Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Internprissättning av svårvärderade immateriella tillgångar - En analys av OECD:s internprissättningsriktlinjer om HTVI vid tillämpning av den svenska korrigeringsregeln

Stenberg, Martin LU (2022) JURM02 20221
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
I syfte att undvika oönskade gränsöverskridande förflyttningar av vinstmedel genom koncerninterna transaktioner av varor, tjänster m.m. inom en multinationell koncern, ska sådana transaktioner prissättas på ett marknadsmässigt sätt. Med andra ord ska transaktionerna vara förenliga med regler om den s.k. armlängdsprincipen, som är en internationellt etablerad princip inom internprissättningens område. Att ta fram det armlängdsmässigt riktiga priset på produkter och tjänster som säljs inom samma koncern kan vara ekonomiskt komplext och förutsätter att det finns tillräckligt med information om hur oberoende parter hade handlat vid samma typ av transaktion.

I OECD:s internprissättningsriktlinjer finns sedan 2017 ett särskilt avsnitt... (More)
I syfte att undvika oönskade gränsöverskridande förflyttningar av vinstmedel genom koncerninterna transaktioner av varor, tjänster m.m. inom en multinationell koncern, ska sådana transaktioner prissättas på ett marknadsmässigt sätt. Med andra ord ska transaktionerna vara förenliga med regler om den s.k. armlängdsprincipen, som är en internationellt etablerad princip inom internprissättningens område. Att ta fram det armlängdsmässigt riktiga priset på produkter och tjänster som säljs inom samma koncern kan vara ekonomiskt komplext och förutsätter att det finns tillräckligt med information om hur oberoende parter hade handlat vid samma typ av transaktion.

I OECD:s internprissättningsriktlinjer finns sedan 2017 ett särskilt avsnitt angående transaktioner av svårvärderade immateriella tillgångar. I huvudsak inriktar sig avsnittet på sådana immateriella tillgångar som vid transaktionstillfället saknar jämförbara transaktioner och vars framtida ekonomiska prognoser är högst osäkra. Sådana tillgångar blir därmed problematiska att hantera utifrån ett internprissättningsperspektiv.

Riktlinjerna föreskriver därmed ett visst tillvägagångssätt för skattemyndigheter att utgå efter för att kunna avgöra huruvida transaktionen av en sådan tillgång varit armlängdsmässig. Om den faktiska avkastningen vid den kommersiella användningen av den immateriella tillgången överskrider den förväntade avkastningen vid transaktionstillfället med mer än 20 % ska en skattemyndighet kunna använda avvikelsen som ett presumtivt bevis för att den koncerninterna transaktionen har prissatts felaktigt.

Korrigeringsregeln i 14 kap. 19-20 § § inkomstskattelagen (1999:1229) kan sägas ge uttryck för armlängdsprincipen i svensk rätt. Första stycket av 14 kap. 19 § inkomstskattelagen anger att om resultatet av en näringsverksamhet blir lägre till följd av att villkor avtalats som avviker från vad som skulle avtalats mellan oberoende näringsidkare, ska resultatet beräknas till det belopp som det skulle ha uppgått till om sådana villkor inte funnits. Högsta förvaltningsdomstolen har i sin rättspraxis konstaterat att OECD:s riktlinjer om internprissättning kan användas som tolkningsstöd vid tillämpning av den svenska korrigeringsregeln, även om riktlinjerna inte ska anses ha någon bindande effekt i svensk rätt. I avsaknad av andra internprissättningsregler i den svenska skattelagstiftningen, är riktlinjerna betydelsefulla i det praktiska arbetet.

Om Skatteverket och förvaltningsdomstolarna skulle stödja sig på den vägledningen som föreskrivs i riktlinjerna, vid tillämpning av korrigeringsregeln, finns där ett flertal argument som talar för att en sådan presumtionsregel inte kan användas i intern svensk rätt. Denna uppsats åtar sig därmed uppgiften att utreda förhållandet mellan de svenska internprissättningsreglerna och OECD:s riktlinjer kring transaktioner av svårvärderade immateriella tillgångar för att undersöka om vad som sägs i riktlinjerna kan tillämpas enligt nuvarande svensk rätt på ett lagenligt sätt. (Less)
Abstract
To avoid unwanted cross-border profit relocations within a multinational group through intra-group transactions of goods, services etc., such transactions shall be priced in a market-based manner. In other words, the transactions shall be compatible with taxation rules about the so-called arm’s length principle, an internationally recognized principle within the field of transfer pricing. To determine the arm’s length price of goods and services that are sold within the same group can be economically complex and is based upon the assumption that there is adequate information about how independent parties would act when undertaking such a transaction.

Since 2017, OECD’s Transfer Pricing Guidelines contains a segment specifically... (More)
To avoid unwanted cross-border profit relocations within a multinational group through intra-group transactions of goods, services etc., such transactions shall be priced in a market-based manner. In other words, the transactions shall be compatible with taxation rules about the so-called arm’s length principle, an internationally recognized principle within the field of transfer pricing. To determine the arm’s length price of goods and services that are sold within the same group can be economically complex and is based upon the assumption that there is adequate information about how independent parties would act when undertaking such a transaction.

