Att offras eller att inte offras
(2021) FEKH29 20211Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: “Att offras eller att inte offras”. En kvalitativ intervjustudie som undersöker konsumenters uppfattning av scapegoating i form av VD:ns avgång i samband med en kris och dess påverkan på varumärken
Seminariedatum: 2021-02-06
Kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Anna Sahlberg Carlsson, Beatrice Molin, Casper Tönning
Handledare: Peter Svensson
Fem nyckelord: Scapegoating, konsumenter, kriskommunikation, varumärke, VD
Forskningsfråga: Hur uppfattar konsumenter scapegoating i form av en VD:s avgång i samband med en kris och hur påverkas de berörda varumärket?
Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenternas uppfattning av scapegoating med... (More) - Examensarbetets titel: “Att offras eller att inte offras”. En kvalitativ intervjustudie som undersöker konsumenters uppfattning av scapegoating i form av VD:ns avgång i samband med en kris och dess påverkan på varumärken
Seminariedatum: 2021-02-06
Kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Anna Sahlberg Carlsson, Beatrice Molin, Casper Tönning
Handledare: Peter Svensson
Fem nyckelord: Scapegoating, konsumenter, kriskommunikation, varumärke, VD
Forskningsfråga: Hur uppfattar konsumenter scapegoating i form av en VD:s avgång i samband med en kris och hur påverkas de berörda varumärket?
Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenternas uppfattning av scapegoating med stöd av två företagsskandaler i samband med att det används som kriskommunikation.
Metod: Studiens metod är en kvalitativ studie med en induktiv ansats. En intervjustudie med 15 semistrukturerade djupintervjuer har genomförts som analys och slutsats bygger på. Dessa intervjuer har transkriberats, kodats och kategoriserat.
Teoretiska perspektiv: Studien utgår ifrån ämnesområdena kriskommunikation, scapegoating och varumärke. Det teoretiska ramverket innefattar Scapegoating as a crisis communication theory, Scapegoat Theory, Kundbaserat varumärkesvärde inkluderat varumärkeskännedom och brand image samt begreppen scapegoating och förtroende.
Resultat: Studiens resulterar i att det finns väldigt olika uppfattningar bland konsumenter i hur de uppfattar scapegoating i form av en VD:s avgång i samband med en kris. Både positiva och negativa uppfattningar finns bland konsumenterna. Dessa olika uppfattningar har fångats av kategorierna som skapats. Eftersom uppfattningarna har varit varierande hos konsumenterna så har även påverkan på företagens varumärke varit blandad.
Slutsats: Uppsatsens resultat kan vara ett bidrag till framförallt företag i arbete med sin kriskommunikation, samt hur en kris bör kommuniceras gentemot konsumenterna och vid frågan om VD:ns avgång eller inte, utifrån konsumenternas perspektiv. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9059404
- author
- Sahlberg Carlsson, Anna LU ; Molin, Beatrice LU and Tönning, Casper LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Scapegoating, konsumenter, kriskommunikation, varumärke, VD
- language
- Swedish
- id
- 9059404
- date added to LUP
- 2021-07-01 15:05:05
- date last changed
- 2021-07-01 15:05:05
@misc{9059404, abstract = {{Examensarbetets titel: “Att offras eller att inte offras”. En kvalitativ intervjustudie som undersöker konsumenters uppfattning av scapegoating i form av VD:ns avgång i samband med en kris och dess påverkan på varumärken Seminariedatum: 2021-02-06 Kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Anna Sahlberg Carlsson, Beatrice Molin, Casper Tönning Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Scapegoating, konsumenter, kriskommunikation, varumärke, VD Forskningsfråga: Hur uppfattar konsumenter scapegoating i form av en VD:s avgång i samband med en kris och hur påverkas de berörda varumärket? Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenternas uppfattning av scapegoating med stöd av två företagsskandaler i samband med att det används som kriskommunikation. Metod: Studiens metod är en kvalitativ studie med en induktiv ansats. En intervjustudie med 15 semistrukturerade djupintervjuer har genomförts som analys och slutsats bygger på. Dessa intervjuer har transkriberats, kodats och kategoriserat. Teoretiska perspektiv: Studien utgår ifrån ämnesområdena kriskommunikation, scapegoating och varumärke. Det teoretiska ramverket innefattar Scapegoating as a crisis communication theory, Scapegoat Theory, Kundbaserat varumärkesvärde inkluderat varumärkeskännedom och brand image samt begreppen scapegoating och förtroende. Resultat: Studiens resulterar i att det finns väldigt olika uppfattningar bland konsumenter i hur de uppfattar scapegoating i form av en VD:s avgång i samband med en kris. Både positiva och negativa uppfattningar finns bland konsumenterna. Dessa olika uppfattningar har fångats av kategorierna som skapats. Eftersom uppfattningarna har varit varierande hos konsumenterna så har även påverkan på företagens varumärke varit blandad. Slutsats: Uppsatsens resultat kan vara ett bidrag till framförallt företag i arbete med sin kriskommunikation, samt hur en kris bör kommuniceras gentemot konsumenterna och vid frågan om VD:ns avgång eller inte, utifrån konsumenternas perspektiv.}}, author = {{Sahlberg Carlsson, Anna and Molin, Beatrice and Tönning, Casper}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att offras eller att inte offras}}, year = {{2021}}, }