varit användbart för att skapa bättre förståelse. Detta skapar utgångspunkten i vår teoretiska referensram som baseras på den digitala köpbeteendemodellen som består av följande steg: behov/vilja, formulering av beslutsproblem, sökning och beslutsfattande, utvärdering, köp och efterköpsbeteende. Då uppsatsen behandlar ett syfte och forskningsfråga som bygger på tolkning och förståelse har vi valt en kvalitativ forskningsstrategi för studien med semistrukturerade intervjuer som forskningsmetod. Baserat på stegen i den teoretiska referensramen skapades en struktur för hur analysen skulle utformas. I analysen presenterades sedan relevant insamlad empiri som kopplades samman med den teoretiska referensramen. Vi har konstaterat att Generation X:s köpbeteende beskrivs och bedrivs på olika sätt. Vi har vidare kommit till slutsatsen att de beskriver sin köpprocess som smidig och kort medans i själva verket präglas processen av att de vill göra deals och konsumera med säkerhet vilket ledet till att deras köpprocess blir längre än vad de själva är medvetna om.}}, author = {{Albrektsson, Kim and Cascalheira, Philip and Svensson, Joakim}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Det ska vara snabbt och smidigt}}, year = {{2021}}, }