Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!

Sjögren, Wilma LU ; Liljevik, Josefine LU and Blomdahl, Alice LU (2022) FEKH29 20212
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns.

Forskningsfråga: Vid vilka gränser upplever konsumenten att individanpassad marknadsföring går från att vara accepterad till att uppfattas som negativ?
Metod: Studien utgår från en abduktiv kvalitativ forskningsansats för att beskriva och förstå individers tankar och upplevelser. Intervjuer genomfördes utifrån en semistrukturerad intervjumetod.

Teoretiskt perspektiv: Teorierna behandlar integritet, expectancy violation theory, makt... (More)
Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns.

Forskningsfråga: Vid vilka gränser upplever konsumenten att individanpassad marknadsföring går från att vara accepterad till att uppfattas som negativ?
Metod: Studien utgår från en abduktiv kvalitativ forskningsansats för att beskriva och förstå individers tankar och upplevelser. Intervjuer genomfördes utifrån en semistrukturerad intervjumetod.

Teoretiskt perspektiv: Teorierna behandlar integritet, expectancy violation theory, makt samt konsumentens attityd mot marknadsföring och är det teoretiska ramverk som ämnar stödja och ligga till grund för arbetets analys.

Empiri: Empirin består av upplevelser av individanpassad marknadsföring från 15 respondenter mellan 18–60 år, med varierande bostadsort, sysselsättning och social levnadsstandard för att fånga en bred och noggrann empiri.

Slutsats: Slutsatsen dras att konsumenten upplever att individanpassad marknadsföring går över gränsen när konsumenten förlorar kontroll då företagen utövar makt som får dem att agera annorlunda, ändra sin vilja, acceptera företagens villkor samt när företagen kontrollerar omvärldsbilden. När individanpassad marknadsföring överträder den personliga sfären vid upplevt obehag, övervakning, förlust av kontroll över informationsspridning samt beroende på kontext, informationsinnehåll och aktörer. Även när konsumenten upplever irritation på grund av integritetsintrång, för mycket eller märkbar reklam samt bristande relevans eller trovärdighet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sjögren, Wilma LU ; Liljevik, Josefine LU and Blomdahl, Alice LU
supervisor
organization
alternative title
En kvalitativ studie om konsumentens upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring
course
FEKH29 20212
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Individanpassad marknadsföring, Gränser, Kontroll, Personlig sfär, Irritation
language
Swedish
id
9076902
date added to LUP
2022-03-14 09:17:05
date last changed
2022-03-14 09:17:05
@misc{9076902,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns.

Forskningsfråga: Vid vilka gränser upplever konsumenten att individanpassad marknadsföring går från att vara accepterad till att uppfattas som negativ?
Metod:	Studien utgår från en abduktiv kvalitativ forskningsansats för att beskriva och förstå individers tankar och upplevelser. Intervjuer genomfördes utifrån en semistrukturerad intervjumetod.

Teoretiskt perspektiv: Teorierna behandlar integritet, expectancy violation theory, makt samt konsumentens attityd mot marknadsföring och är det teoretiska ramverk som ämnar stödja och ligga till grund för arbetets analys.

Empiri: Empirin består av upplevelser av individanpassad marknadsföring från 15 respondenter mellan 18–60 år, med varierande bostadsort, sysselsättning och social levnadsstandard för att fånga en bred och noggrann empiri.

Slutsats: Slutsatsen dras att konsumenten upplever att individanpassad marknadsföring går över gränsen när konsumenten förlorar kontroll då företagen utövar makt som får dem att agera annorlunda, ändra sin vilja, acceptera företagens villkor samt när företagen kontrollerar omvärldsbilden. När individanpassad marknadsföring överträder den personliga sfären vid upplevt obehag, övervakning, förlust av kontroll över informationsspridning samt beroende på kontext, informationsinnehåll och aktörer. Även när konsumenten upplever irritation på grund av integritetsintrång, för mycket eller märkbar reklam samt bristande relevans eller trovärdighet.}},
  author       = {{Sjögren, Wilma and Liljevik, Josefine and Blomdahl, Alice}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!}},
  year         = {{2022}},
}