Since 2017, OECD’s Transfer Pricing Guidelines contains a segment specifically focusing on transactions of hard-to-value intangibles. The segment mainly focuses on such intangible assets for which, at the time of the transfer, does not have any reliable comparables and where the projections of future economic forecasts are highly uncertain. This results in such assets being problematic to handle from a transfer pricing perspective.

Therefore, the guidelines have established a certain approach for tax administrations to use for determining whether the transfer of such a hard-to-value intangible was made at arm’s length. If the actual commercial return of the use of the intangible exceeds the projected return at the time of the transfer with more than 20 %, a tax administration can use the anomaly as presumptive evidence that the intra-group transaction of the asset was inaccurately priced.

The so-called rule of correction in Chapter 14, paragraphs 19-20 of the Swedish Income Tax Act express the arm’s length principle in Swedish tax legislation. The first part of Chapter 14, paragraph 19 of the Income Tax Act stipulates that if the result of an enterprise is lower due to terms agreed that deviate from what independent parties would have agreed to, the result of the enterprise shall be counted to such a result it would have amounted to if such terms did not exist. In its case law, the Supreme Administrative Court of Sweden has established that the OECD Transfer Pricing Guidelines can be used as guidance when applying the Swedish rule of correction, even if the guidelines are not to be considered binding by law in Sweden. In lack of any other transfer pricing legislation in the Swedish tax law, the guidelines are of great importance for the practical aspects of transfer pricing.

If the Swedish Tax Agency and the administrative courts were to advocate such an approach prescribed for hard-to-value intangibles when applying the rule of correction, there are several arguments to be made for why such a presumptive approach cannot be used when applying domestic Swedish law. Hence, this essay undertakes the task of investigating the relationship between Swedish transfer pricing legislation and the OECD guidelines regarding transfers of hard-to-value intangibles to establish whether what’s stated in the guidelines can be deemed reasonable to apply according to Swedish law as it stands. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Stenberg, Martin LU
supervisor
organization
alternative title
Hard-to-value intangibles and transfer pricing - An analysis of OECD's transfer pricing guidelines regarding HTVI and the application of the Swedish rule of correction
course
JURM02 20221
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
skatterätt, internprissättning, taxation law, transfer pricing, HTVI
language
Swedish
id
9080350
date added to LUP
2022-06-14 21:17:10
date last changed
2022-06-14 21:17:10
@misc{9080350,
  abstract     = {{To avoid unwanted cross-border profit relocations within a multinational group through intra-group transactions of goods, services etc., such transactions shall be priced in a market-based manner. In other words, the transactions shall be compatible with taxation rules about the so-called arm’s length principle, an internationally recognized principle within the field of transfer pricing. To determine the arm’s length price of goods and services that are sold within the same group can be economically complex and is based upon the assumption that there is adequate information about how independent parties would act when undertaking such a transaction. 

Since 2017, OECD’s Transfer Pricing Guidelines contains a segment specifically focusing on transactions of hard-to-value intangibles. The segment mainly focuses on such intangible assets for which, at the time of the transfer, does not have any reliable comparables and where the projections of future economic forecasts are highly uncertain. This results in such assets being problematic to handle from a transfer pricing perspective. 

Therefore, the guidelines have established a certain approach for tax administrations to use for determining whether the transfer of such a hard-to-value intangible was made at arm’s length. If the actual commercial return of the use of the intangible exceeds the projected return at the time of the transfer with more than 20 %, a tax administration can use the anomaly as presumptive evidence that the intra-group transaction of the asset was inaccurately priced.

The so-called rule of correction in Chapter 14, paragraphs 19-20 of the Swedish Income Tax Act express the arm’s length principle in Swedish tax legislation. The first part of Chapter 14, paragraph 19 of the Income Tax Act stipulates that if the result of an enterprise is lower due to terms agreed that deviate from what independent parties would have agreed to, the result of the enterprise shall be counted to such a result it would have amounted to if such terms did not exist. In its case law, the Supreme Administrative Court of Sweden has established that the OECD Transfer Pricing Guidelines can be used as guidance when applying the Swedish rule of correction, even if the guidelines are not to be considered binding by law in Sweden. In lack of any other transfer pricing legislation in the Swedish tax law, the guidelines are of great importance for the practical aspects of transfer pricing.

If the Swedish Tax Agency and the administrative courts were to advocate such an approach prescribed for hard-to-value intangibles when applying the rule of correction, there are several arguments to be made for why such a presumptive approach cannot be used when applying domestic Swedish law. Hence, this essay undertakes the task of investigating the relationship between Swedish transfer pricing legislation and the OECD guidelines regarding transfers of hard-to-value intangibles to establish whether what’s stated in the guidelines can be deemed reasonable to apply according to Swedish law as it stands.}},
  author       = {{Stenberg, Martin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Internprissättning av svårvärderade immateriella tillgångar - En analys av OECD:s internprissättningsriktlinjer om HTVI vid tillämpning av den svenska korrigeringsregeln}},
  year         = {{2022}},
}