Konsumentbeteende i cirkulära tjänster: en fallstudie på loop-it
(2022) FEKH39 20212Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Denna studie utgår ifrån beteendeekonomiska teorier relaterade till beslutssituationer och gruppens påverkan i syfte att öka förståelsen för individers förmåga och vilja att konsumera en cirkulär tjänst. Med avsikt att undersöka ämnet har fallföretaget loop-it tjänat som exempel. Studien är baserad på analys av transaktionsdata från fallföretaget samt analys av 6 semistrukturerade intervjuer som genomfördes med konsumenter och medarbetare till fallföretaget. Den teoretiska referensramen för analys har utgjorts av prospektteori, status quo-effekten, grupptänkande samt bandwagon-effekten. Studien finner stöd för att ett antal faktorer påverkar konsumenternas vilja och förmåga att köpa cirkulära tjänster: socialt inflytande, tillgänglighet... (More)
- Denna studie utgår ifrån beteendeekonomiska teorier relaterade till beslutssituationer och gruppens påverkan i syfte att öka förståelsen för individers förmåga och vilja att konsumera en cirkulär tjänst. Med avsikt att undersöka ämnet har fallföretaget loop-it tjänat som exempel. Studien är baserad på analys av transaktionsdata från fallföretaget samt analys av 6 semistrukturerade intervjuer som genomfördes med konsumenter och medarbetare till fallföretaget. Den teoretiska referensramen för analys har utgjorts av prospektteori, status quo-effekten, grupptänkande samt bandwagon-effekten. Studien finner stöd för att ett antal faktorer påverkar konsumenternas vilja och förmåga att köpa cirkulära tjänster: socialt inflytande, tillgänglighet till tjänsten och standardval har stor inverkan. Ansträngningen som fordras av konsumenten samt den upplevda nyttan av tjänsten har en svag inverkan. I studiens avslutande delar redogörs för vilka implikationer studien får för cirkulära tjänsterna samt förslag till fortsatt forskning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9074960
- author
- Johansson, Eric LU and Sandberg, Elis LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH39 20212
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Cirkulär ekonomi, delningsekonomi, beteendeekonomi, konsumentbeteende, kundlojalitet.
- language
- Swedish
- id
- 9074960
- date added to LUP
- 2022-02-09 08:06:19
- date last changed
- 2022-02-09 08:06:19
@misc{9074960, abstract = {{Denna studie utgår ifrån beteendeekonomiska teorier relaterade till beslutssituationer och gruppens påverkan i syfte att öka förståelsen för individers förmåga och vilja att konsumera en cirkulär tjänst. Med avsikt att undersöka ämnet har fallföretaget loop-it tjänat som exempel. Studien är baserad på analys av transaktionsdata från fallföretaget samt analys av 6 semistrukturerade intervjuer som genomfördes med konsumenter och medarbetare till fallföretaget. Den teoretiska referensramen för analys har utgjorts av prospektteori, status quo-effekten, grupptänkande samt bandwagon-effekten. Studien finner stöd för att ett antal faktorer påverkar konsumenternas vilja och förmåga att köpa cirkulära tjänster: socialt inflytande, tillgänglighet till tjänsten och standardval har stor inverkan. Ansträngningen som fordras av konsumenten samt den upplevda nyttan av tjänsten har en svag inverkan. I studiens avslutande delar redogörs för vilka implikationer studien får för cirkulära tjänsterna samt förslag till fortsatt forskning.}}, author = {{Johansson, Eric and Sandberg, Elis}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Konsumentbeteende i cirkulära tjänster: en fallstudie på loop-it}}, year = {{2022}}, }